Baggrunden er at, eleven går glip af den planlagte undervisning, som kan være af afgørende betydning for at eleven kan følge med i efterfølgende undervisning. Ved fravær fra klassen i selv kortere perioder, sker der omrokeringer i gruppen, som barnet efter fraværet skal forholde sig til. Dette griber forstyrrende ind i barnets indlæring. Et barns fravær fra en arbejdsgruppe går ikke kun ud over barnet selv. Barnet kan have en central rolle i forbindelse med gruppearbejde, der stiller andre dårligere på grund af fraværet.
Der er således to vinkler på fravær, den fraværendes og de ikke-fraværendes. Set med den fraværendes øjne er fravær lig med mistet undervisning. For de ikke-fraværendes vedkommende har fravær betydning for læringsmiljøet og for opfattelsen af, hvilke normer der gælder for almindelig skolegang[1].
Bekendtgørelse om elevers fravær fra undervisningen i folkeskolen, § 5:
Det hedder endvidere i folkeskoleloven, at forældre eller værge ikke stille hindringer i vejen for at barnet kan modtage undervisning.
I Ishøj Kommunes skolevæsen betyder det konkret, at
Ishøj Store Torv 20, 5.
2635 Ishøj
Tlf. 43577575
Mandag-onsdag kl. 9-15
Torsdag kl. 12-17
Fredag kl. 9-13
Senest opdateret 2. juli 2015