Hvad kan vi hjælpe med?

Ankestyrelsen har afsluttet sag om borgmesterkørsel i tjenestebil

Ankestyrelsen ser tilsynssag om Ishøjs borgmesters brug af tjenestebil som værende afsluttet. Ishøj Kommune har på baggrund af sagen lavet klare regler om brug af kommunens biler

I januar 2020 sendte Ishøj Kommune en sag om Ishøjs borgmester brug af tjenestebil til Ankestyrelsen.

Ifølge kommunen virker de nuværende regler til at være åbne for fortolkning, for eksempel om bilen må holde parkeret ved en privatbolig, hvis man skal til et arbejdsmøde tidligt næste morgen.

Kommunen ønskede derfor at skabe utvetydig klarhed om reglerne. Og indtil et svar forelå, blev den praksis, der var stillet spørgsmålstegn ved, bragt til ophør.

Henvendelse til Ankestyrelsen kom på baggrund af en historie i Ekstra Bladet, som satte spørgsmålstegn ved, om borgmesterens brug af Ishøj Kommunes biler var i overensstemmelse med reglerne for tjenestebil.

Sagen er afsluttet

På baggrund af henvendelsen fra Ishøj Kommune valgte Ankestyrelsen at rejse en tilsynssag, som styrelsen nu er kommet med en udtalelse om.

Se tilsynsudtalelse fra Ankestyrelsen

Ankestyrelsen vurderer blandt andet, at det som udgangspunkt ikke vil være lovligt, hvis Ishøj Kommune stiller en tjenestebil til rådighed for borgmesterens kørsel mellem dennes hjem og arbejde, hvis borgmesteren selv fører bilen.

”Ankestyrelsen har oplyst til os, at de betragter sagen som afsluttet. Styrelsens udtalelse bekræfter mig i, at nogle af reglerne i lovgivningen om brug af tjenestebil er uklare, og at det var en rigtig beslutning at bevæge os væk fra de gråzoner, der ligger i lovgivningen. Det har udmøntet sig i nogle klare regler for brug af kommunens biler, hvor vi ikke efterlader nogen tvivl om, hvordan reglerne skal omsættes til praksis,” siger Ishøjs kommunaldirektør Kåre Svarre Jakobsen. 

Nye retningslinjer

I februar, umiddelbart efter, at Ishøj Kommune fik kendskab til sagen, vedtog byrådet nye retningslinjer for brug af kommunens biler og byrådsmedlemmers kørsel. Samtidig blev det besluttet, at alle kommunale biler, der ikke allerede har det, skal have påtrykt et tydeligt Ishøj Kommune-logo.

Byrådet indledte også en undersøgelse af borgmesterens brug af tjenestebil. Resultatet af undersøgelsen dannede grundlag for en udtalelse til Ankestyrelsen, og denne udtalelse er senere indgået i Ankestyrelsens vurdering i sagen.

Kontakt

Ishøj Kommune

Ishøj Store Torv 20
2635 Ishøj

ishojkommune@ishoj.dk

Tlf. 43577575



Skriv via Digital Post (e-Boks), hvis du sender os personlige oplysninger eller dokumenter.

Skriv til Ishøj Kommunes hovedadresse via Digital Post (e-Boks)

Åbningstider:

Hvis du ønsker at besøge Borgerservice, skal du bestille tid på tlf. 43 57 72 91.

Ishøj Rådhus er åben for personlig betjening, hvis du har en mødeaftale.

Telefontider:

Ishøj Rådhus

Mandag-onsdag kl. 9-15
Torsdag kl. 12-17
Fredag kl. 9-13

Hovednummer: 43 57 75 75

Borgerservice

Midlertidige telefonnumre:

  • Ydelse & Enkeltydelse, fleksløn: Tlf. 4357 6997
    Telefontid: Mandag-onsdag kl. 10-14, torsdag kl. 12-17 og fredag kl. 10-14
  • Kontanthjælp: Tlf. 4357 6998
    Telefontid: Mandag-onsdag kl. 10-14, torsdag kl. 12-17 og fredag kl. 10-14
  • Boligopskrivning & Indskudslån: Tlf. 4357 7290
  • Sygedagpenge/Ressourceforløbsydelse: Tlf. 4357 7293
    Telefontid: Mandag-onsdag kl. 10-14, torsdag kl. 12-17 og fredag kl. 10-14
  • Pas & Kørekort: Tlf. 4357 7295
  • Akut råd & vejledning voksne (personsager): Tlf. 4357 7297
  • Folkeregister & Sygesikring: Tlf. 4357 7299
  • Andre henvendelser: Tlf. 4357 7575 – tryk 1

Senest opdateret 29. oktober 2020