Dannelse og børnesyn

Børn skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse. Vi medtænker dannelse, ligestilling og demokrati i vores daglige pædagogiske arbejde, så børnene oplever at have indflydelse på udformning af dagligdagen og aktiviteterne uanset baggrund, køn, alder og kultur. 

Vores kvalitetsparametre for børns deltagelse og indflydelse beskriver, hvordan dannelse og børneperspektiv kommer til udtryk i vores pædagogiske arbejde og skal altid være til stede i vores læringsmiljøer.

Børns deltagelse og indflydelse er vigtig for børnenes udvikling, læring, trivsel og dannelse, og er med til at forme dem som borgere i et demokratisk samfund.

Det pædagogiske personale er indgangen til børns muligheder for deltagelse og dermed for deres adgang til udvikling, læring, trivsel og dannelse. Derfor er det pædagogiske personales børneperspektiv helt centralt. Vi skal være i stand til at se barnet, lytte til det, tale med det og forsøge at forstå, hvordan det enkelte barn opfatter de begivenheder, det er med i, samt de forhold det lever under, og de relationer det har til andre.

 

Det betyder, at
  • Vi betragter børn som medborgere, der grundlæggende er eksperter i eget liv.
  • Vi arbejder for alle børns optimale medvirken, og er samtidig bevidste om, at det ikke er det samme som, at børn skal medvirke i alle beslutninger, der vedrører dem.
  • Vi organiserer den pædagogiske praksis i respekt for det enkelte barn og for fællesskabet og med fokus på samspil, medvirken og gensidig påvirkning i og af fællesskabet.
  • Vi sikrer børnenes deltagermuligheder ved at afstemme læringsmiljøer efter barnets udviklingsniveau.
  • Vi har fokus på børns forudsætninger for at påtage sig medbestemmelse og skaber rum for de børn, som ikke selv tager medbestemmelse på sig. 
  • Vi inviterer barnet til at være aktivt deltagende i demokratiske sammenhænge.
  • Vi inddrager børnene i dagens gøremål, hvor de bliver værdsat hver især og i fællesskabet.
  • Vi sikrer, at børnene ved, hvad der venter dem, og hvad der forventes af dem.
  • Vi er nysgerrige på børns agenda og tager børns agenda i betragtning, når vi træffer beslutninger.
  • Vi sikrer en vekselvirkning mellem børneinitierede og vokseninitierede aktiviteter.
  • Vi har fokus på, hvordan vi systematisk inddrager børnenes stemme i didaktikken (i mål, dokumentation, evalueringer, børneinterviews m.m.).

 

Sådan arbejder vi i Elverhøj

Dannelse er en proces, der løber gennem hele livet og som formes af alle de begivenheder, oplevelser, situationer og indtryk vi møder. Ikke mindst de første år i livet er af betydning for den fortsatte proces. Her tager børnene de første livtag med den verden, de både som små, som unge og som voksne skal agere i.

I Elverhøj vil vi gerne, sammen med familien, bidrage til, at børnene får nogle gode redskaber med i rygsækken, så de kan møde livet med åbenhed, mod og nysgerrighed. Derfor er vores praksis tilrettelagt og formet med afsæt i det, som vi ved, har betydning for børnene både nu og i tiden frem, og som med henvisning til Ishøj Kommunes dagtilbudsstrategi handler om, at børn skal være, børn skal lære, børn skal lege, børn skal gøre og børn skal høre til.

Derfor tager vi i hverdagens praksis udgangspunkt i børnenes perspektiv, hvilket betyder, at vi både fysisk og mentalt sætter os på hug og kigger på verden i børnenes højde og sammen med dem er nysgerrige og undersøgende på den nære verden – på det, der optager børnene her og nu: at være, lære, lege, gøre og høre til. Vi er samtidig bevidste om, at et fuldgyldigt børneperspektiv ligger hos børnene selv. Det kommer til udtryk i deres indbyrdes leg, i deres udsagn og i deres udtryksformer.

Men vi ved også, at man som lille ny verdensborger har brug for at blive guidet, støttet og hjulpet på vej. Her er vi som pædagogisk personale klar over, at vi har et stort ansvar, som skal forvaltes i tæt samarbejde med forældrene. Derfor står vi altid på spørgsmålet: Hvad skal det gavne børnene og hvordan ved vi, at det er netop det, der gavner. At tage børnenes perspektiv handler på den måde også om, at være bevidste om, at noget fungerer bedre end andet og her læner vi os også opad forskningen.

En hverdag i Elverhøj tager derfor afsæt i, at børnene på sigt skal videre ud i livet – på alle måder. De skal kunne være i både selvvalgte og forpligtende fællesskaber med normer og koder, der skal læres og tages ind. En dannelses- og læringsproces, der allerede starter i vuggestuen, når børnene ved at være i sociale sammenhænge også udvikler sig på andre områder: motorisk, sprogligt, personligt. Her spiller hverdagens rutiner en central rolle. 

I garderoben, ved måltidet, i køen til håndvasken eller ved rutchebanen, udfordres og øves børnene både socialt, personligt, motorisk og sprogligt. Udfordringer, de tager med sig som erfaringer og som ruster dem til at udfolde deres kompetencer i andre sammenhænge. Som fx i forhandlingssituationer med andre børn. Netop at kunne forhandle en leg eller en plads i køen til eftermiddags-cafe-bordet er en kompetence, som ofte er øvet gennem flere gentagende situationer, hvor de voksne står på sidelinjen med støtte.

Vi oplever naturligvis også at børnene ind imellem havner i konfliktsituationer, hvor begge parter har brug for at blive guidet godt igennem. Konflikter er en uundgåelig del af børns samvær. Derfor ser vi det som yderst vigtigt, at børnene med de voksnes tætte hjælp lærer at komme godt ud af konflikten, uanset hvilken side af konflikten man står på. En måde her er at øve sig i at genfortælle et hændelsesforløb, at lytte og at indgå aftaler og på den måde bevare relationen intakt selvom man er uenig. Tilgange, som det pædagogiske personale er meget bevidste om, at give børnene mulighed for at tage til sig.
Det er ikke mindst sådan vi betragter dannelse i Elverhøj – det som børnene har glemt, at de har lært, men som de tager med sig fordi det giver mening og fordi de har brug for det, for at kunne lære og være. Derfor hænger børneperspektiv i vores optik, uløseligt sammen med dannelse.