Forældresamarbejde

Børns trivsel er voksnes ansvar. Forældrene har det primære ansvar for deres barns opvækst, og som professionelle vægter vi forældresamarbejdet højt. Vi inddrager og lytter til forældrene i vigtige initiativer og beslutninger, der vedrører deres børns hverdag.

Vores kvalitetsparametre for forældreinddragelse og -samarbejde danner grundlaget for forældresamarbejdet i Elverhøj og drøftes løbende med vores forældrebestyrelse.

Den læring, som finder sted i hjemmet spiller en stor rolle for barnets senere udvikling. Barnets læring er derfor afhængig af et godt samspil mellem forældre og daginstitution.

Jo bedre og mere meningsfuldt samarbejdet er mellem forældre og det pædagogiske personale, jo flere positive følelser og større tryghed oplever barnet.

Dagtilbuddene i Ishøj Kommune har derfor fokus på, hvordan dagtilbud og forældre i samarbejde2 skaber rammerne for den bedste trivsel, læring, udvikling og dannelse for barnet og børnegruppen.

Det betyder, at:
  • vi møder forældre med åbenhed, tillid og respekt, og prioriterer forældresamarbejdet som en del af dagtilbuddets kerneopgave
  • vi tager ansvar for at skabe rammerne for en tillidsfuld relation mellem dagtilbud og familie på en måde, så alle forældre og børn føler sig velkomne
  • forældrene har det primære ansvar for deres barns opvækst. Forældrenes viden og fortælling om deres barn er en central forudsætning for dagtilbuddets arbejde, og vi taler med forældre om deres betydning for barnets læring, trivsel, udvikling og dannelse 
  • vi lægger vægt på, at barnet oplever et godt samspil mellem hjemmet og dagtilbuddet 
  • vi er bevidste om, at forældre er forskellige og har forskellig baggrund, ønsker, behov og ressourcer, og derfor skal det pædagogiske personale kunne arbejde differentieret i forældresamarbejdet
  • vi involverer forældrene aktivt i deres barns læring, udvikling, trivsel og dannelse i dagtilbuddet, og vi hjælper og giver forældrene ideer til, hvordan de kan arbejde videre i samme spor derhjemme
  • vi er tydelige om, og indgår i en dialog med forældrene om gensidige forventninger
  • vi tager ansvar for, at forældrene har kendskab til, og er fortrolige med, dagtilbuddets hverdag og virke, og vi er i daglig dialog med forældrene om deres barn
  • vi understøtter forældrenes medansvar for, at alle børn trives og indgår i et eller flere fællesskaber
  • vi tager ansvar for at formidle den pædagogiske begrundelse for, hvorfor vi gør, som vi gør med udgangspunkt i det enkelte barn, børnegruppen, Den pædagogiske læreplan og kvalitetsparametrene for dagtilbud i Ishøj Kommune
  • vi anvender den digitale platform i vores information til og i dialog med forældrene. Den digitale information kan ikke stå alene, men er et supplement tilden øvrige dialog med forældrene

 

 

Forældresamarbejde diagram

I Elverhøj er vi bevidste om, at børns liv foregår i flere kontekster, og at de to, der fylder mest er familien og daginstitutionen. Børns liv foregår både med forældrene og i Elverhøj. Derfor er det vigtigt, at der er et tæt samarbejde mellem familie og institution, og at samarbejdet er båret af dialog og gensidig respekt.

 

I Elverhøj skal forældre være trygge ved at aflevere deres barn i vores varetægt. Forældretryghed er betinget af åbenhed om hvordan barnet trives og udvikler sig, ligesom det handler om som forældre, at have indsigt i hvordan vi i Elverhøj arbejder pædagogisk med, at børnene både individuelt og i børnefællesskaberne når deres fulde potentiale.

Vi ved at børn kan vise forskellige sider af deres kompetencer og behov, afhængigt af i hvilken kontekst de er. Netop derfor er dialogen afgørende for samarbejdet. Det er i udvekslingen af erfaringer, at vi i samarbejde skaber de bedste betingelser for barnets udvikling og trivsel.

For børn er det vigtigt, at de oplever at der er sammenhæng mellem hjem og daginstitution.
Oplevelsen af sammenhæng foregår på flere planer og handler bl.a. om at kunne genkende eller sammenkoble elementer fra de situationer og rutiner, som børnene oplever både hjemme og i institutionen. Eksempler her er fx at forældre og personale samarbejder og samtaler om hvordan vi i fællesskab kan støtte børnene i at blive selvhjulpne – både motorisk, sprogligt og socialt.

Herudover handler sammenhæng om, at børn og forældre har mulighed for fælles oplevelser i Elverhøj. Vi har derfor tilbagevendende forældrearrangementer som fx kaffedage, sommerfest og Lucia-fest. Arrangementer, hvor både personale, børn og forældre er sammen i de rammer, som børnene dagligt færdes i.

Herudover inviterer vi til et årligt forældremøde, der giver forældre mulighed for at ”komme bag kulissen” og være i dialog om hvad vi som institution aktuelt er optaget af i forhold til det pædagogiske arbejde med børnene. Eksempler fra tidligere forældremøder er fx ”Elverhøjs arbejde med børn, mad og måltider”, ”Læringsmiljøer og børnefællesskaber i Elverhøj” samt ”Elverhøjs arbejde med forældreinddragelse og børns deltagelse i pædagogiske rutiner”. 

I Elverhøj inviterer vi løbende gennem hele barnets institutionstid, forældre til trivsels- og udviklingssamtaler med det mål, at erfaringsudveksle og samarbejde om barnets trivsel og udvikling.

Vi har i Elverhøj udarbejdet et samtalehjul, der skitserer hvornår de enkelte samtaler almindeligvis tilbydes (se samtalehjul), men lægger samtidig op til, at forældre altid er velkommen til selv at bede om en snak, hvis de har brug for det. I forbindelse med børnenes overgang til en ny udviklingszone, vil samtalerne tage afsæt i Rambølls dialogværktøj, Hjernen og Hjertet.

Som ny familie i Elverhøj inviterer vi desuden barn og forældre på en besøgsformiddag inden den egentlige start. Herudover tilbyder vi op til den første tid en opstarts-samtale, evt med deltagelse af sundhedsplejersken. Her indgår overgangsskemaet fra hjem til dagtilbud også. 

Vi ved, at forældre ind imellem kan opleve situationer de står undrende eller uforstående overfor. I sådanne situationer opfordrer vi til den nysgerrige og åbne dialog frem for fx mail-koorespondance. Vi opfordrer også til, at en forældre-undring eller utilfredshed først lægges hos os. Lægges den i andre sammenhænge, kan vi som institution ikke arbejde konstruktivt med den. En tilgang, der naturligvis er gensidig. Vi har netop gode erfaringer med, at en ansigt-til-ansigt-dialog giver de bedste forudsætninger for gensidige forståelser og danner grobund for et givende og fremadrettet samarbejde. Det er sådan vi gerne vil mødes i Elverhøj, og sådan vi gerne vil møde vores forældre.

Af og til kan man som forældre stå undrende overfor situationer, som ens eget barn og evt andre børn har oplevet. Her lægger vi op til, at man som forældre starter sin tvivl eller bekymring hos personalet, frem for at involvere børnene. Måden vi som forældre og personale gensidigt omtaler Elverhøj, sætter et afgørende spor i forhold til børnenes oplevelse af både børn og institution.

Alle familier kan i perioder – kortere eller længere – være i situationer, der kan påvirke deres barns trivsel. Børn reagerer forskelligt på forandringer i familien (skilsmisse, sygdom, familieforøgelse, arbejdssituation eller andet) og i nogle tilfælde kan der være behov for at dele en bekymring med andre fag-kompetencer (fx tale-høre-konsulent, psykolog, sundhedsplejerske, ergoterapeut eller fysioterapeut.) Al kontakt til andre fagpersoner vil udelukkende finde sted med forældrenes tilladelse, og et evt. forløb vil altid først blive indledt efter en samtale og en accept fra forældrene.

Udover ansigt-til-ansigt-kommunikationen bruger vi i Elverhøj dels opslag, dels intra som kommunikationsveje. På Intra ligger bl.a. kvartalsplaner og årshjul, så forældre kan holde sig orienteret om livet i Elverhøj.

(Her indsættes samtalehjul)