Børnefællesskaber i Dagplejen
- Pædagogisk læreplan for Dagplejen
- Dagplejens arbejde med elementer i det nationale pædagogiske grundlag
Vi arbejder for, at alle børn og unge har en plads i et fællesskab. Vi tror på, at betydningsfulde og positive fællesskaber er afgørende for trivsel.
Det er afgørende, at børn og unge oplever, at de fællesskaber, de er en del af, er inkluderende. Det betyder, at der skal være plads til mangfoldighed og forskellighed under hensyn til den enkeltes trivsel.
Uanset social og kulturel baggrund, samt individuelle forudsætninger, skal børn og unge føle, at de er en del af et fællesskab, hvor de har medansvar og ret til indflydelse. I fællesskabet kan børnene finde samhørighed og lære at tage ansvar og drage omsorg for hinandens trivsel. Fællesskabet giver tryghed, så hvert enkelt individ får lyst og mod til at udfolde sig.
Leg og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for. Relationer og venskaber er afgørende, og alle børn skal opleve at være en del af fællesskabet og blive respekteret og lyttet til. Der skal være plads til, at det enkelte barn både kan vise initiativ og kan være aktivt deltagende, samtidig med at fællesskabet skaber rum til alle, nye relationer og mulighed for at prøve forskellige positioner mv. Det er vores opgave at skabe en balance mellem individ og fællesskab.
I Dagplejen arbejder vi med børnefællesskaber dagligt. I hjemmene er børnene en del af et lille og nært fællesskab. De har deres faste base, som de finder meget tryghed, forudsigelighed og nærhed i. Et lidt større fællesskab kan være når en dagplejer mødes med en anden, enten i hjemmene eller på en legeplads. Nogle af dagplejerne tager på ture sammen 2-3 stykker af gangen alt efter hvad børnene har brug for.
En gang om ugen kommer dagplejerne i Dagplejehuset i faste grupper af 4-5 dagplejere og børn. Her er det et endnu større fællesskab, som blandt andet giver mulighed for, at børnene kan få en lille forsmag på hvad det vil sige at komme videre i børnehave. Her har børnene god mulighed for at spejle sig i hinanden. Ligeledes danner børnene relationer på kryds og tværs og de har stor glæde af at møde andre børn og voksne.
Det fællesskab der skabes på tværs er noget alle har glæde af, både børn og voksne. Der opstår et kollegialt fællesskab dagplejerne imellem, som de ellers ikke har hvis de er hjemme. De får nye øjne og ører på hvad der rører sig i børnegruppen, alt sammen til gavn for alle.