Om Dagplejen og vores pædagogiske tilgang

 - Pædagogisk læreplan for Dagplejen

 

Den pædagogiske læreplan for Dagplejen tager udgangspunkt i den nationale pædagogiske læreplanIshøj Kommunes Børne- og ungepolitik og Ishøj Kommunes dagtilbudsstrategi, som udgør denne fælles ramme for det pædagogiske arbejde i alle dagtilbud i Ishøj Kommune.

Dagplejen er et dagtilbud med 56 børn og 14 dagplejere samt en pædagogfaglig leder og en leder, begge med pædagogisk uddannelse. Kendetegnet for Dagplejen er, at størstedelen af det pædagogiske arbejde foregår i de enkelte hjem.

I Dagplejen arbejder vi i tæt samarbejde med forældrene om børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Alle børn skal trives og opleve mestring i eget liv. Alle børn i Dagplejen skal føle sig som en del af et fællesskab, og vi vægter derfor arbejdet med og i relationer højt, både for børn, forældre og dagplejere. Der er ofte meget betydningsfulde og dybe relationer mellem dagplejer og børnene.

Børnene får et tæt forhold til deres dagplejer, fordi det er den samme voksne der er i barnets dagligdag, de oplever ikke at skulle skifte mellem flere voksne gennem dagen. Den enkelte dagplejer lærer børn og familier at kende på en måde, som ikke ses så ofte, fordi der kun er 4 børn og familier i det enkelte hjem.
Børnene får et helt særligt børnefællesskab, da de max er 4 børn sammen, hos den enkelte dagplejer.

Vores generelle tilgang til børnene er baseret på, at møde børnene hvor de er. Vi værdsætter den tætte relation og den mulighed det giver os for at observere det enkelte barn og give dem de bedst mulige forudsætninger for udvikling og trivsel.

Vi vægter rutinerne og forudsigeligheden højt. Vi forsøger at forberede børnene på hvad vi skal hver dag og vi har faste aktiviteter med dem hver dag, særligt om formiddagen. Det kan være tegning, sanglege, sanse-lege, ture, læsning og meget andet.

Når vi er i dagplejehuset en gang om ugen, er vi alle en del af et større fællesskab og vi har mulighed for, at børnene kan opdeles i mindre grupper alt efter alder, forudsætninger og aktiviteter. De har mulighed for at danne relationer på tværs af den gruppe de fast er tilknyttet og de andre dagplejere får et godt kendskab til hinandens børn. 

Den tryghed det giver børnene, er noget de tager med sig videre ud i livet. Trygheden ved faste voksne, som viser oprigtig glæde ved børnene og deres familier er med til at sikre et stabilt fundament, som børnene tager med sig videre ud i livet.

Det skal være sjovt og lærerigt at være en del af Dagplejen. Og det er det også! Børnene får lov til at udfolde deres nysgerrighed og vi følger deres spor. Alene turen ned til Dagplejehuset, kan være begivenhedsrig og det giver blandt andet mulighed for at følge årstidernes skiften, mærke hvordan vejret er og gense de kendte omgivelser.