Data – og evalueringskultur i Femkanten

 - Pædagogisk læreplan for Femkanten

 

Når vi arbejder med data i Femkanten, gør vi det blandt andet for at skabe viden, udvikle praksis samt give os mulighed for at evaluere os selv. I Femkanten mener vi at data kan hjælpe os med at skabe en bedre daginstitution for dem det hele handler om. Nemlig børnene.

Når vi dataindsamler benytter vi os af 5 trin:

  1. Hvad vil vi undersøge?

Definér et klart undersøgelsesformål. Vi begrænser vores undersøgelsesformål således vores data bliver så nøjagtig så mulig. Vi operationaliserer vores formål, på baggrund af teori, fælles refleksioner og enighed, samt eventuelle tidligere undersøgelser. Det giver os et godt fundament, for den dataindsamling, som skal til at forestå.

  1. Hvordan vil vi undersøge det?

Inden vi går i gang med at undersøge det vi har sat os for at undersøge, beslutter vi os for hvilken metode vi vil bruge. Vi vælger imellem den kvantitative metode, som er den generelle metode, eller den kvalitative metode, som er den mere dybdegående metode. Vi vælger metode ud fra hvilken en der passer bedst til at give os den viden vi har brug for.

Ligeledes vælger vi en konkret metodisk tilgang såsom tegneserieinterview, walk n´talk, test, observation mm. Dette afhænger også af hvad der skal undersøges.

Vi gør os også nogle tanker om hvem der skal indgå i undersøgelsen. Vi udvælger for eksempel en særlig gruppe, eller enkelte børn. Vi forbereder også en spørgeramme, eller forbereder hvilke tegn vi skal observere.

  1. Undersøg det.

Inden vi skal i gang med at undersøge, har vi 4 praktiske ting vi overvejer.

1: Hvor skal undersøgelsen foregå?

2: Hvornår på dagen skal undersøgelsen foregå?

3: Hvilke praktiske ting skal være klar inden?

4: Hvordan dokumentere jeg data?

  1. Hvad viser data?

I denne proces undersøger vi den data vi har indsamlet, og det er her vi bliver klogere på hvad resultatet af vores undersøgelser viser.

  1. Hvad gør vi med vores nye viden?

I femte trin reflekterer vi over resultatet, samt hvad vi vil gøre med den nye viden vi har tilegnet os, og holder det op imod den målsætning, der lå til grund for undersøgelsen.