Sammenhænge

Sammenhænge skal i vores optik forstås bredt. Et barns institutionsliv er præget af skift mellem forskellige arenaer, som hver især har indflydelse på barnets udvikling, læring, trivsel og dannelse. For at sikre at barnet så vidt muligt navigerer og føler sig trygt i de arenaer, vi har indflydelse på, arbejder vi med overgange og sammenhænge, både internt og eksternt. 

 

Opstart.

Når børnene begynder hos os, begynder barnets familie ligeledes hos os. Det er vigtigt for os, for at sikre en god sammenhæng mellem hjem og institution, at samarbejdet mellem familie og os hviler på et trygt fundament. Derfor begynder samarbejdet med et indledende møde, mellem personalet og familien, hvor vi sikrer at viden omkring barnet bibringes os i, således at vi er i stand til at skabe så trygge rammer som muligt ved opstart.  Er der brug for overgangsobjekter fra hjemmet, er det her vi drøfter det. Det kan være en sutteklud, en bamse eller lignende, der skaber tryghed og genkendelighed for børnene. Hvis forældrene er usikre på spise-, sovemønstre eller har andre bekymringer, inviterer vi gerne sundsplejersken med til mødet.

Fra vuggestue til børnehave.

Internt sker det væsentligste skift, når barnet skifter fra vuggestue til børnehave. Hverdagen for vuggestuebarnet er temmelig forskellig fra børnehavebarnets. Vi prøver derfor at sikre sammenhængen i hverdagens pædagogiske tilgang, når overgangen fra vuggestue til børnehaven står for døren. Det handler om fælles rutiner som samlingen, tilgangen til barnet eller fælles lege i begge ender af huset. Over en periode på ca 14 dage besøger vuggestuebarnet drypvis sin kommende stue i børnehaven, i selskab med en kendt og tryg voksen. Her introduceres barnet for nye bekendtskaber, så vi sikrer en så flydende og tryg overgang som muligt. Vi er i høj grad bevidste om, at nogle børn kan have behov for kortere eller længerevarende overgange, hvilket vi prøver at tilgodese. Drøftelserne omkring dette finder bl.a. sted på et formaliseret møde, hvor både det afgivende vuggestue personale, det modtagende børnehavepersonale samt forældrene deltager. På denne måde sikre vi en pædagogisk opmærksomhed på, hvor barnet er i sin udvikling. Til det benytter vi gerne dialogprofilen fra Hjernen & Hjertet som udgangspunkt for samtalen. En samtale, der gerne derudover sætte fokus på tryghedsbehov og kommende udviklingspunkter.
Nogle børn har behov for at komme tilbage og hilse i vuggestue, når børnehavelivet måske kan virke utrygt eller uoverskueligt i en periode efter skiftet – og det må man gerne. Det er vigtigt for os at signalere, at den trygge base, som barnet kender og har forladt, stadig er  tilgængelig, hvis behovet melder sig.

På vej til skole

Byrådet i Ishøj Kommune har udarbejdet retningslinjer for samarbejdet om børns overgange fra dagtilbud og sfo/skole, og arbejdet med de kommende skolebørn er ligeledes et fokuspunkt i dagtilbudsloven. I Femkanten  arbejder vi derfor målrettet med at forberede børnene til at skulle i skole. Det målrettede skoleforberedende arbejde starter første april året før børnene starter i sfo. I vores skoleforberedende arbejde.

Vi opstarter arbejdet med at udarbejde dialogprofiler i Hjernen og Hjertet i maj for den kommende skolegruppe, for at kunne måle progression – men også for at se, hvilke indsatsområder, der skal udvikles og arbejdes med, bådepå individplan og gruppeorienteret.. Det vil betyde, at personalet vil have en væsentlig større mulighed for at arbejde kontinuerligt, og løbende justere praksis, bl.a ved forstærket brug af notedelen. Vi ser personalets noter, som en måde at til at kvalificere synet på barnet samt være brobyggende i forhold til overgangssamarbejdet til den kommende skole/sfo. Vi har dog for øje også at høre børnene, hvad de selv mener er vigtigt for dem at lære – inden de skal i skole.  Vi skal derfor have gennemført nogle børneinterviews. Formen for disse er endnu ikke fastlagt.

Der vil herefter ske en løbende evaluering af målene henover tiden mod skolestart, da progressionen samt det emergerende kan have indflydelse på det målfastsatte.

Som udgangspunkt gør vores fysiske placering i Vejleåparken, at vores distriktsskole er Strandgårdskolen. De senere år har vi dog oplevet, at vores kommende skolestartere har skolestart på 3 øvrige folkeskoler i kommunen, samt enkelte privatskoler, inden- og udenbys. Det besværliggør det tætte, og ganske velfungerende samarbejde vi har (og har haft) med Strandgårdsskolen, fordi en stor del af de overgangsaktiviteter, vi har deltaget i og samarbejdet om, desværre ikke længere er meningsgivende for en stor del af vores kommende skolebørn – og vi derfor er i løbende refleksion over, hvordan vi skaber den bedst mulige sammenhæng mellem os og den kommende skoleverden.