Evalueringskultur i femkanten

 - Pædagogisk læreplan for Femkanten

 

Eksempel på systematisk data i vores praksis.

Tegner børnene når de er i Femkanten?

Kan en tegning være data?

Hvordan sikrer vi så, at en tegning er systematisk data?

 Evaluering.

Formålet med at opbygge og udvikle evalueringskulturen i Femkanten er at:

  • Understøtte en udvikling, for eksempel ved at belyse styrker og svagheder ved en given aktivitet.
  • Kontinuerlig være i stand til at dokumentere, udvikle og forbedre den pædagogiske praksis.
  • Vi kan få delt forståelsen af, hvordan organisationen virker
  • Opnå en forståelse og vurdering af sammenhængen mellem indsats og effekt, dvs. hvorledes hænger vores målsætninger sammen med det resultat vi har set? - og at vi derved får udbredt forståelse af hvad der skal arbejdes hen imod.

På sigt handler det om at skabe en forandring i institutionens adfærd, således at der opbygges en forankret evalueringskapacitet hos personalet. Når personalet konsekvent stiller spørgsmål til egen praksis, så er kulturen omkring evaluering på plads. Vi er bevidste om, vi kontinuerligt skal øve os i at indsamle og evaluere data. Ved at holde dette i hævd er vi med til at sikre det bedst mulige grundlag for at udvikle og vedligeholde læringsmiljøer, som gennem hele dagen fremmer trivsel, dannelse udvikling og læring.

Eksempel på vores evalueringskultur.

Vi har på forhånd afgrænset vores undersøgelsesfokus, jf ovenstående.

Vi beder barnet tegne noget, der belyser vores undersøgelsesfokus

Vi interviewer barnet om tegningen og stiller spørgsmål om undersøgelsens fokus.

Vi dokumenterer vores interview via referat, video, lydoptagelse eller andet.

Vi analyserer vores data.

Vi beslutter hvad vi vil gøre på baggrund af vores nye viden.