Det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø i Femkanten

 - Pædagogisk læreplan for Femkanten

 

Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø i dagtilbuddet skal integreres i det pædagogiske arbejde med etablering af pædagogiske læringsmiljøer. Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv, og børns oplevelser af børnemiljøet skal inddrages under hensyntagen til børnenes alder og modenhed.

Femkantens arbejde med børnemiljø tager bl.a. udgangspunkt i fysiske rum, inde som ude og valg af pædagogiske materialer.

Femkantens fysiske rammer, som defineres af vores inde- og udemiljøer, udgør en betydningsfuld strukturel faktor for kvaliteten i vores arbejde. Pædagogikken må og skal kommer først. Bygninger, rum og inventar skal afspejle de pædagogiske mål og metoder – ikke omvendt. Naturligvis indenfor den givne fysiske ramme, vi nu engang har tilrådighed. Pædagogerne i Femkanten diskuterer derfor med mellemrum om rum og materialer afspejler børnegruppens behov for forskellige lege- og læringsmiljøer. For at sikre kvalitet i diskussionerne, benytter vi bla. KIDS (Kvalitetsudvikling I Daginstitutioner), som er et forskningsbaseret udviklingsværktøj, til at sikre at vi kommer hele vejen rundt – og holder fagligheden i højsædet. I bund og grund er det afgørende for os, at børnemiljøet er sammenhængende og tilbyder lærings- og udviklingsmuligheder i forhold til børnenes trivsel, læring , udvikling og dannelse. Vores legeplads tilbyder et væld af småe zoner, hvor leg og læring kan folde sig ud uforstyrret, samtidig med at den tilbyder muligheder for motorisk udfordringer, der peger ind i nuværende og nærmeste udviklingszone. Vi har sanse- og køkkenhave, som gennem forår og sommer tilbyder et væld af stimuli til både smags-, lugte- og synssanserne.. Vi har, ligeledes på legepladsen, en læsekrog, som synligt inviterer til dialogisk læsning. Børnenes muligheder for at afkode, være aktive og deltagende i legeområderne skal være åbenlyse,

Det fysiske rum
  • Vi er bevidste om, hvilken kultur vi ønsker at skabe og at indrette det fysiske rum derefter. Personalet skal være rollemodeller for den kultur, vi ønsker at skabe.
  • Vi understøtter samspillet mellem rum og pædagogik således, at vi i rummenes indretning tager højde for hvilke lege- og læringsaktiviteter og relationer vi ønsker der skal finde sted.
  • Vi tilbyder et varieret, æstetisk og inspirerende inde- og udemiljø, der skaber mulighed for forskellige former for relationer, lege og læringsmiljøer og aktiviteter i både bevægelse, ro og fordybelse.
  • Vi er bevidste om rummenes lyd, lys og farver.
  • Vi arbejder bevidst med at mindske forstyrrelser og støjkilder.
  • Vi sikrer, at det er tydeligt for børnene hvilke regler og normer, der skal overholdes i de forskellige rum.
  • Vi reflekterer over og arbejder aktivt med rummenes og genstandenes muligheder og begrænsninger.
  • Vi indtænker børnenes perspektiver i indretningen inde såvel som ude, således at børnene er med til at påvirke anvendelsen af rummene og rummenes regler og normer.
De pædagogiske materialer
  • Vi er bevidste om, at de pædagogiske materialer skal understøtte børnenes behov og de ønskede  lege- og læringsmiljøer.
  • Vi sikrer variation i legemateriale, da det har betydning for børnenes deltagelsesmuligheder og  indbyrdes positionering i legen.
  • Vi prioriterer kvalitet frem for kvantitet i materialevalget.