Femkanten er en integreret institution, med 76 dejlige børn. Vi ligger midt i Vejleåparken, på det lille torv ved købmanden. Børnene er delt op på 2 vuggestuestuer fra 0-3 år og 2-3 børnehavestuer fra 3-4 år samt en gruppe med de kommende skolebørn.

Det vi kan - og det vi vil!

I Femkanten vil vi i samarbejde med forældrene bidrage til børnenes læring, trivsel udvikling og dannelse.

Det grundlæggende i vores arbejde er baseret på at skabe en kultur med inkluderende fællesskaber, hvor forskelligheder respekteres, således at hver enkelt barn føler sig anerkendt og værdsat, og derigennem udvikler sit fulde potentiale.

Vi arbejder med at planlægge vores pædagogik og læringsrum med barnets nærmeste udviklingszone for øje, således at der skabes mulighed for at følge barnets spor, og der skabes udvikling i relationer og læring.

Det betyder, at når vi lykkes, så trives alle børn og er deltagende i fællesskaberne. Og alle ansatte omkring børnene er nærværende, betydningsfulde og kompetente, og altid handler med barnets eller fællesskabets bedste for øje.

Vores vigtigste opgave er at give Jeres børn mulighed for at nå deres fulde potentiale, og kunne sejre i eget liv, både nu og i fremtiden. At føle sig som en del at et fællesskab er vigtigt i Femkanten, og vi vægter derfor arbejdet med og i relationer højt, både for børn, forældre og personale. Alene kan vi klare meget, men sammen kan vi skabe mirakler.

Sådan gør vi.

Det enkelte barn er tilknyttet en fast stue. Dette giver børnene trygge, genkendelige rammer og kontinuitet i det pædagogiske arbejde. Personalet får et godt kendskab til det enkelte barn og familien, som grobund for et godt samarbejde. Som et forsøg, har vi siden 2019 samlet de kommende skolebørn på en stue fra 1/4. De øvrige stuer i børnehaven består således af børn i alderen 3-4 år. Vuggestuens børn er opdelt i to stuer, med børn som ikke aldesopdeles.

Hver stue laver en ugentlig aktivitetsplan.  De forskellige pædagogiske aktiviteter foregår i større og mindre grupper, både internt og på tværs af stuerne. Grupperne defineres ift. det pædagogiske mål ud fra fx. alder, interesse, relationer og udviklingsniveau, og sker både på pædagog- og personalemøder..

At vi arbejder både med den trygge base og aktiviteter på tværs af stuerne betyder, at alle børn og voksne har et godt og tillidsfuldt kendskab til hinanden.

Vores pædagogik og daglige arbejde er bundet op på vores mission og vision, som du finder på næste side – og som er gennemgående for personalets pædagogiske arbejde i dagligdagen.