Sådan arbejder Femkanten med de seks læreplanstemaer
Den pædagogiske læreplan skal udarbejdes med udgangspunkt i seks læreplanstemaer og de nationale pædagogiske mål:
På de følgende sider beskriver vi vores arbejde med de seks læreplanstemaer og hvordan vi tilrettelægger det pædagogiske læringsmiljø inden for og på tværs af temaerne på en måde så læringsmiljøet understøtter børnenes brede læring, herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse.
Indledning
Med det faktum, at læring finder - og skal finde sted hele dagen, arbejder vi i Femkanten med alle 6 læreplanstemaer, men vægtningen af dem i praksis afhænger af kontekst og mål. Vi ser ikke temaerne som enkeltstående, men oftest tæt forbundne, og bruger dem som indflyvning til etablering af lige præcis de læringsmiljøer og fællesskaber, som vores observationer af børnegruppen viser os, at vi skal arbejde med. Det faktum, at børnene kontinuerligt er forskellige steder i deres udvikling og interesser, gør at der oftest optræder flere temaer i vores læringsmiljøer. Men både temaer samt konkret indhold og målsætning må nødvendigvis justeres løbende, alt efter hvilken gruppe børn, der arbejdes med.
For os handler det hele tiden at turde udfordre børnene, at stilladsere miljøer som peger ind i deres næste udviklingszoner og –potentialer, og derfor kommer temaerne oftest ikke til at stå alene, men kan hver især fylde mere eller mindre. Hvad der kommer til at fylde mest, beror dels på hvad børnene udviser interesse for, og hvad vi ud fra et fagligt synspunkt skønner relevant. Det handler til dels om vores observationer, og dels om læringsmålsætning – både i forhold til generel udvikling, men også i forhold til den verden, der venter, når institutionstiden er forbi.
Det er som udgangspunkt stuerne selv, der vurderer og opstiller læringsmål for børnene, og dermed tager ansvar for at tilrettelægge meningsfulde læringsmiljøer. Det foregår ud fra devisen: Hvad skal børnene lære? Hvor ved vi det fra? Og hvad skal vi lære, for at vi kan lære børnene det?