Dannelse og børneperspektiv
- Pædagogisk læreplan for Piletræet
- Elementer i den pædagogiske læreplan
Børn skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse. Vi medtænker dannelse, ligestilling og demokrati i vores daglige pædagogiske arbejde, så børnene oplever at have indflydelse på udformning af dagligdagen og aktiviteterne uanset baggrund, køn, alder og kultur.
Vores kvalitetsparametre for børns deltagelse og indflydelse beskriver, hvordan dannelse og børneperspektiv kommer til udtryk i vores pædagogiske arbejde og skal altid være til stede i vores læringsmiljøer.
Børns deltagelse og indflydelse er vigtig for børnenes udvikling, læring, trivsel og dannelse, og er med til at forme dem som borgere i et demokratisk samfund.
Vores kvalitetsparametre for børns deltagelse og indflydelse beskriver, hvordan dannelse og børneperspektiv kommer til udtryk i vores pædagogiske arbejde og skal altid være til stede i vores læringsmiljøer.
Børns deltagelse og indflydelse er vigtig for børnenes udvikling, læring, trivsel og dannelse, og er med til at forme dem som borgere i et demokratisk samfund.
Det pædagogiske personale er indgangen til børns muligheder for deltagelse og dermed for deres adgang til udvikling, læring, trivsel og dannelse. Derfor er det pædagogiske personales børneperspektiv helt centralt. Vi skal være i stand til at se barnet, lytte til det, tale med det og forsøge at forstå, hvordan det enkelte barn opfatter de begivenheder, det er med i, samt de forhold det lever under, og de relationer det har til andre.
Det betyder, at
- Vi betragter børn som medborgere, der grundlæggende er eksperter i eget liv.
- Vi arbejder for alle børns optimale medvirken, og er samtidig bevidste om, at det ikke er det samme som, at børn skal medvirke i alle beslutninger, der vedrører dem.
- Vi organiserer den pædagogiske praksis i respekt for det enkelte barn og for fællesskabet og med fokus på samspil, medvirken og gensidig påvirkning i og af fællesskabet.
- Vi sikrer børnenes deltagermuligheder ved at afstemme læringsmiljøer efter barnets udviklingsniveau.
- Vi har fokus på børns forudsætninger for at påtage sig medbestemmelse og skaber rum for de børn, som ikke selv tager medbestemmelse på sig.
- Vi inviterer barnet til at være aktivt deltagende i demokratiske sammenhænge.
- Vi inddrager børnene i dagens gøremål, hvor de bliver værdsat hver især og i fællesskabet.
- Vi sikrer, at børnene ved, hvad der venter dem, og hvad der forventes af dem.
- Vi er nysgerrige på børns agenda og tager børns agenda i betragtning, når vi træffer beslutninger.
- Vi sikrer en vekselvirkning mellem børneinitierede og vokseninitierede aktiviteter.
- Vi har fokus på, hvordan vi systematisk inddrager børnenes stemme i didaktikken (i mål, dokumentation, evalueringer, børneinterviews m.m.).