Pædagogisk læringsmiljø

Det pædagogiske læringsmiljø er rammen for børns trivsel og læring og helt centralt i vores arbejde med den pædagogiske læreplan.

Læringsmiljøet i Piletræet består af alle de muligheder for udvikling, trivsel og læring, som dagtilbuddet giver børnene. Læringsmiljøet handler blandt andet om, hvordan dagen og aktiviteterne rammesættes, organiseres og tilrettelægges.

 

Et godt læringsmiljø bygger på et samspil mellem strukturer og processer og tilrettelægges, så det inddrager hensynet til børnenes perspektiv og deltagelse, børnefællesskabet, børnegruppens sammen-sætning og børnenes forskellige forudsætninger.

Vores kvalitetsparametre for pædagogiske læringsmiljøer og pædagogiske rutiner danner rammen for etablering af pædagogiske læringsmiljøer i Piletræet. Børn er altid i læring. Læringsmiljøet er hele dagen – i de daglige rutiner under frokosten, i garderoben, i de planlagte aktiviteter og i legen.

Vores læringsmiljø består af alle de muligheder for udvikling, trivsel og læring, som Piletræet skaber for børnene. Læringsmiljøet handler blandt andet om, hvordan dagen og aktiviteterne rammesættes, organiseres og tilrettelægges. Et godt læringsmiljø bygger på et samspil mellem strukturer og processer, derfor har vi  fokus på begge dele.

Processer i det gode læringsmiljø
  • Vi skaber læringsmiljøer med udgangspunkt i Zonen for Nærmeste Udvikling.
  • Didaktiske overvejelser og pædagogiske begrundelser er vores grundlag for tilrettelæggelsen af det pædagogiske læringsmiljø.
  • Vi skaber en vekselvirkning mellem vokseninitierede og børneinitierede aktiviteter.
  • Vi er bevidste om og arbejder med relationen og samspillet mellem børnene og det pædagogiske personale, børnene imellem og personalet imellem.
  • Vi reflekterer over egen og hinandens positionering, og hvornår vi skal gå bagved, ved siden af og foran.
  • Vi er nærværende og nysgerrige over for børnenes perspektiver.
  • Vi sikrer en vedvarende fokuseret fællestænkning.
  • Børn lærer det de har adgang til, derfor er en forudsætning for, at børn lærer det, de har brug for, at det pædagogiske personale tager ansvar for børns muligheder for deltagelse og læring. Pædagoger er gatekeepers for børnenes læring.
  • Vi inddrager forældrene i deres barns læring, i barnets fremskridt og beslutninger om barnets læring.
Strukturer i det gode læringsmiljø

Vi er opmærksomme på de strukturelle faktorers betydning for det pædagogiske læringsmiljø som fx:

  • Personalets uddannelse og kompetencer
  • Opdeling af børnene i meningsfulde grupper og læringsfællesskaber
  • Den fysiske indretning, pædagogiske materialer og redskaber Personalets organisering
Læringsmiljø og pædagogiske rutiner

I Piletræet øver vi os hver dag på at blive endnu mere bevidste i vores hverdag over de læringsmiljøer, der kan opstå i samspillet, og de der tilrettelægges og organiseres.

Når vi planlægger vores pædagogiske arbejde, gør vi det vha. en procesplan. Vores procesplan tager bl.a. afsæt i kvalitets parametrene, børnenes nærmeste udviklingszone og fællesskaber og  tidligere evalueringer.

Vores vokseninitierede planlagte aktiviteter udspringer sig af et overordnet tema, som er defineret ud fra børnenes interessere, nuzo og fællesskabets behov for læring og udvikling.

Vi reflekterer  kontinuerligt over vores pædagogiske rolle og position i forhold til at være inspirerende og motiverende for alle børn.

Bevidstheden om at børn er forskellige og lærer forskelligt, ser vi som kompetencer  og bruger derfor tid på at danne gruppe, som differentieres efter både køn, alder, niveau, sociale kompetencer og behov.

Vi er pt. særligt optaget hvordan vi kan udvikle vores fysiske miljøer, så de indbyder til leg og læring hele dagen.

Vores pædagogiske rutiner udgør skelettet i vores dagligdag. Børn lærer og udvikler sig i alle de kontekster, de indgår i i løbet af dagen, og derfor har vi også en særlig bevidsthed for organisering af vores rutiner og dets indhold. Vores pædagogiske rutiner organiseres, gennemføres og praktiseres, så de indeholder et  indbygget lærings- og udviklingspotentiale.

For børn er det umiddelbart meningsfuldt at deltage i alle hverdagens rutiner, som f.eks. tage tøj på, vaske hænder, dække bord, spise, rydde af m.m.

Vi bruger vores rutiner som unikke lærings rum, da de gentager sig hver dag, og det giver muligheder for at videreudvikle og følge udviklingen tæt.

Rutinerne i Piletræet er gennemtænkt og organiseret, og vi forsøger at planlægge dagen, så den ikke er tidspresset. Vi lægger værdi i, at børene selv kan få lov og selv kan prøve for herefter at sætte ind med den rigtige udviklingsstøtte, som det enkelte barn måtte have brug for.

Der er altid brug for, at vi afmåler hvilken hjælp den enkelte måtte have brug for. Om det er en anerkendende øjenkontakt, en hånd til at rejse sig eller en finger bagerst i skoen, så forsøger vi at være tæt på.