Sammenhænge

I Piletræet arbejder vi målrettet med at skabe sammenhæng mellem hjem og dagtilbud. Det målrettede arbejde tager udgangspunkt i det enkelte barns udvikling og behov.

Vi er bevidste om at skabe sammenhænge lige fra først møde mellem familie og os til det sidste møde, hvor vi skal overleverer barnet til kommende SFO eller skole.

Overgang fra hjem til vuggestue

Når et barn skal begynde i vuggestue i Piletræet, tilbyder vi et opstartsmøde bestående af omsorgsgivere (sædvanligvis mor og far), sundhedsplejerske og personale fra den vuggestuegruppe, barnet tilknyttes.

Til mødet byder vi velkommen til Piletræet og sammen bliver vi klogere på hinanden og vores gensidige forventninger, samtidig med at vi sikrer os den nødvendige viden i forhold til barnets udvikling. Derved kan vi skabe de bedste rammer for en tryg indkøring både for barn og familie.

Efter ca. 3 mdr. tilbyder vi et opfølgende møde, hvor formålet er at få evalueret indkøringen og dele stunder og oplevelser.  

Overgang fra vuggestue til børnehave

Når barnet er omkring 3 år eller klar til at starte i børnehave, arbejder vi med interne sammenhænge.

For at skabe en så blid overgang, som muligt, arbejde vi med ”flex”. Flex betyder, at barnet sammen med en voksen fra sin stue, besøger sin nye børnehavestue og deltager i de aktiviteter, der giver mening for det enkelte barn ud fra udviklingsniveau og interesse. Vi er bevidste om, at den gode overgang fra stue til stue, er afhængig af de voksne og vores samarbejde, samt sammenhængen stuerne i mellem. Derfor har vi ligeledes en struktur på alle stuer, som skaber forudsigelighed og genkendelighed.

Ved overgang fra vuggestue til børnehave afholdes der et møde mellem familien, vuggestuen og den kommende børnehavegruppe. Dette møde tager udgangspunkt i en udviklingsbeskrivelse (dialogprofil), og sammen med forældrene vil vuggestuen overlevere barnets ressourcer og potentialer videre til børnehaven.

Overgangen fra børnehave til skole

Kommunalbestyrelsen i Ishøj Kommune, har udarbejdet retningslinjer for samarbejdet om børns overgange fra dagtilbud og SFO og skole. Disse retningslinjer er udgangspunktet for overganen fra dagtilbud til skole og SFO.

Allerede året inden barnet starter i SFO, påbegynder vi vores skoleforberedende arbejde og dermed også sammenhængen mellem hjem, dagtilbud, SFO og skole.

Vi bestræber os på at skabe de bedste betingelser for børnene, så de får en god skolestart. Vi samarbejder derfor tæt med vores distriktsskole Strandgårdskolen. Vi forventningsafstemmer og samarbejde hen imod at skabe en spejlpraksis. Formålet er at lave brobygning ved skabe sammenhæng og arbejde i fælles retning.

For at udvikle og tilbyde den bedste pædagogiske praksis tager vi afsæt i skolebørnenes udviklingsbeskrivelser (dialogprofiler). Vi anvender udviklingsbeskrivelserne til at blive klogere på det enkelte barns niveau, styrker og ressourcer. Derudfra planlægger og justerer vi sammen med forældrene de kommende aktiviteter og pædagogiske læringsmiljøer.

Vores skolegruppe har base på Strandgårdsskolen hver mandag fra kl. 8-15. Her får børnene mulighed for at opleve følelsen af at være på skolen og være en del af skolens fællesskab. De får et forhåndskendskab til de normer og regler, der tilhører skolemiljøet. Fx at lytte, modtage en kollektiv besked, række hånden op, vente på tur m.m. På skolen benytter vi inde rummet, såvel som uderummet.

Vores samarbejde med distriktsskolen byder desuden på samarbejdsmøder og gensidig praksisbesøg.

Omkring januar/ februar, inden skolestart, afholder vi de afsluttende forældresamtaler, hvor udgangspunktet vil være overlevering til skolen, og med forældretilladelse videregiver vi dialogprofilerne til skolen, som følges op af en mundtlig overlevering på hvert enkelt barn.


Overgange i specialgrupperne

I vores specialgrupperne modtager vi børn fra andre institutioner, både i vuggestue- og børnehavealder.

Ved opstart inviterer vi til overleveringsmøde med den gruppe, der afgiver barnet. Her er formålet at tale om barnets styrker og  udfordringer, samt hvilken indsats der har været, eller der kunne være brug for.

Barnet kommer på for-besøg i gruppen med sine forældre, hvor de præsenteres for Piletræet, stuen og hverdagen. Til besøget aftales opstart og indkørings forløb.

Overgang fra specialgruppe til skole

Når et barn skal fra specialgruppen til skole, vil der blive afholdt et overleveringsmøde fra børnehave til skole. Formålet med mødet er at videregive information om barnets styrker og ressourcer, indsatser og tiltag. Der udarbejdes allerede i efteråret en udviklingsbeskrivelse af barnet, der er med til at danne baggrund for, hvor barnet skal skoleplaceres.

I Piletræet er barnet med i storbørnsgruppen, hvis det skønnes at være relevant og overskueligt. De børn, der er kommende skolebørn, men som ikke kan deltage i storbørnsgruppen, vil blive tilbudt anden skoleforberedende aktivitet og leg på stuen.