Leg og læring

Legen har en værdi i sig selv og  er  en gennemgående del  af  Regnbuen. Legen er også grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling, og legen fremmer blandt andet fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet. Nogle gange skal legen støttes, guides og rammesættes, for at alle børn kan være med, og for at legen udvikler sig positivt for alle børn.

I Regnbuen arbejder vi på at få skabt gode og fleksible legemiljøer, som kan understøtter børnenes leg. For at opstille de rigtige legemiljøer, observerer vi børnene og ud fra observationerne, samt zonen for nærmeste udvikling, opstiller vi legemiljøer, der nemt kan forandres, hvis dette er nødvendigt.

Vi observerer legemiljøerne dagligt, og personalet reflekterer både hver for sig og sammen over det opstillet legemiljøer. På den måde holder vi os altid opdateret i forhold til hvor vidt, der er behov for ændringer. Når vi opstiller et legemiljø, er det altid ud fra en pædagogisk tankegang. Derfor er personalet altid tilstede i legemiljøerne for at understøtte hensigten med netop dette miljø. Det er også her, at personalet bliver bevidste om hvor vidt, der skal ændringer til for at hensigten opnås.

Vi bruger legen som tilgang til læring, og størstedelen af vores pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i leg. Vi benytter os af den undrende tilgang, samt barnets naturlige nysgerrighed. Her lægger vi også stor vægt på at følge barnets spor, undren og nysgerrighed. Vi fungerer som støtte i børnenes leg, samt oversætter, for de børn, som kan have det svært af den ene eller den anden grund. Vi går ind for, at børn skal håndtere egne konflikter med hjælp og støtte fra en voksen. Her lærer børnene at gå på kompromis, forhandle, samt afkode signaler fra hinanden.

Vi har fokus på, at børnenes spontane leg skal respekteres og anerkendes. I disse situationer er vi voksne observerende og nogle gange deltagende for at kunne understøtte legen, samt eventuelle nye tiltag til videreudvikling af legen.

Vi har også fokus på at etablere lege, som byder alle børn velkomne. Dette gør vi for at skabe et fællesskab, hvor alle er velkomne. Det er vigtigt for os, at alle børn føler, at de er en del af et fællesskab, og det understøtter vi ved at skabe rammer, som gør det muligt for børn at være deltagende på deres egne præmisser, samt giver dem mulighed for at være deltagende i videreudvikling af legen.

Vi øver os stadig i at få legen ind i så mange elementer som muligt. Vi har løbende dialoger omkring, hvordan vi kan skabe en legende kultur, som giver mulighed for fordybelse og engagement fra børnenes side. Dette kan eksempelvis være, at ikke alt, vi gør, skal ende ude i et produkt (som ”bare” skal hænges op eller med hjem), men noget, som børnene kan tage med videre i deres leg i løbet af dagen.

Leg og læring:

Læring skal forstås bredt, og læring sker eksempelvis gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret. Det pædagogiske læringsmiljø handler om at fremme børns kropslige, følelsesmæssige, sociale og kognitive udvikling og forståelse.

I Regnbuen arbejder vi med læring gennem hele dagen. Vi har altid fokus på læreplanstemaerne og øver os i at blive bevidste om, hvornår vi arbejder med de forskellige temaer, samt hvordan. Vi har nuværende tidspunkt stort fokus på vores rutiner og arbejder hver dag på at forbedre dem, så de kommer til at fungere som læringsmiljøer.

I børnehaverne har vi fokus på, at alle børn har noget, som de hver især skal øve sig på. Derfor har vi udviklet et skema til hvert barn, hvor det både visuelt og skriftligt står beskrevet, hvad det enkelte barn øver sig på lige nu. På den måde er barnet bevidst om, hvad det øver sig på, samt personale og forældre er bevidste om det og kan understøtte barnets proces.

Vi arbejder meget med bevidsthed. Vi skal være bevidste om, hvad børnene har behov for at lære, og børnene skal være bevidste om, hvad de skal lære, hvorfor de skal lære det, og hvad der forventes af dem, ellers har de ikke en ærlig chance for at leve op til det, vi forventer af dem. Børnene skal have en følelse af at sejre i eget liv.

Vi arbejder ud fra, at leg er læring. Det er vores opgave at motivere børnene til ny læring, og det gør vi oftest gennem leg. Samtidig er der utrolig meget læring i børneinitieret leg, og her er det vigtigt, at vi voksne er til stede, så vi kan understøtte den læring, som er i gang, både socialt og personligt. I Regnbuen skaber vi rum til læring ved at sørge for, at der er plads til at begår fejl, til at undre sig og til at være nysgerrig. Vi mener, at det er de tre punkter, som skal være tilstede for god læring.

Under begrebet læring ligger begrebet zonen for nærmeste udvikling. Det er essentielt for, at vi ved, hvad børnene skal lære. Derfor arbejder vi meget med lige netop dette begreb.

I Regnbuen vægter vi at dele børnene i mindre grupper højt. Vi har erfaring med, at dette giver plads til hvert enkelt barn og skaber en ramme, som giver større mulighed for fordybelse og nærvær. Her er det også nemmere for den voksne at placere børnene inden for zonen for nærmeste udvikling.