Børn i udsatte positioner

Vores pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i børnenes trivsel og i hvad børnene har behov for at lære og udvikle lige nu og i fremtiden. Vores pædagogiske læringsmiljø og de pædagogiske aktiviteter vi tilrettelægger skal derfor understøtte og være målrettet børnenes behov for trivsel, læring, udvikling og dannelse. Det gør vi på en måde så

  • alle tilstedeværende børn kan deltage med succes
  • læringen foregår på børnenes præmisser,
  • børnene mødes individuelt og med positive forventninger
  • alle børn har del i det gode læringsmiljø – også børn i udsatte positioner og børn der har det svært.

I Tvillingehuset har vi fokus på inkluderende fællesskaber og at skabe gode pædagogiske læringsmiljøer, som kan understøtte læring hos alle børn,  også børn i udsatte positioner.

Derfor arbejder personalet ud fra barnets zone for nærmeste udvikling.

Som udgangspunkt trækker personalet ikke det enkelt barn ud af det almene børnefællesskab, for at lave en særlig aktivitet, men deler børnene i mindre grupper. På den måde kan de børn der befinder sig i en udsat position, få  plads, rum og deltagelsesmulighed.

I vores daglige pædagogiske arbejde er vores mål, at skabe lige muligheder for alle børn, så alle børn  oplever at nå deres fulde potentiale, og derved sejrer i eget liv.

I Tvillingehuset arbejder personalet med målrettet indsatser, udfra det enkelte barns særlige udfordringer; sociale, motoriske, sproglige osv.

Vi har en ressourcepædagog og en sprogpædagog, som arbejde med i den daglig praksis, omkring udsatte børns læring, udvikling, trivsel og dannelse.

Vi arbejder tværprofessionelt i Ishøj kommunen, med henblik på tidlige og koordinerende indsatser.

Vi inddrager forældrene ved at invitere til dialogmøde, hvor der tages udgangspunkt i vækstmodellen, som er dialogbaseret og handlingsorienteret . Vækstmodellen skaber struktur for samtalen, og sikre fokus på det der virker og går godt, hvilket er fundamentet for succesfulde forandringer.