Børnefællesskaber

Vi arbejder for, at alle børn og unge har en plads i et fællesskab. Vi tror på, at betydningsfulde og positive fællesskaber er afgørende for trivsel.

Det er afgørende, at børn og unge oplever, at de fællesskaber, de er en del af, er inkluderende. Det betyder, at der skal være plads til mangfoldighed og forskellighed under hensyn til den enkeltes trivsel.

Uanset social og kulturel baggrund, samt individuelle forudsætninger, skal børn og unge føle, at de er en del af et fællesskab, hvor de har medansvar og ret til indflydelse. I fællesskabet kan børnene finde samhørighed og lære at tage ansvar og drage omsorg for hinandens trivsel. Fællesskabet giver tryghed, så hvert enkelt individ får lyst og mod til at udfolde sig.

Leg og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for. Relationer og venskaber er afgørende, og alle børn skal opleve at være en del af fællesskabet og blive respekteret og lyttet til. Der skal være plads til, at det enkelte barn både kan vise initiativ og kan være aktivt deltagende, samtidig med at fællesskabet skaber rum til alle, nye relationer og mulighed for at prøve forskellige positioner mv. Det er vores opgave at skabe en balance mellem individ og fællesskab.

I Tvillingehusets målsætninger tager vi udgangspunkt i børnenes perspektiv, interesse, behov og muligheden, for at lærer og udvikle sig sammen. Målet er bl.a. at børnene igennem fællesskabet og relation til andre, individuelt kan tilegne sig viden og færdigheder samt kendskab til den kultur de lever i.

I Tvillingehuset  har vi fokus på at alle børn er trygge og oplever at høre til.

Vi møder børnene anerkendende og er bevidste om, at det er vigtig at børnene føler sig set, hørt og mødt. Alle børn er i sociale fællesskaber  med hinanden og de voksne. Vi har fokus på at skabe inkluderende rammer og stærke børnefællesskaber i Tvillingehuset, men samtidig også sikre balance mellem individ og fællesskab. Det gør vi ved at give børnene mulighed for at udforske egne grænser, at kunne sige til og fra, og selv kan gå til og fra i de fællesskaber  der opstår i løbet af dagen.

Vi skaber læringsmiljøer, som kan skabe rum for parallellege, rollelege og sociale lege. Vi har fokus på  at legen er et udviklingsrum, hvor børnene i  fællesskab kan øve samarbejde med hinanden, forhandle og dele med hinanden og gå på kompromiser. Men også en mulighed for at spejle sig i hinanden og de voksne.

Vi inddrager forældre til også at have et medansvar til, at skabe rum for børnefællesskaber uden for Tvillingehuset. Det har forældrebestyrelsen gjort ved at taget initiativ til, at invitere børn og forældre til legedage på legepladser i Ishøj.