Leg og læring

Legen har en værdi i sig selv og  er  en gennemgående del  af  et dagtilbud. Legen er også grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling, og legen fremmer blandt andet fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet. Nogle gange skal legen støttes, guides og rammesættes, for at alle børn kan være med, og for at legen udvikler sig positivt for alle børn.

Læring skal forstås bredt, og læring sker fx gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret. Det pædagogiske læringsmiljø handler om at fremme børns kropslige, følelsesmæssige, sociale og kognitive udvikling og forståelse.

Evnen til at lege er ikke medfødt. Gennem samspillet med andre børn og voksne lærer børn at lege. Leg er en social arena, hvor børn kan udforske, hvem de er hver især og hvem de er i fællesskabet med andre børn.  Dannelse og leg er tæt forbundet og handler om barnets forståelse og oplevelse af sig selv som menneske

I Tvillingehuset har vi fokus på at legen er med til at udvikle børnenes alsidige personlige udvikling, støtte deres sociale kompetencer og udvikle deres sprog.

Personalet deltager i børnenes lege og igangsætter nye lege for at skabe mulighed for at alle børn kan deltagele i fællesskabet.

Personalets rolle i børnenes leg er vigtig samt børnenes perspektiv på legen – hvordan legen skal udformes, udvikles m.m.

Vi vurderer alt efter barnets behov og zone for nærmeste udvikling, hvordan vi som pædagogisk personale skal gå foran, ved siden af eller bagved. I samspil med børnene igangsætter personalet lege og deltager aktivt indtil børnene, selv føler at legen er meningsfuld.

Hjemmet har størst indflydelse på børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Derfor inddrager vi forældrene i legens værdi og de vokseninitierede aktiviteter som er med til at udvikle deres børn.  F.eks. arrangerer forældrebestyrelsen fælles legepladsdage for alle familier, uden for åbningstid.

I Tvillingehuset har vi fokus på at børnenes læring, fremmes af at børnene tør prøve og eksperimentere med forskellige ting, og der igennem skabe sig egen erfaringer.  Som personale skaber vi læringsmiljøer der kan fremme , at børnene tør og har lyst til at prøve sig selv af og slippe fantasien fri. Sammen med børnene har vi en undersøgende tilgang til leg og læringsmiljøer. Men også fokus på at skabe læringsmiljøer, der kan føre børnene videre i deres sociale, emotionelle og kognitive udvikling. Det kan bl.a. ske i rutinesituationer som måltider, vaske hænder m.m.