Pædagogisk læringsmiljø

Det pædagogiske læringsmiljø er rammen for børns trivsel og læring og helt centralt i vores arbejde med den pædagogiske læreplan. Læringsmiljøet i Tvillingehuset består af alle de muligheder for udvikling, trivsel og læring, som dagtilbuddet giver børnene. Læringsmiljøet handler blandt andet om, hvordan dagen og aktiviteterne rammesættes, organiseres og tilrettelægges.

 

Et godt læringsmiljø bygger på et samspil mellem strukturer og processer og tilrettelægges, så det inddrager hensynet til børnenes perspektiv og deltagelse, børnefællesskabet, børnegruppens sammen-sætning og børnenes forskellige forudsætninger.

Vores kvalitetsparametre for pædagogiske læringsmiljøer og pædagogiske rutiner danner rammen for etablering af pædagogiske læringsmiljøer i Tvillingehuset. Børn er altid i læring. Læringsmiljøet er hele dagen – i de daglige rutiner under frokosten, i garderoben, i de planlagte aktiviteter og i legen.

Vores læringsmiljø består af alle de muligheder for udvikling, trivsel og læring, som Tvillingehuset skaber for børnene. Læringsmiljøet handler blandt andet om, hvordan dagen og aktiviteterne rammesættes, organiseres og tilrettelægges. Et godt læringsmiljø bygger på et samspil mellem strukturer og processer, derfor har vi  fokus på begge dele.

Processer i det gode læringsmiljø
  • Vi skaber læringsmiljøer med udgangspunkt i Zonen for Nærmeste Udvikling.
  • Didaktiske overvejelser og pædagogiske begrundelser er vores grundlag for tilrettelæggelsen af det pædagogiske læringsmiljø.
  • Vi skaber en vekselvirkning mellem vokseninitierede og børneinitierede aktiviteter.
  • Vi er bevidste om og arbejder med relationen og samspillet mellem børnene og det pædagogiske personale, børnene imellem og personalet imellem.
  • Vi reflekterer over egen og hinandens positionering, og hvornår vi skal gå bagved, ved siden af og foran.
  • Vi er nærværende og nysgerrige over for børnenes perspektiver.
  • Vi sikrer en vedvarende fokuseret fællestænkning.
  • Børn lærer det de har adgang til, derfor er en forudsætning for, at børn lærer det, de har brug for, at det pædagogiske personale tager ansvar for børns muligheder for deltagelse og læring. Pædagoger er gatekeepers for børnenes læring.
  • Vi inddrager forældrene i deres barns læring, i barnets fremskridt og beslutninger om barnets læring.
Strukturer i det gode læringsmiljø

Vi er opmærksomme på de strukturelle faktorers betydning for det pædagogiske læringsmiljø som fx:

  • Personalets uddannelse og kompetencer
  • Opdeling af børnene i meningsfulde grupper og læringsfællesskaber
  • Den fysiske indretning, pædagogiske materialer og redskaber Personalets organisering
Læringsmiljø og pædagogiske rutiner

Børn lærer og udvikler kompetencer i alle de kontekster, de indgår i, i løbet af dagen således også i de pædagogiske rutiner der udgør skelettet i dagligdagen. Derfor er det vigtigt at sikre en velbegrundet pædagogik, der skaber mulighed for, at barnet kan tage vare på sig selv, sin egen sundhed og sit eget liv på sigt. Motorik, opmærksomhed, koordinering, handleevne, hjælpsomhed, selvhjulpenhed, sprog, omverdensforståelse og mere til bliver øvet, når vi f. eks. dækker bord, tager strømper af, vasker hænder, spiser sammen og skal puttes. Sagt med Søren Smidts ord; læring ligger i lommen på flyverdragten.

Derfor tænker vi arbejdet med den pædagogiske læreplan ind i hverdagsrutinerne. Vores pædagogiske rutiner organiseres, gennemføres og praktiseres så de indeholder et indbygget lærings- og udviklingspotentiale.


Mange børn møder ind på forskellige tidspunkter af morgenen, og derfor forsøger vi at skabe en tryg overgang for børnene og forældrene fra hjem til institution. Dette gør vi ved, at der er én voksen om morgenen, som tager imod børnene. Denne voksen taler med forældrene, tager imod eventuelle beskeder og får sagt farvel til forældrene sammen med barnet. Det øvrige personale kan fordybe sig med de øvrige børn i aktiviteterne i læringsmiljøerne.

I Tvillingehuset arbejder vi derfor med læringsmiljøer gennem hele dagen. Når børnene kommer om morgenen bliver der tilbudt forskellige små læringsmiljøer. Læringsmiljøerne skal opleves som værende fleksible og med blik for børneperspektivet og børnenes egne input.

I løbet af dagen vil Tvillingehusets børn indgå i forskellige læringsmiljøer med forskellige aspekter. Disse læringsmiljøer og aktiviteter kan både være planlagte og spontane. Ved at børnene har kendskab til læringsmiljøet og hvad dette indebærer, bliver det mere overskueligt for børnene at agere i. Det er i disse situationer, at vi, som pædagogisk personale, er opmærksomme på hvordan vi bedst muligt kan understøtte og guide børnene, ved henholdsvis at gå foran, ved siden af eller bagved.

Det pædagogiske personale skal have fokus på en veksling mellem børneinitierede og vokseninitierede aktiviteter, så alle børn bliver inkluderet i børnefællesskabet.
Børneinitierede aktiviteter vil give børnene medansvar, medbestemmelse og følelsen af at  kunne bidrage til fællesskabet.
De vokseninitierede aktiviteter vil give indblik i hvor vi skal støtte og hjælpe det enkelte barn, om det f.eks. er motorisk, sprogligt, socialt.

De daglige rutiner, såsom garderobesituationen,  rummer mulighed for stimulering af barnets læring og udvikling – Det pædagogiske personale giver rum til børnenes bidrag og interesse, altså børneperspektivet