Sammenhænge

Byrådet i Ishøj Kommune har udarbejdet retningslinjer for samarbejdet om børns overgange fra dagtilbud og SFO/skole.

Tvillingehuset arbejder målrettet med at forberede børnene til at skulle i skole. Det målrettede skoleforberedende arbejde starter første april året før børnene starter i SFO. I vores skoleforberedende arbejde har vi særlig fokus på matematisk opmærksomhed samt overgang fra daginstitution til SFO og skole.

Vi arbejder med overgangspædagogik og forbereder børnene til skolestart/SFO for at sikre et godt og trygt overgangsforløb.

Forskningsbaserede viden viser at en god overgang give børnene gode forudsætninger for at træde kompetent ind i skolens sociale og faglige liv og rammer og giver børnene en følelse af at høre til.

 I Tvillingehuset samarbejder vi med  distriktskolen, Gildbroskolen, omkring børnenes overgang fra dagtilbud til SFO og skole. Samarbejdet har fokus på læringsspor. 
Det er emner og/eller færdigheder:

  • børnene er optagede af
  • har lært eller er på vej til at lære
  • som er relevant og brugbart i forhold til de krav og udfordringer, børnene møder i det nye.

Et vigtig parameter I vores samarbejde er spejlpraksis, som er et udtryk for, at vi som de professionelle formår at spejle hinandens praksis, så der opstår brugbare koblingspunkter for børnene.

Det betyder i praksis at vi samarbejder med SFOens personale om at reducere forskelligheden mellem børnehave og SFO. Det gør vi ved at inddrage hinanden i vores praksis, så vi sikre at der skabes noget kendt og trygt.  Dette har betydning for at børnene kan bevæge sig sikkert og kompetent fra børnehave til SFO.

For at etablere tæt forbindelse til SFOen og dens personale, benytter vi SFOens lokaler til de kommende skolebørn. Her får børnene mulighed for  at møde personalet, som skal være de nye omsorgspersoner/lærer, når de starter I SFO/skole.

I vores fælles udvikling af gode overgangspraksisser er dialogen med børnene afgørende. Derfor arbejder vi i børnehøjde i det forberedende arbejde, det gør vi ved at lade børnene fortælle deres egen historie ud fra de tanker og bekymringer de måtte have for deres skolestart. Vi har fokus på børneperspektivet, og tilrettelægger læringmiljøer så det tilgodeser børnenes behov og egen historie.

Som en del af arbejdet med trygge overgange, kommer børn fra større klassetrin på besøg i skolegruppen, børnene fortæller om deres egen oplevelse af skolestart.

Vi inddrager forældrene via dialog og fortællinger på digitale platforme.

Forældrene har hjemmeopgaver, som de i dialog med deres børn skal  nedskrive.

        Hvad er det sjoveste ved at skulle starte i SFO?

        Hvad er dummeste ved at skulle starte i SFO/skole?