Ishøj Kulturskole udvikler løbende i et samarbejde mellem Kultur og Fritid, kulturinstitutionerne, dagtilbud og skolerne en kulturpakke, som byder på mange muligheder for at udvikle børnenes følelsesmæssige, kropslige, sociale og kognitive udvikling.

Kulturpakkens workshop for vuggestuebørn har fokus på sanser med dans og musik. Aktører udefra kommer på besøg i Tvillingehuset

Kulturpakkens workshop for de mellemste børnehavebørn, har fokus på bygningskonstruktion og matematisk opmærksomhed. Aktør udefra kommer på besøg i Tvillingehuset.

Vi har de sidste år udstillet børnenes færdige samarbejdsprojekter på Ishøj Bibliotek.

Kulturpakkens workshop for de kommende skolebørn har fokus på matematisk opmærksomhed samt sprog og kommunikation. Med besøg på bibliotek og Arken som skaber rammen om læringsmiljøerne.

Som en del af arbejdet med trygge overgange, fra dagtilbud og SFO/skole, kommer børn fra indskoling på Gildbroskolen på besøg i Tvillingehusets skolegruppe. Skolebørnene fortæller deres egne erfaringer med skolestart og om det at gå I skole.

Som et læringsrum, i forbindelse med det pædagogiske læringsmål bæredygtighed, benytter Tvillingehuset Bredekærgård/naturcenteret, for at virkeliggøre begrebet ”Fra jord til bord”.

Som en del af samarbejdet har Bredekærgård/naturcenteret flere forskellige læringsmiljøer, som både kan danne ramme om daglig pædagogisk praksis i arbejdet med læreplanen i Tvillingehuset, men også på Bredekærgård.

Tvillingehuset benytter idrætscenteret, som et læringsrum for at skabe mulighed for bevægelsesglæde og bevægelsesfællesskab. Her er der højt til loftet og børnene kan udvikle kropslige/sanselige indtryk og udtryk gennem bevægelseslege. Som en del af samarbejdet har vi tidligere haft frivillige senioridrætshjælpere med i Idrætscenteret.

Legepatruljen, som er større børn fra udskolingen kommer i perioder på besøg i Tvillingehuset. Her benyttes legepladsen som læringsrum og læringsmiljø.

Dette gør vi fordi vores børn skal lære at udvikle/øve sig på, at have mod på at udforske og eksperimentere med forskellige måder at bruge kroppen på, fordi, krop og læring hører sammen.

Vi inddrager lokalområdet omkring os, ved blandet andet at  invitere forældre som f.eks.. arbejder i politiet, til at besøge Tvillingehuset i uniform og med politibil. Her kan forældrene være med til give børnene viden om, hvad politiet laver, hvordan politiet arbejder og hvorfor.

I arbejdet med læreplanen benytter vi også Ishøj teater og Ishøj Kirke.