Om Tvillingehuset og vores pædagogiske tilgang
Om Tvillingehuset og vores pædagogiske tilgang
Tvillingehuset er delt op i to ens huse, med hver sin afdeling, beliggende ved siden af hinanden. I hver afdeling er der 15 vuggestuebørn og 32 børnehavebørn. I alt er vi 93 skønne børn og 24 fantastiske personaler.
I hver afdeling er der et stort fællesrum, som er indrettet i mindre mobile læringsmiljøer:
- Krea-rum med mulighed for den kreative udfoldelse
- Bevægelsesrum med gynger, puder og klatrevæg
- Stor fælles garderobe med gode læringsmuligheder for rutinepædagogik
- Leg og spillerum med fokus på den matematiske opmærksomhed i børnehøjde
- Læserum, hvor der både er fokus på dialogisk oplæsning samt hygge læsning
I begge afdelinger er der udendørs legeområder, med mulighed for stimuli af sanser og motorik.
Børnesynet i Tvillingehuset tager udgangspunkt i, at det at være barn har en værdi i sig selv. Derfor værner vi om børns ret til at være børn, til at være forskellige og til at udvikle sig i forskelligt tempo, således at alle børn får lige muligheder for at nå deres fulde potentiale.
Børnene i Tvillingehuset er delt op i mindre grupper om formiddagen. Hver af grupperne har tilknyttet en fast voksen, som rokerer hver 4.-6. uge, da vi derigennem kan sikre at opnå en tæt relation mellem alle børn og voksne i et roligt læringsmiljø.
Vi arbejder med små læringsmiljøer gennem hele dagen. At arbejde med små læringsmiljøer giver os mulighed for at få en større indsigt i jeres barns trivsel og udvikling, så vi løbende kan se og udvikle på hvad jeres barn kan nu og hvad de har behov for at lære. Læringsmiljøerne er også en gylden mulighed for at personalet kan guide og vise vej samt støtte barnet i at nå sit fulde potentiale.
Det pædagogiske personale arbejder ud fra en anerkendende tilgang til børnene. Vi møder børnene hvor de er, og hjælper, guider og støtter dem. Vi understøtter deres udvikling ved at hjælpe dem med at sætte ord på følelser, guider dem igennem konflikter og vi inddrager børnene og deres meninger i dagligdagens aktiviteter.Vi arbejder derfor også ud fra et tilstræbt indefra-(børne)perspektiv, hvor vi forsøger at leve os ind i det enkeltes barn perspektiv, så vi kan danne os en forståelse af det enkelte barn.
Børn skal være, børn skal lære,