Smedning historisk set

Målgruppe

4.-6. klasse

Understøtter Fælles Mål i følgende fag

Natur og teknologi, Håndværk og design 

Om forløbet

Kom med til den gang hvor smeden stadig var en aktiv del af landsbylivet i Danmark og dyk ned i metalkendskab, traditionelt håndværk og smedens historie.
På dette forløb fokuserer vi på metallet som materiale og dets anvendelsesmuligheder. Vi tager på en tidsrejse i datidens værktøjer og metoder og ender ved vores egne esser til smedning og design processer. 

Eleverne bliver klædt på til opgaven med at smede med hammer, tænger, handsker, briller og modeller.

Forslag til særligt fokus i forløbet

På dette forløb lægges der i høj grad vægt på det håndværkstekniske og sikkerhedsmæssige omkring det at håndsmede. Der lægges vægt på at eleven selv designer og fremstiller et produkt, efter bedste evne med vores guidence og at eleverne går herfra med ny viden om metal som materiale og værktøj. 

Særlige formidlingsmæssige/didaktiske greb

Vi arbejder med design processor fra skabelon til færdigt produkt. Vi arbejder os ind i historien og landsbyens smed med fortællinger og lydklip fra landsbyarkivet og arbejder håndgribeligt med materialet jern.

Materialer der understøtter forløbet

Før forløbet
Arbejd hjemmefra med design processer fra papir, modeller eller andet til færdigt produkt.  

Efter forløbet 
Tag jeres produkt med hjem og slib og puds videre. Der kan lægges læder på håndtag, skeder og træhåndtag til knive med mere.

Tid

3 timer

Praktiske forhold

Vi er ude den sidste del af forløbet så tag tøj på til vejret. Der arbejdes med åben ild og gnister så tag ikke dunjakker og lignende på til forløbet da disse kan tage stor skade og forsage skader på personer. 

Periode på året

Hele året