Projekt samarbejde

Målgruppe

0.-9. kl.

Understøtter Fælles Mål i følgende fag

Trivsel og klassesammenhold

Om forløbet

Måske har I som klasse brug for, at vi fokuserer på noget bestemt eks: en dominerende drengegruppe, dårligt sprog, sure miner, "fnidder" piger... alle udfordringer kan vi arbejde med og italesætte.
Omdrejningspunktet for dagen er det gode samarbejde, trivsel og sammenhold i klassen. Dette arbejder vi med gennem aktiviteter i større og mindre grupper.

Vi har på forløbet opmærksom på at være:

  • Gode til at lytte til hinanden
  • Gode til at give plads til hinanden
  • Gode til at hjælpe til hinanden
  • Gode til at holde den gode tone overfor hinanden
  • Gode til at rose hinanden

Forslag til særligt fokus i forløbet

Ved store grupper, måske en hel eller flere årgange, kan vi tilbyde en særlig udfordring. Eleverne skal i grupper arbejde hen mod et fælles mål.

Det kunne f.eks. være ”Kakaoudfordringen” hvor gruppen skal fremstille brænde i specifikke mål, tænde bål der kan brænde en snor over, skaffe gryde og vand ved stafet, få vandet i kog, så kakaoen kan blandes og afslutningsvis piske flødeskum.  

Særlige formidlingsmæssige / didaktiske greb

Aktiviteterne er udvalgt, således, at alle elevernes kompetencer kommer i spil. Der vil både være logiske, fysiske og kreative opgaver.

Materialer der understøtter forløbet

Inden forløbet, kan det være en fordel at I har en dialog om, hvad ”samarbejde” er og især hvad GODT samarbejde er.

Efter forløbet, kan I med fordel gentage nogle af de øvelser I har lavet på Naturcenteret. Desuden kan I finde inspiration til flere samarbejdsøvelser HER

Tid 

3 timer

Praktiske forhold

Eleverne skal være klædt på efter årstiden, i tøj og sko de kan bevæge sig i og som må blive beskidt.

Periode på året

Hele året