Plantefarvning

Målgruppe

0. - 9. klasse.

Understøtter Fælles Mål i følgende fag

Håndværk & design, Billedkunst, Natur & teknologi, Dansk.

Om forløbet

Plantefarvning – altså at farve med planter – kan have mange forskellige vinkler, men fælles for dem er, at vi fortrinsvis anvender lokale planter, blade, svampe, blomster, frugter, bark mv. til at farve forskellige materialer med.

Sammen med eleverne undersøger vi gennem farvekortlægning, hvor mange forskellige farver der findes i nærområdet. Derefter kan der arbejdes med farvning af f.eks. æg, uld eller papir.

Forslag til særligt fokus i forløbet

Indskoling: I fællesskab kigger vi rundt i naturen efter farver og sorterer de vi finder, på det store farvekort. De mange farver som naturen rummer, skal nu bruges til at udarbejde tegninger, postkort eller andet lækkert som der senere kan anvendes til skriftlige øvelser.

Mellemtrin: Vi kortlægger naturens farveskala og anvender den lokale flora til at arbejde med forskellige produkter i billedkunst

Udskoling (fokus på Håndværk & design): Ved hjælp af forskellige planter, skal der farves garn og/eller uld, som senere skal bruges som del af kunst, håndarbejde eller måske som en del af en hjemmesnittet blyant.

Særlige formidlingsmæssige/didaktiske greb

Naturens farveskala. Brugen af planter, blomster mv. til at skabe farverige produkter.

Materialer der understøtter forløbet

Forslag til aktiviteter I selv kan lave i klassen:

Tid

2 - 5 timer.

Praktiske forhold

Praktisk tøj til udendørs aktiviteter.

Periode på året

Hele året.