Uld og filt

Målgruppe

7.-9. klasse

Understøtter Fælles Mål i følgende fag

Håndværk og Design, Historie.

Om forløbet

Eleverne er selv med til at få indflydelse på dagens produkt. Således fremmer vi samspillet mellem idé, tanke og handling frem til et færdigt resultat.

I forløbet vil i øvrigt indgå snak om, hvor ulden kommer fra, hvilken betydning havde får i gamle dage? Hvad kan man bruge uld til og hvad kan man lave af det? Vi præsenterer fag-termer og begreber, der beskriver arbejdsprocessen med ulden såsom; karte, tese, spinde, filte, tøjer.

Ligger forløbet i foråret, kan vi med fordel kombinere den kreative aktivitet med et besøg hos de nyfødte lam i Dyreparken.

Forslag til særligt fokus i forløbet

  • Vådfiltning, vi filter vha varmt vand og sæbe, det kan f.eks. resulterer i bolde og små tæpper 
  • Nålefiltning, vi filter billeder og simple figurer vha. nåle
  • Uldbilleder, her filter vi ikke, men laver fine billeder af kartet og farvet uld i kombination med naturmaterialer

Særlige formidlingsmæssige/didaktiske greb

Et historisk perspektiv, materiale kendskab, redskabs-forståelse.

Tid

3 timer

Praktiske forhold

Eleverne skal være klædt på efter årstiden og være forberedt på en del stillesiddende aktivitet.

Periode på året

Hele året