Mødet blev hævet kl. 20.28
Børne- og Undervisningsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Taget til efterretning.
Børne- og Undervisningsudvalget besluttede, at holde et møde med Danske Skoleelever og det fælles elevråd i slutningen af 2015.
Børne- og Undervisningsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Taget til efterretning.
Som en del af sammenlægningen mellem PPR Center og Familiecenteret besluttede Byrådet på mødet den 2. juni 2015 at ændre styrelsesvedtægten for stående udvalg således, at sager der vedrører Familiecenteret fremover hører under Børne- og Undervisningsudvalget. På mødet drøftes den nye struktur.
Børne- og Undervisningsudvalget beslutter,
Tiltrådt.
Børne- og Undervisningsudvalget besluttede, at nøgletallene skal fremlægges for udvalget hver måned.
Af erindringslisten fremgår det, at Børne- og Undervisningsudvalget ønsker en drøftelse af muligheden for at introducere alle Ishøj's unge til erhvervsuddannelserne.
I vedhæftede materiale har UU:Center syd udarbejdet et notat, der beskriver den vejledningsindsats, der skal sikre alle børn og unges kendskab til erhvervsuddannelserne.
En del af vejledningen ligger i faget Job og Uddannelse, som er et obligatorisk timeløst fag i folkeskolen. Beskrivelser og kompetencemål for faget Uddannelse og Job er vedhæftet dagsordenen.
Som følge af den nye vejledningsreform har skolechefen og skolelederne holdt møde med ledelsen i UU:Center Syd, hvor det blev besluttet, at alle skoler i Ishøj udfører uddannelsesparathedsvurdering sammen med UU-vejlederen, og at UU-vejlederen deltager i skole/hjem-samtaler med alle elever i 8. klasse.
Ishøj Kommune har efterfølgende indgået en aftale med UU:Center Syd, der indbefatter, at UU-centeret varetager undervisningen i faget Uddannelse og Job på Ishøj Kommunes folkeskoler. Beregningen vedr. aftalerne er vedhæftet dagsordenen.
UU:Center Syd har udarbejdet vedhæftede oversigt, som viser, hvordan Ishøjs unge vælger efter grundskolen. Oversigten viser, at antallet af unge der vælger en erhvervsuddannelse er steget fra 9,1 % i 2014 til 17,3 % i 2015. Stigningen skyldes især, at færre unge har valgt at gå i 10. klasse.
Et eksempel på et arrangement, der skal være medvirkende til at vække de unges interesse for erhvervsuddannelse, er vedhæftet dagsordenen. Arrangementet er et samarbejde mellem CPH WEST, TEC, KTS, Vejleåparkens Boligsociale Helhedsplan, UU:Center Syd og Young Skills og de inviterede er eleverne i kommunens 6., 7. og 8. klasse.
I skoleåret 2015/2016 oprettes der EUD10 på CPHWEST for de elever, der skal bruge et ekstra år til at blive klar til en erhvervsuddannelse. EUD10 placeres på Vejlebrovej 45 sammen med erhvervsuddannelserne, så de unge kommer i det rette ungdomsmiljø.
Børne- og Undervisningsudvalget drøfter Ishøj unges kendskab til erhvervsuddannelserne.
Taget til efterretning.
Børne- og Undervisningsudvalget ønsker, at information om uddannelsesvalg også når ud til Ishøj børn, der ikke går i folkeskole i Ishøj.
Med udgangspunkt i antallet af kendte skolestartere til skoleåret 2016/2017, samt de vedtagne kriterier for fleksible skoledistrikter, har administrationen udarbejdet forslag til to modeller for regulering af skoledistrikterne. Ved begge modeller oprettes der 11 børnehaveklasser. Modellerne er beskrevet i vedhæftede bilag.
Det fremgår af modellerne, hvordan børnehaveklasserne fordeles mellem Ishøj Skole, Vibeholmskolen, Gildbroskolen, Strandgårdskolen og Vejlebroskolen.
Af styrelsesvedtægten for Ishøj Kommunes skolevæsen bilag 5, stk. 4 om fleksible skoledistrikter fremgår det, at Børne- og Undervisningsudvalget på mødet i juni skal behandle forslag til antal børnehaveklasser og distriktsreguleringer.
De foreslåede modeller for distriktsregulering for skoleåret 2016/2017 er udarbejdet med udgangspunkt i styrelsesvedtægten, antallet af kendte skolestartere til skoleåret 2016/2017 (310 elever), samt de vedtagne kriterier og forudsætninger, som fremgår af vedhæftede notat om kriterier og forudsætninger for fleksible skoledistrikter.
Begge modeller indeholder mindre ændringer i forhold til distriktsgrænserne for skoleåret 2015/2016. Distriktsreguleringen vil få betydning for henholdsvis 11 eller 16 skolestartere, alt efter hvilken af de to modeller der vælges. I vedhæftede bilag vedrørende vejflytninger vises hvilke matrikler, der bliver berørt. De vedhæftede kort viser ændringerne i distriktsgrænserne i de to modeller.
Af Folkeskolelovens § 40, stk. 2, pkt. 3 fremgår det, at 'beslutninger om distriktsændringer som følge af strukturændringer træffes efter indhentet udtalelse fra de berørte skoler'. Administrationen foreslår, at ét af forslagene til skoledistrikter for skoleåret 2016/2017 sendes til udtalelse i skolebestyrelserne på Ishøj Skole, Vibeholmskolen, Gildbroskolen, Strandgårdskolen og Vejlebroskolen fra onsdag den 17. juni til torsdag den 3. september 2015. Børne- og Undervisningsudvalget behandler skolebestyrelsernes udtalelser på udvalgsmødet i september 2015 og indstiller en beslutning til Byrådsmødet i oktober 2015.
Børne- og Undervisningsudvalget drøfter modellerne for distriktsregulering til skoleåret 2016/2017.
Børne- og Undervisningsudvalget beslutter hvilken model, der skal sendes til udtalelse i skolebestyrelserne i perioden fra onsdag den 17. juni til torsdag den 3. september 2015.
Børne- og Undervisningsudvalget besluttede, at der udarbejdes en model 3, som sendes til udtalelse i skolebestyrelserne sammen med model 1 og et notat, der beskriver mulige konsekvenser ved de to modeller. Udvalget besluttede endvidere, at udtalelsesperioden bliver fra den 19. juni - 3. september 2015.
Model 3 vedhæftes efterfølgende referatet.
På Børne- og Undervisningsudvalgsmøde i januar 2014 blev det besluttet, at der på hvert Børne- og Undervisningsudvalgsmøde gives en status på implementering af folkeskolereformen på udvalgte områder.
Som en del af folkeskolereformen skal efteruddannelsesindsatsen for lærere og pædagoger styrkes for bedst muligt at realisere målsætningen om at styrke den fælles folkeskole. Alle kommuner skal have en lokalt forankret kompetencestrategi, og i juni 2014 tog Børne- og Undervisningsudvalget 'Kompetencestrategi for implementering af folkeskolereformen i Ishøj Kommune til efterretning'. Kompetencestrategien beskriver den lokalt forankrede kompetenceplan og opridser de prioriterede fokusområder. I vedhæftede notat gives der en opfølgning og status på de prioriterede fokusområder.
KL har udsendt resultaterne af en spørgeskemaundersøgelse blandt de kommunale skoleforvaltninger om omstillingen til en ny folkeskole. KL opfordrer alle kommuner til at anvende resultaterne, gøre status og vurdere behovet for opfølgning og justering af indsatserne i skolen. Sammen med resultatet af undersøgelsen har KL udsendt forslag til reflektionsspørgsmål i forhold til de resultater, som undersøgelsen viser. Brevet fra KL, forslag til reflektionsspørgsmål og undersøgelsens resultater er vedhæftet dagsordenen. Administrationen foreslår, at KL's forslag til reflektionsspørgsmål drøftes på mødet i Børne- og Undervisningsudvalget den 17. august 2015.
I efteråret 2014 blev der konstateret en stigning i sygefraværet blandt lærerne. Der er efterfølgende udarbejdet sygefraværsrapporter for lærerne hver måned. En opdateret sygefraværsrapport, hvoraf sygefraværet for maj 2015 fremgår, er vedhæftet dagsordenen til orientering.
Børne- og Undervisningsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Børne- og Undervisningsudvalget beslutter, at forslag til reflektionsspørgsmål fra KL drøftes på udvalgsmødet den 17. august 2015
Tiltrådt.
I forbindelse med folkeskolereformen kom der til skoleåret 2014/2015 nye bestemmelse i forhold til valgfag. Eleverne skal vælge, så de har minimum 60 timers valgfag i løbet af et skoleår, og de valgfag, som eleverne undervises i, men som ikke indgår i prøverækken, skal indgå i den obligatoriske projektopgave i 9. klasse
Skolerne kan vælge at tilbyde valgfag, som Undervisningsministeriet har beskrevet og udarbejdet trin og slutmål for. Skolerne kan også vælge at skabe valgfag, som passer til eleverne og skolens profil. I Ishøj Kommune ønsker skolerne at udbyde nogle af de valgfag, der er centralt beskrevet samt selv at skabe og beskrive valgfag.
Der er modtaget valgfagbeskrivelser fra Ishøj Skole, Vibeholmskolen og Vejlebroskolen. Valgfagsbeskrivelserne er vedhæftet dagsordenen.
Børne- og Undervisningsudvalget godkender valgfagsbeskrivelserne til skoleåret 2015/2016 for Ishøj Skole, Vibeholmskolen og Vejlebroskolen.
Tiltrådt.
Udvalget pointerede, at et valgfag pr. definition er på 60 timer og skal beskrives i Undervisningsministeriets skabelon. Valgfag kan være fleksible og indeholde flere temaer.
Børne- og Undervisningsudvalget besluttede på udvalgsmødet den 20. april 2015, at der skal udarbejdes en status på mobbe/antimobbe indsatsen på skolerne.
Center for Børn og Undervisning har bedt skolerne give en tilbagemelding på deres indsats mod mobning med udgangspunkt i følgende spørgsmål:
Vedhæftede notat viser skolernes svar.
Børne- og Undervisningsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Udvalget ønsker, at det fælles elevråd drøfter skolernes indsats mod mobning og finder forslag til tiltag, der kan reducere mobning.
Børne- og Undervisningsudvalget har modtaget en dispensationsansøgning fra Gildbroskolen om placering af svømmeundervisning på 5. klassetrin. Ansøgningen fremgår af nedenstående sagsfremstilling.
Gildbroskolen søger om dispensation til at afvikle al svømmeundervisning på 5. klassetrin i stedet på 4. og 5. årgang, hvilket er tilfældet i dag. Årsagen hertil er, at eleverne er motorisk bedre udviklet på 5. klassetrin og dermed opnår større udbytte af undervisningen på dette klassetrin. Det giver endvidere mulighed for at skabe større sammenhæng for elevernes læring i svømmeundervisningen, når den kan afvikles som et sammenhængende forløb.
Ved at samle undervisningen på én årgang vil eleverne få 60 timers svømmeundervisning på et år frem for 30 timer/år. Hermed kan eleverne få 30 ugers samlet intensiv undervisning á 2 timers varighed pr. gang, til forskel fra i dag, hvor de får 15 uger i 4. klasse og 15 uger i 5. klasse med en sommerferie imellem.
Ovenstående er blevet vendt i såvel Skolebestyrelse som LokalMed på skolen, og der er opbakning begge steder i forhold til at samle svømmeundervisningen på 5. årgang.
Det fremgår af Styrelsesvedtægten for Ishøj Kommunes Skolevæsen, bilag 7, 2. afsnit, at svømmeundervisning tilbydes som en del af idrætsundervisningen og skal tilbydes på mindst to klassetrin.
Børne- og Undervisningsudvalget drøfter dispensationsansøgningen fra Gildbroskolen
Udvalget besluttede at imødekomme dispensationsansøgningen fra Gildbroskolen.
Børne- og Undervisningsudvalget har modtaget en henvendelse fra skolebestyrelsen på Ishøj Skole, som ønsker at komme på et udvalgsmøde og præsentere skolens visioner. Skolebestyrelsen har fået svar på deres henvendelse.
Henvendelsen fra Ishøj Skole har givet anledning til at drøfte, om Børne- og Undervisningsudvalget skal mødes med skolebestyrelserne. Det kunne evt. være møder over to dage, hvor Børne- og Undervisningsudvalget holder separate møder med hver skolebestyrelse.
Børne- og Undervisningsudvalget drøftede mulighederne for at holde møder med skolebestyrelserne på mødet den 11. maj 2015 og besluttede at genoptage drøftelserne på udvalgsmødet den 15. juni 2015.
Børne- og Undervisningsudvalget drøfter mulighederne for at holde møder med skolebestyrelserne.
Udvalget besluttede, at der planlægges, så der er mulighed for at holde møde med skolebestyrelserne i forbindelse med de planlagte Børne- og Undervisningsudvalgsmøder i løbet af skoleåret 2015/2016.
Ishøj Bibliotek og skolernes pædagogiske læringscentre overgår den 9. december 2015 fra bibliotekssystemet Integra til det fælles kommunale bibliotekssystem Cicero.
I forbindelse med overgangen til det nye system er der en lang forberedende proces, som inkluderer mange medarbejdere fra driftsstederne, IT og Økonomicenteret. Arbejdet intensiveres i takt med at overgangsdatoen nærmer sig, og forudsætter en betydelig efteruddannelsesproces i brugen af det nye system. Der er nedsat en bred projektgruppe samt en styregruppe. Udrulning og overordnet projektstyring varetages af Systematic, som har udviklet systemet.
Det bliver nødvendigt at lukke det nuværende bibliotekssystem ned, inden indholdet overføres til det nye system. Det betyder, at Ishøj Bibliotek og skolernes pædagogiske læringscentre vil være lukket for al biblioteksservice samt adgang for brugere både fysisk og på nettet i to dage - den 9. og 10. december 2015.
Lukkedagene bruges til selve konverteringen, opstart af det nye system og test af samspillet med andet udstyr, samt grundlæggende uddannelse af det personale, som har berøring med bibliotekssystemet i dagligdagen.
Udover den grundlæggende brugeruddannelse skal der uddannes et antal systemadministratorer og superbrugere, både på Ishøj Bibliotek og på de pædagogiske læringscentre. Det sker løbende i perioden før overgangen, og relevante personer skal derfor kunne deltage i kurser/uddannelser.
Udgifter forbundet med overgangen til det nye system, herunder uddannelse af brugerne holdes indenfor det eksisterende budget.
Børne- og undervisningsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Børne- og Undervisningsudvalget godkender, at de pædagogiske læringscentre holder lukket den 9. og 10. december 2015.
Tiltrådt.
Produktionsskolen Møllen har i mange år drevet Dagklassen Møllen på vegne af Ishøj Kommune. Ishøj Kommune ønsker at revidere samarbejdsaftalen og har fremsendt et forslag til Samarbejdsaftale mellem Ishøj Kommune og Produktionsskolen Møllen om drift af specialundervisningstilbud for elever i udskolingen (7. til og med 10. klassetrin) kaldet 'Udskolingsklassen på Møllen'. Forslaget til samarbejdsaftale er vedhæftet dagsordenen. Det fremgår af Ishøj Kommunes forventninger til samarbejdsaftalen, at eleverne som udgangspunkt skal tilbydes undervisning i alle de fag og obligatoriske emner, der hører til på de nævnte klassetrin, og eleverne forventes som udgangspunkt at aflægge 9. klasseprøver. Optagelse i udskolingsklassen skal ske på grundlag af en pædagogisk-psykologisk vurdering af den enkelte elev.
Bestyrelsen på Møllen har meldt tilbage til Ishøj Kommune, at bestyrelsen ikke kan godkende hele ordlyden af udkastet. Møllens bestyrelse ønsker, at man benytter sig af '… de dispensationsmuligheder folkeskoleloven giver mulighed for, og som også er intentionen skal benyttes til en gruppe elever som 'vores''. Møllen har fremsendt vedhæftede notat af 6. maj 2015 vedr. undervisning i dagklassen/udskolingsklassen, hvor det er nærmere beskrevet, hvad skolen ønsker.
Møllens bestyrelse ønsker, at det fremgår af den nye samarbejdskontrakt, at undervisningen i Udskolingsklassen er et særligt tilrettelagt forløb, hvor eleverne bliver undervist og føres til prøver i dansk, matematik, engelsk og samfundsfag, samt går til skolens prøver i disse fag. Derudover vil eleverne blive undervist i natur- og kulturfag som temaundervisning i et mindre timetal end det anbefalede.
Det er administrationens vurdering, at undervisningen i Udskolingsklassen Møllen for elever i 8. og 9. klasse, kan drives som et særligt tilrettelagt forløb efter Folkeskolelovens § 33 og for elever i 10. klasse efter Folkeskolelovens § 19. For elever på 7. klassetrin kan der, med Byrådets godkendelse, tilbydes eleverne et andet undervisningstilbud med udgangspunkt i specialundervisningsbekendtgørelsens § 10, stk. 2.
På baggrund af det foreliggende grundlag anbefaler administrationen, at Udskolingsklassen Møllen drives efter Folkeskolelovens §§ 33 og 19 som et særligt tilrettelagt forløb for 8. – 10. klasse og efter specialundervisningsbekendtgørelsens § 10, stk. 2 for 7. klasse under forudsætning af at Møllen:
Ovenstående forudsætninger er nærmere beskrevet i administrationens notat.
Det er en forudsætning, at undervisningstilbuddet drives inden for den nuværende økonomiske rammer
Børne- og Undervisningsudvalget indstiller, at
Tiltrådt.
Administrationen har udarbejdet et forslag til reviderede styrelsesvedtægter for forældrebestyrelser i kommunens dagtilbud. Administrationen foreslår, at forslaget bliver sendt i høring i forældrebestyrelserne.
Styrelsesvedtægterne indeholder retningslinjer for valg til forældrebestyrelsen, deres opgaver og kompetencer, mødevirksomhed, dialog med Børne- og Undervisningsudvalget, forretningsorden mv. De nuværende vedtægter er fra 2006.
Administrationen har udarbejdet forslaget i dialog med dagtilbudslederne. Lederne har haft et ønske om at revidere styrelsesvedtægterne, da de nuværende vedtægter indeholder en række uklare punkter, bl.a. omkring valg til bestyrelsen.
Forslaget indeholder i hovedpunkter følgende ændringer:
Herudover er opbygningen af vedtægterne gjort mere logisk, ligesom der er lavet en række sproglige tilretninger.
Børne- og Undervisningsudvalget beslutter, at forslaget til reviderede styrelsesvedtægter for forældrebestyrelser i Ishøj Kommunes dagtilbud sendes i høring i perioden fra 16. juni - 1. september 2015.
Tiltrådt.
Børne- og Undervisningsudvalget har modtaget en henvendelse fra forældrebestyrelsen i Elverhøj. Af henvendelsen fremgår det, at bestyrelsen siden efteråret 2014 ikke har afgivet høringssvar, fordi diverse høringsmaterialer ikke har været videresendt til forældrebestyrelsen.
Henvendelsen fra forældrebestyrelsen i Elverhøj er vedhæftet dagsordenen.
Børne- og Undervisningsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Taget til efterretning.
Der er foretaget 1. budgetopfølgning pr. maj 2015 og denne viser samlet for hele Ishøj Kommune, at forventningen til budgettet er, at det holder, hvorfor beløbet samlet udgør 0 kr.
Budgetopfølgningen betyder merudgifter indenfor serviceudgiftsrammen på 1.5 mio.kr., mens der udenfor serviceudgiftsrammen forventes merudgifter på 0,1 mio.kr. På anlægssiden forventes mindreudgifter/merindtægter på 1,9 mio.kr., mens der på finansieringssiden er forventning om merudgift på 0,2 mio.kr. De interne omplaceringer er i balance.
På Børne- og Undervisningsudvalget område er forventningen, at der samlet forventes 3.758 t.kr. i merudgifter.
Der er udarbejdet notat af 4. juni 2015 (bilag A), som fremlægges. Notatet beskriver i mere detaljeret grad den samlede budgetopfølgning.
Bilag B viser den samlede oversigt inkl. bilag over budgetopfølgningen.
Børne- og Undervisningsudvalget indstiller, at
Tiltrådt.
Det er besluttet, at der skal udarbejdes en trafiksikkerhedspolitik for Ishøj Kommune.
Formålet med en trafiksikkerhedspolitik er, at
Der er nedsat en styregruppe og en projektgruppe, som har fået til opgave at udarbejde et forslag til en trafiksikkerhedspolitik for Ishøj Kommune. Projektgruppen har fremlagt et foreløbigt udkast til en trafiksikkerhedspolitik for styregruppen den 2. juni 2015.
I udkastet til Ishøj Kommunes trafiksikkerhedspolitik hedder det blandt andet, at politikken bygges op om tre elementer, der hver for sig og i sammenhæng skal udgøre fundamentet for trafiksikkerhedspolitikken. De tre elementer er:
Den 17. juni 2015 drøftes udkastet i koncernledelsen. Herefter færdiggøres forslaget og sendes til høring i diverse råd og bestyrelser samt til information og drøftelse i kommunens MED-system.
Efter endt høring behandles forslaget i de relevante fagudvalg og Økonomi- og Planudvalget i september med henblik på endelig behandling i Byrådet den 6. oktober 2015.
Da det endelige forslag til trafiksikkerhedspolitik først foreligger efter koncernledelsens behandling den 17. juni, foreslår administrationen at forslaget sendes i administrativ høring i skolebestyrelser og dagtilbuddenes forældrebestyrelser umiddelbart efter den 17. juni med høringsfrist den 7. september 2015.
Der bliver fremlagt et udkast til trafiksikkerhedspolitikken på udvalgsmødet den 15. juni 2015.
Børne- og Undervisningsudvalget beslutter, at forslag til trafiksikkerhedspolitik sendes i administrativ høring i skolebestyrelser og dagtilbuddenes forældrebestyrelser med høringsfrist den 7. september 2015.
Tiltrådt.
Orientering om ventelistesituationen på dagtilbudsområdet.
Venteliste pr. 1. juni 2015 er vedhæftet dagsordenen til orientering.
Børne- og Undervisningsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Taget til efterretning.
På mødet orienteres der om klagesager til det politiske niveau på Børne- og Undervisningsudvalgets område.
Børne- og Undervisningsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Taget til efterretning.
Ishøj Store Torv 20
2635 Ishøj
Tlf. 43577575
Senest opdateret 6. september 2019