I september 2020 godkendte Social- og Sundhedsudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget kommissorium for kortlægning af aktiviteter for 60+ borgere i Ishøj Kommune. På denne baggrund fremlægges kortlægningen. Administrationen foreslår, at Social- og Sundhedsudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget på baggrund af kortlægningen tager stilling til de fremtidige rammer for aktivitetscenteret beliggende på Omsorgscenteret Kærbo.
Baggrund for kortlægningen
Siden marts 2020 har brugerne ikke kunne deltage i aktiviteter på aktivitetscenteret, da det har været lukket ned på grund af situationen med COVID-19. Af samme grund er vilkårene for socialt samvær og færden ændret, og vil være anderledes i fremtiden på grund af COVID-19. I denne sammenhæng er der behov for et overblik over, hvilke aktiviteter der er på aktivitetscenteret for 60+ borgere, samt hvilke sammenlignelige aktiviteter der findes i foreningslivet i Ishøj for samme målgruppe.
Derudover har plejecenteret et ønske om, at beboerne på Kærbo får mulighed for at deltage i flere meningsfulde hverdagsaktiviteter og arrangementer i tilknytning til aktivitetscenteret på Kærbo.
Forslag til ændrede rammer
På baggrund af kortlægningen fremlægger administrationen:
Forslag 1 - justeringer indenfor de eksisterende fysiske og organisatoriske rammer
Aktivitetscenteret fortsætter dets organisering og målgruppefokus i den form, der gjorde sig gældende før COVID-19, således at pensionister med forskellige funktionsniveauer og behov vil være en del af aktivitetscenteret. Der foreslås en forholdsmæssig fordeling af antal brugere og aktiviteter set i lyset af erfaringerne med COVID-19.
Som en del af dette forslag vil en række af de pensionister, der i dag kommer på aktivitetscenteret, komme til at mangle en aktivitet. Derfor vil der være behov for en indsats i forhold til at hjælpe disse pensionister ind i andre fællesskaber og aktiviteter, da de grundet den forholdsmæssige fordeling ikke længere kan komme på Kærbo.
Forslag 2 - ændret målgruppe for aktivitetscenteret
Målgruppen for aktivitetscenteret ændres, således at aktivitetscenteret får fokus på sårbare pensionister, der ikke ellers vil være opsøgende og inkluderet i det eksisterende foreningsliv. Aktiviteterne planlægges og afvikles med udgangspunkt i funktionsniveauet hos plejehjemsbeboere, borgere i daghjem samt sårbare pensionister udefra.
Som en del af dette forslag vil en række friske pensionister ikke længere være en del af aktivitetscenteret, og de skal derfor understøttes i at bruge det eksisterende foreningsliv, idet de har ressourcerne og mobiliteten til det.
Den videre proces
Ved begge forslag må der forventes en overgangsperiode. I den forbindelse er der mulighed for, at de pensionister, der ikke længere kan være en del af aktivitetscenteret, kan etablere en folkeoplysende paraplyforening, der kan rumme flere forskellige aktiviteter. En sådan proces kan understøttes af Center for Kultur og Fritid samt Team Frivillighed og Lokalsamfund. Denne løsning kan kun finde sted, hvis pensionisterne er interesseret i at engagere sig i foreningsarbejdet.
Se vedhæftede kortlægning for uddybning af forslagene samt den videre proces.
Frist for indsendelse af høringssvar er den 27. januar 2021.
14. december 2020, pkt. 140:
Forslag til beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at sagen sendes i høring i Seniorrådet, Handicaprådet, Udsatterådet, Brugerbestyrelsen på Kærbo samt Folkeoplysningsudvalget.
Beslutning fra Social- og Sundhedsudvalget, 14. december 2020, pkt. 140:
Tiltrådt. Sagen sendes i høring i Seniorrådet, Handicaprådet, Udsatterådet, Brugerbestyrelsen på Kærbo samt Folkeoplysningsudvalget. Høringsfrist fastsættes til d. 28. januar 2021. Social- og Sundhedsudvalget ønsker at invitere til et dialogmøde forinden endelig stillingtagen.
Handicaprådet synes det er positivt, at der tænkes i flere aktiviteter målrettet beboere på Kærbo. Det er godt, hvis der er mulighed for tilbud til borgere udefra, men den primære målgruppe bør være beboerne.
Hermed gives en status på to nye initiativer, der er under opstart i Ishøj samarbejde med Røde Kors.
Samværdighed
Netværk for voksne med psykiske sårbarheder
Handicaprådet bemærker, at tilbuddet på mange måder ligner SIND-nettet. Det skal derfor afklares, hvilke snitflader der er til SIND-nettet og om man eventuelt kan samtænke indsatsen. Der skal endvidere kigges mere ind i, hvad SIND-nettet kan tilbyde. Det blev derfor aftalt, at der skal følges op på punktet på næste møde i Handicaprådet. Der spørges endvidere til, hvem de frivillige er og hvordan de rekrutteres. Der kan være en bekymring for, om de frivillige kan matche målgruppens behov.
Beslutningssag
Social- og Sundhedsudvalget godkendte på sit møde d. 12. august 2020, at igangsætte en uvildig analyse ved BDO til afdækning af tilbud i Det Gule Hus, herunder med fokus på aktiviteter, borgernes tilfredshed og forventninger samt ramme for ledelse og personale. BDO har nu tilendebragt analysen, og fremlægger anbefalinger for området (se bilag). Konsulenter fra BDO deltager under punktet, og vil gennemgå analysens resultater og anbefalinger.
Med baggrund i erfaringer fra det socialpsykiatriske tilbud Det Gule Hus samt bidrag fra brugere og medarbejdere/ledelse, vil administrationen igangsætte en inddragende proces for at optimere det samlede socialpsykiatriske område. Afrapporteringen fra BDO angående Det Gule Hus (se bilag: Afdækning af rammer for tilbud i Det Gule Hus) vil være rammesættende for den kommende proces. BDO`s afrapportering tager udgangspunkt i 3 temaer:
Anbefalinger
BDO fremstiller 15 handlingsanvisende anbefalinger inden for hver af de tre temaer:
For Tema 1: Formål, kerneopgaven og rammer anbefaler BDO, at:
For Tema 2: Den sociale kapital anbefaler BDO, at:
For Tema 3: Indsatser og tilbud anbefaler BDO, at:
Administrationen har valgt at opfølge med vedhæftede procesplan.
Sagen sendes til orientering i Udsatterådet og Handicaprådet.
11. januar 2021, pkt. 1:
Forslag til beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget godkender:
Sagen sendes til orientering i Udsatterådet og i Handicaprådet.
Beslutning fra Social- og Sundhedsudvalget, 11. januar 2021, pkt. 1:
TIltrådt. Sagen sendes til orientering i Udsatterådet og i Handicaprådet.
Handicaprådet er chokerede over omgangstonen. Det er godt, at der nu bliver taget hånd om udfordringerne. Men bekymring for, at der ikke kommer reelle ændringer. Der er behov for ageren. Handocaprådet vil følge processen vedr. det gule hus i løbet af 2021.
Beslutningssag
Social- og Sundhedsudvalget godkendte d. 12. august 2020, at administrationen påbegyndte en intern analyse af det voksenspecialiserede socialområde og af vejlederteamet samt myndighed. Analysen skal ses i sammenhæng med ekstern analyse fra BDO.
Administrationen fremlægger status for analysens 1. fase.
I vedhæftede afrapportering foreligges følgende:
1. fase danner et overordnet overblik og et vidensgrundlag for det voksenspecialiserede socialområde, og udgør et afsæt for det videre arbejde i projektgruppen og for eventuelle fremtidige politiske beslutninger på området.
Foreløbige konklusioner efter analysens 1. fase er følgende:
11. januar 2021, pkt. 2:
Forslag til beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget godkender:
Sagen sendes til orientering i Udsatterådet.
Beslutning fra Social- og Sundhedsudvalget, 11. januar 2021, pkt. 2:
TIltrådt. Sagen sendes til orientering i Udsatterådet og i Handicaprådet.
Taget til efterretning.
Orienteringssag
Kommunen har modtaget henvendelser fra borgere og politikere vedr. tilgængelighed på Brohuset, og derfor bliver der her orienteret om status på tilgængelighed i Brohuset, herunder konkrete opmærksomhedspunkter påpeget af kommunes tilgængelighedspanel.
Da Brohuset er et hus med borgerrettede servicefunktioner har tilgængelighed været et fokuspunkt siden projektets start. Afklaring af tilgængelighedstiltag, udover minimumskrav, er foregået i dialog med både eksterne rådgivere samt nuværende og fremtidige brugere af huset.
Herudfra har kommunen prioriteret følgende tiltag: Niveaufri adgang til alle borgerettede funktioner, ledelinjer i gulvet, tydelig skiltning, farvevalg (kontrastfarver og lyse gulve), belysning, brede døråbninger, akustikpanel og teleslynge. Herudover har kommunen prioriteret, at der i projektets etape 2 bliver etableret en rampe fra Banestien.
I processen har også kommunens Tilgængelighedspanel, bestående af to repræsentanter fra Handicaprådet, to repræsentanter fra Seniorrådet og to repræsentanter fra kommunens administration, været inddraget. Seneste møde blev afholdt d. 12. oktober. Referatet fra mødet samt en fyldestgørende oversigt over panelets bidrag, og hvilke tiltag disse har medført ind til videre, er vedlagt som bilag.
Her kan det fremhæves, at panelet har sat fokus på tilgængelighedstiltag som gang- og dørbredde, farvevalg og sikring af nok parkeringspladser. Herudover er der et fokus på liften i Brohuset. Det skyldes, at knappen, der sikrer at liften er i bevægelse er svær at holde inde samt en usikkerhed om, hvorvidt liften kan rumme alle typer el-scootere. Status er, at der derfor nu er bestilt en bøjle, der påmonteres eksisterende knapper, så der kommer lavere betjeningshøjde og en nedsætning af trykstyrken. Administrationen undersøger fortsat om liften kan rumme alle typer el-scootere og er desuden ved at indhente et tilbud på en anden type lift med impuls-tryk (automatisk), som netop er kommet på markedet.
14. december 2020, pkt. 138:
Forslag til beslutning:
Social- og sundhedsudvalget tager orienteringen om tilgængelighed i Brohuset til efterretning. Sagen sendes til orientering i Handicaprådet og i Seniorrådet.
Handicaprådet har kommet med forslag til CEj om tiltag, der kan forbedre tilgængeligheden i Brohuset, herunder fx en "arm" til elevatoren, så man kan trykke på knappen med albuen.
Orienteringssag
Center for Ejendomme (CEJ) har i de seneste år haft et øget fokus på at sikre tilgængeligheden i forbindelse med kommunens egne byggeprojekter. Med henblik på at tydeliggøre over for borgere, brugere og eksterne samarbejdspartnere, hvordan kommunen arbejder med tilgængelighed ifm. byggeprojekter, er der nu udarbejdet ”Principper for tilgængelighed” (vedlagt).
Dokumentet beskriver kommunens interne arbejdsproces i forbindelse med byggeprojekter, hvor Ishøj Kommune er bygherre, og hvor det drejer sig om tilgængelighed indvendigt i bygningen. Dokumentet beskriver desuden, hvordan kommunen træffer beslutninger angående niveauet for tilgængelighed samt, hvem der inddrages i beslutningerne.
Principperne for tilgængelighed er udarbejdet på baggrund af CEJ's erfaringer fra de sidste to års øgede fokus på tilgængelighed. På den baggrund er der blandt andet udarbejdet en tjekliste med de opmærksomhedspunkter, som kommunens tilgængelighedspanel (bestående af to repræsentanter fra Handicaprådet, to repræsentanter fra Seniorrådet og to repræsentanter fra kommunens administration) har været særligt opmærksomme på igennem de sidste to år. Tjeklisten gennemgås, når et nyt byggeprojekt startes op, og kommunen efterstræber at imødekomme tjeklisten i det omfang, det giver mening i forhold til bygningens anvendelse.
Der lægges op til en arbejdsgang, hvor graden af tilgængelighed for det enkelte byggeprojekt fremover besluttes af de relevante politiske fagudvalg. Beslutning om tilgængelighed fremlægges politisk ved byggeprojektets opstart som en del af den sag, hvor også økonomi og tidsplan for byggeprojektet vedtages.
Principperne udvides med tiden til også at inkludere tilgængeligheden for udendørsarealer mv.
14. december 2020, pkt. 139:
Forslag til beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget tager orientering om principper for tilgængelighed til efterretning. Safen sendes til orientering i Handicaprådet og i Seniorrådet.
Der er behov for en drøftelse af, hvad "efter behov" skyldes. Handicaprådet har behov for, at Tilgængelighedsudvalget bliver inddraget noget mere. Igen understreges det, hvor vigtigt det er at udvalget inddrages tidligt i processen, hvormed ændringer senere kan undgås.
I september 2020 godkendte Social- og Sundhedsudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget kommissorium for kortlægning af aktiviteter for 60+ borgere i Ishøj Kommune. På denne baggrund fremlægges kortlægningen. Administrationen foreslår, at Social- og Sundhedsudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget på baggrund af kortlægningen tager stilling til de fremtidige rammer for aktivitetscenteret beliggende på Omsorgscenteret Kærbo.
Baggrund for kortlægningen
Siden marts 2020 har brugerne ikke kunne deltage i aktiviteter på aktivitetscenteret, da det har været lukket ned på grund af situationen med COVID-19. Af samme grund er vilkårene for socialt samvær og færden ændret, og vil være anderledes i fremtiden på grund af COVID-19. I denne sammenhæng er der behov for et overblik over, hvilke aktiviteter der er på aktivitetscenteret for 60+ borgere, samt hvilke sammenlignelige aktiviteter der findes i foreningslivet i Ishøj for samme målgruppe.
Derudover har plejecenteret et ønske om, at beboerne på Kærbo får mulighed for at deltage i flere meningsfulde hverdagsaktiviteter og arrangementer i tilknytning til aktivitetscenteret på Kærbo.
Forslag til ændrede rammer
På baggrund af kortlægningen fremlægger administrationen:
Forslag 1 - justeringer indenfor de eksisterende fysiske og organisatoriske rammer
Aktivitetscenteret fortsætter dets organisering og målgruppefokus i den form, der gjorde sig gældende før COVID-19, således at pensionister med forskellige funktionsniveauer og behov vil være en del af aktivitetscenteret. Der foreslås en forholdsmæssig fordeling af antal brugere og aktiviteter set i lyset af erfaringerne med COVID-19.
Som en del af dette forslag vil en række af de pensionister, der i dag kommer på aktivitetscenteret, komme til at mangle en aktivitet. Derfor vil der være behov for en indsats i forhold til at hjælpe disse pensionister ind i andre fællesskaber og aktiviteter, da de grundet den forholdsmæssige fordeling ikke længere kan komme på Kærbo.
Forslag 2 - ændret målgruppe for aktivitetscenteret
Målgruppen for aktivitetscenteret ændres, således at aktivitetscenteret får fokus på sårbare pensionister, der ikke ellers vil være opsøgende og inkluderet i det eksisterende foreningsliv. Aktiviteterne planlægges og afvikles med udgangspunkt i funktionsniveauet hos plejehjemsbeboere, borgere i daghjem samt sårbare pensionister udefra.
Som en del af dette forslag vil en række friske pensionister ikke længere være en del af aktivitetscenteret, og de skal derfor understøttes i at bruge det eksisterende foreningsliv, idet de har ressourcerne og mobiliteten til det.
Den videre proces
Ved begge forslag må der forventes en overgangsperiode. I den forbindelse er der mulighed for, at de pensionister, der ikke længere kan være en del af aktivitetscenteret, kan etablere en folkeoplysende paraplyforening, der kan rumme flere forskellige aktiviteter. En sådan proces kan understøttes af Center for Kultur og Fritid samt Team Frivillighed og Lokalsamfund. Denne løsning kan kun finde sted, hvis pensionisterne er interesseret i at engagere sig i foreningsarbejdet.
Se vedhæftede kortlægning for uddybning af forslagene samt den videre proces.
Frist for indsendelse af høringssvar er den 28. januar 2021.
14. december 2020, pkt. 140:
Forslag til beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at sagen sendes i høring i Seniorrådet, Handicaprådet, Udsatterådet, Brugerbestyrelsen på Kærbo samt Folkeoplysningsudvalget.
Punktet udgik, da sagen blev behandlet under punkt 1.
Orienteringspunkt
Der fremlægges en kort opfølgning på, hvor mange af de nye 75-årige borgere i målgruppen for et forebyggende besøg, der selv henvender sig efter ændring til udsendelse af breve uden fastlagt tidspunkt.
Den endelige kvalitetsstandard for forebyggende hjemmebesøg blev besluttet i Social- og Sundhedsudvalget på mødet i maj 2020.
I denne forbindelse blev det besluttet at sende breve til alle nye 75-årige i Ishøj Kommune uden et fastlagt tidspunkt (åbne breve), da der før i tiden oplevedes mange aflysninger og forgæves besøg hos denne forholdsvise friske målgruppe. Mange af borgerne var således ikke hjemme, når medarbejderene kom på besøg og mange havde ikke et reelt behov for et besøg. Denne målgruppe opleves således som væsentligt friskere end for år tilbage og mange af dem er også en del af det aktive foreningsliv i Ishøj. Mange af dem vil derfor have ressourcer til selv at kontakte kommunen ved behov.
Den nye praksis med åbne breve er afprøvet i august, september og oktober 2020 og her fremlægges en kort opfølgning og evaluering:
Det er således en lille del af målgruppen, der aktivt har forholdt sig til tilbuddet om et forebyggende besøg, og det kan der være mange årsager til. Først og fremmest er der stadig nogle ældre, der grundet covid-19, ikke ønsker at få besøg i deres hjem. Herudover har de forebyggende koordinatorer en forventning om, at de borgere der virkelig ønsker, og har behov for et besøg, kontakter dem. Ydermere er det oplevelsen, af en del af de ældre i Ishøj, hænger deres breve op på fx. deres køleskab, sådan at de ved, hvor kontaktoplysningerne er, hvis de skulle få behov for hjælp på et senere tidspunkt. Det skal dog bemærkes, at ikke alle ældre ser deres post i e-boks. Endelig oplever de forebyggende koordinatorer, at der kommer henvendelser fra naboer og andet netværk i de hjem, hvor borgerne har et behov for hjælp, men ikke selv har overskuddet til at kontakte Ishøj Kommune.
Der er ikke lavet en særskilt indsats ift. at få fat i de borgere, der ikke har reageret på de udsendte breve. En sådan indsats pr. telefon fx ville kræve et stort arbejde, da borgernes telefonnumre ikke fremgår af de tilgængelige systemer og desuden ville denne opfølgningstid gå fra besøg og tid til de mere sårbare borgere, der kan have mere behov.
Sagen sendes til orientering hos Handicaprådet og Seniorrådet.
14. december 2020, pkt. 145:
Forslag til Beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning og sender til orientering i Handicaprådet og Seniorrådet.
SSU har anmodet administartionen om at kontakte borgerne om, hvorfor de ikke har givet en tilbagemelding. Der følges op på næste møde i Handicaprådet.
Taget til efterretning.
Orienteringssag
Socialtilsynet gennemførte d. 18. september 2020 anmeldt tilsyn med Bofællesskabet Spindehuset. Spindehuset er et botilbud til 6 voksne udviklingshæmmede i alderen 18-67 år. Tilbuddet er opført efter lejeloven og borgerne modtager pædagogisk støtte efter Servicelovens § 85.
Socialtilsynet har foretaget en konkret vurdering af tilbuddets samlede kvalitet, herunder sammenhæng mellem tilbuddets målgruppes behov, de valgte faglige tilgange og metoder samt kompetencer, ligesom der er foretaget en aktuel vurdering af tilbuddets drift, ledelse og kompetencer.
Vurdering
Det er socialtilsynets samlede vurdering, at:
Konklusioner
Socialtilsynet konkluderer, at:
Bemærkninger
Socialtilsynets bemærkning skyldes, at dele af lønbudgetterne skulle have været flyttet til vejlederteamet fra 2020 i forbindelse med en omstrukturering af tilbuddet i 2019. Der sælges ikke pladser til udenbys-borgere og derfor har ændringen ikke økonomiske konsekvenser. Budget 2021 ændres ved 1. budgetopfølning 2021, hvilket også fremgår af bemærkninger til budget 2021.
14. december 2020, pkt. 149:
Forslag til beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen om tilsynsrapport for Spindehuset til efterretning. Sagen sendes til Handicaprådet til orientering.
Taget til efterretning.
Der var ingen meddelelser.
der var intet til eventuelt
Ishøj Store Torv 20
2635 Ishøj
Tlf. 43577575
Senest opdateret 3. februar 2021