Uddannelseskonsulent Helene Marie Helsø vil præsentere området samt tiltag vedrørende SOSU-elever, praktikvejledere, sygeplejestuderende samt kliniske vejledere.
Taget til efterretning.
Det fremgår af Økonomiregulativ for Ishøj Kommune, at der skal foretages to budgetopfølgninger om året, som fremlægges til politisk behandling. Den første budgetopfølgning blev godkendt af Byrådet på mødet den 24. juni 2020. Den anden opfølgning fremlægges hermed.
Administrationen har foretaget 2. budgetopfølgning for 2020 med udgangspunkt i forbruget pr. 31. august 2020.
Det samlede bevillingsmæssige resultat af budgetopfølgningen er mindreudgifter og merindtægter på i alt 61,6 mio. kr., jf. vedlagte budgetopfølgningsskema (Bilag B). Resultatet af budgetopfølgningen er primært afledt af indtægter for tilskud og midtvejsreguleringen, og er fordelt som følgende:
De økonomiske konsekvenser af Coronakrisen (udover overførselsområdet under Jobcentret) - er ifm. budgetopfølgningen opgjort særskilt til 12,1 mio. kr. i merudgifter. Administrationen søger ikke tillægsbevilling til Coronarelaterede afvigelser på driften, men foreslår, at de forventede udgifter på 12,1 mio. kr. indgår i forbindelse med regnskabsaflæggelsen og finansieres over kassebeholdningen.
Under Social- og Sundhedsudvalgets områder forventes en samlet merudgift på 0,7 mio. kr., som dækker over såvel mer- som mindreudgifter fordelt på områderne.
Der er udarbejdet notat af 2. november 2020 (bilag A), som mere detaljeret beskriver den samlede budgetopfølgning, herunder resultatet under Social- og Sundhedsudvalgets områder.
Bilag B (Budgetopfølgningsskema) viser den beløbsmæssige specifikation af den samlede budgetopfølgning.
Bilag C udgør Jobcentrets (Vallensbæk Kommune) budgetopfølgning på de områder, som varetages der.
Budgetopfølgningen fremlægges i samme form til alle fagudvalg for at sikre gennemsigtighed og en fælles information om den økonomiske situation.
Den kommunale styrelseslov. Cirkulære om kommunernes budget og regnskabsvæsen, revision mv. Økonomiregulativ for Ishøj Kommune.
Som angivet i budgetopfølgningsnotatet (Bilag A) og budgetopfølgningsskemaet (Bilag B).
Forslag til beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget indstiller, at budgetopfølgningen godkendes, og at der gives tillægsbevilling i henhold til budgetopfølgningsnotatet (Bilag A) og budgetopfølgningsskemaet (Bilag B).
Tiltrådt.
Orienteringssag
Ishøj Kommune har modtaget postivt tilsagn fra Sundhedsstyrelsen og modtager derfor over de næste 3 år kr. 1.952.925 til at drive projektet for.
Som orienteret på sidste Social- og Sundhedsudvalgsmøde i oktober har administrationen udarbejdet en ansøgning om midler til et 3 årligt projekt, hvor pårørende med demens inde på livet kan tilegne sig viden, redskaber og mestringsstrategier, der kan styrke deres mentale overskud. Projektet skal være med til at understøtte Ishøj Kommunes arbejde med at blive en demensvenlig kommune og hænger herudover sammen med et af de pejlemærker: 'Fokus på pårørende', der bliver en del af den kommende demensstrategi i Ishøj Kommune. Administrationen har nu modtaget positiv tilsagn fra Sundhedsstyrelsen, hvilket betyder at følgende iværksættes:
Planlægning af projektet
Administrationen har været i dialog med Sundhedsstyrelsen i relation til den nuværende Corona situation og har drøftet, at der er elementer i den indsendte projektbeskrivelse/tidsplan, der naturligt rykker sig tidsmæssigt ind i 2021.
Social- og Sundhedsudvalget fremlægges en kort status på projektets forløb og fremgang i august 2021.
Ishøj Kommune modtager over de næste 3 år kr. 1.952.925 fra Sundhedsstyrelsen til at drive projektet for. Midlerne skal bruges til ansættelse af en demensfaglig medarbejder, frikøb af sosu-medarbejdere og fysioterapeuter, honorar til en demensfaglig psykolog, forplejning samt revision. Det samlede budget for ansøgningen er kr. 2.369.454, hvoraf Ishøj Kommunes egenfinansiering beløber sig til kr. 416.529. Egenfinansieringen dækker over eksisterende medarbejdere, der skal byde ind i projektet, udgifter til kørsel i kommunens minibus samt tryk af materialer.
Forslag til beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning. Sagen sendes til orientering i Seniorrådet.
Tiltrådt.
Beslutningspunkt
Administrationen fremlægger forskellige forslag til håndtering af manglende betaling for vask ved den eksterne vaskeordning ved Berendsen. Sagen sendes til høring i Seniorrådet.
Social- og Sundhedsudvalget tiltrådte i juni 2019, at Ishøj Kommune indgik i et toårigt pilotprojekt om vask af borgernes tøj ved ekstern leverandør. Ordningen gælder for hjemmeboende borgere med hjælp fra hjemmeplejen såvel som beboere på kommunens to plejecentre. For de hjemmeboende borgere er der egenbetaling på 150 kr. pr. måned for vask hver anden uge og 300 kr. for vask hver uge. Betalingen tilfalder Ishøj Kommune, som derefter afregner med Berendsen. Ved tilmelding til vaskeordningen skriver borgeren under på, at der månedligt trækkes 150/300 kr. fra deres pension.
Aflyser borgeren vask opkræver Berendsen ikke Ishøj Kommune herfor. Men kører Berendsen forgæves til en borger, som ikke er hjemme eller ikke har fyldt vaskeposen, opkræves der for forgæves kørsel. Borgerne skal ikke betale for vask, de selv har aflyst, men køres der forgæves, opkræves der betaling.
Det giver imidlertid en del administrativt arbejde, når en borger skal have tilbagebetaling for betalt vask, fordi de har afmeldt. Administrationen har derfor drøftet forskellige modeller for, hvordan man kan imødegå de administrative udfordringer, der er forbundet med betaling og tilbagebetaling, uden at borgeren stilles ringere:
Model 1: Borgerne betaler for vask 11 måneder om året, og får dermed én måned gratis. Denne gratis måned kompenserer for de aflysninger, borgeren måtte have i løbet af et år. Denne model er meget nem at administrere. Københavns Kommune benytter denne ordning.
Model 2: Der laves én gang årligt opgørelse over, hvor mange aflysninger borgeren har haft, og det samlede beløb udbetales til borgeren. Denne model er forholdsvis nem at administrere, men kræver, at alle borgeres levering af vask gennemgås én gang årligt.
Model 3: Borgerne opkræves for det månedlige beløb, uagtet om de afmelder at få vasket enkelte gange. Denne ordning er nem at administrere.
Model 4: Der fortsættes med den nuværende ordning, og borgerne får løbende tilbagebetalt det beløb, de har betalt for meget. Denne ordning er tung at administrere.
For alle ovennævnte forslag gælder, at vilkårene fremgår, når borgerne skriver under på fuldmagt til træk i pension i forbindelse med tilmelding til vaskeordningen.
Administrationen ønsker, at Social- og Sundhedsudvalget drøfter de fire foreslåede modeller og sender sagen til høring i Seniorrådet.
Forslag til beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget drøfter de foreslåede modeller, og sender forslagene til høring i Seniorrådet.
Social og Sundhedsudvalget ønsker at få statistik over aflysninger. Forslag om en model 2b indarbejdes, afregning halvårligt, afregning skal ske i indeværende år. Sagen genfremlægges i Social- og Sundhedsudvalget efter høring i Seniorrådet.
Godkendelsessag
Administrationen forelægger forslag til projektramme for projekt `Ishøj i bevægelse` til politisk godkendelse. Med baggrund i budgetaftalen for 2021, hvor Byrådet har vedtaget, at 2021 er cykelår i kommunen, foreslår administrationen følgende projekt som kan bidrage til at udmønte intentionerne.
Erhvervsliv, rekreative områder, uddannelsesinstitutioner, arbejdspladser og aktiviteter findes i Ishøj indenfor en overskuelig rækkevidde, hvorfor der er potentiale for en mere miljømæssigt bæredygtig transportform. Samtidig giver de korte afstande rig mulighed for fysisk bevægelse som transportform. Ydermere kan kommunens rige natur-, by- og foreningsliv være med til at øge borgernes opmærksomhed på at etablere nye vaner for mental og fysisk sundhed.
Sundhed defineres bredt og indbefatter mange aspekter. I Ishøj i Bevægelse vil der være fokus på fysisk bevægelse og sundhed såvel som mental bevægelse og sundhed.
Studier viser, at mental sundhed har stor betydning for menneskers helbred samt evnen til at klare sig godt – både socialt, uddannelsesmæssigt og økonomisk. Derudover kan den mentale sundhed, på lige fod med den fysiske sundhed være med til at fremme livskvaliteten og modvirke depression og angst. Fællesskaber kan være en motiverende faktor for mental og fysisk sundhed og have en positiv effekt på psykisk velbefindende, trivsel og livskvalitet.
Med projektet `Ishøj i bevægelse` ønsker administrationen at:
Projektet foreslåes at strække sig over sommermånederne 2021. Derefter foreslåes det at dele af projektet fortsætter med mulighed for at låne el-cykler.
Tids- og handleplan fremgår af projektramme (se bilag).
Forslag til beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget godkender projekt `Ishøj i bevægelse`.
TIltrådt. Social- og Sundhedsudvalget ønsker, at der i målgruppen alene fremgår borgere i Ishøj Kommune, som er fyldt 18 år såfremt der skal udlånes el-cykler. Opmærksomhed på forsikringsbetingelser ved udlån af el-cykler. Budget for projektbeskrivelsen formidles til forligspartierne angående budget 2021.
Godkendelsespunkt
Der er udarbejdet forslag til kvalitetsstandard for kontinensklinikken. Sagen forelægges til godkendelse og sendes efterfølgende til høring i Seniorrådet og Handicaprådet.
Kontinensklinikken blev etableret i 2018 og ligger i læge- og sundhedshuset på rådhusets etage 5. Kontinensklinikken er et tilbud til alle Ishøjborgere med kontinensproblemer. I praksis er det primært ældre borgere, der gør brug af kontinensklinikken.
Der er udarbejdet kvalitetsstandard for kontinensklinikken. Af kvalitetsstandarden beskrives parametre som målgruppe, formål, form og indhold, tildeling, ventetid, egenbetaling m.fl. Formålet med kvalitetsstandarden er at give borgere såvel som medarbejdere viden om kontinensklinikkens ydelser og serviceniveau samt kriterier for tildeling.
Kvalitetsstandarden forelægges til godkendelse og sendes efterfølgende til høring i Seniorrådet og Handicaprådet.
Vedhæftet er forslag til kvalitetsstandard for kontinensklinikken.
Forslag til beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget godkender kvalitetsstandard for kontinensklinikken og sender sagen til høring i Seniorrådet og Handicaprådet.
TIltrådt.
Orienteringspunkt
Kontinensklinikken blev oprettet i 2018 som et tilbud til Ishøj Kommunes borgere. Der blev ved oprettelsen afsat 300.000 kr. årligt fra værdighedsmilliarden. Der er udarbejdet status for Kontinensklinikken. Status forelægges til orientering, og sendes efterfølgende til orientering i Seniorrådet.
I Kontinensklinikken arbejder kontinenssygeplejerske og kontinensfysioterapeut sammen om at udrede borgere for urin- og afføringsinkontinens, hyppige vandladninger/vandladningstrang, nedsynkningsgener fra underlivsorganer samt problematikker med forstoppelse og diarré. Derudover gives råd og vejledning fx i forbindelse med cancerbehandling og deraf følgende gener i tarme og underliv.
De fleste borgere, der søger om bleer, bliver desuden tilbudt et udredningsforløb inden en evt. blebevilling.
Borgerne ses typisk 1-3 gange i klinikken, hvorefter der kan gives forskellige andre kommunale tilbud.
I hele 2019 har der været 69 borgere til udredning i Kontinensklinikken.
Der er fokus på effektmåling af Kontinensklinikken, og aktuelt undersøges andre kommuners måleparametre for at hente inspiration.
Vedhæftet er status på kontinensklinikken.
Forslag til beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget tager orientering om Kontinensklinikken til efterretning. Sagen sendes til orientering i Seniorrådet.
Taget til efterretning.
Intet indhold til denne sag.
Intet indhold til denne sag.
Orienteringspunkt
BDO har foretaget uanmeldt tilsyn på Torsbo. Der er på baggrund af tilsynet udarbejdet en tilsynsrapport, hvori BDO beskriver de forhold, de har observeret i forbindelse med tilsynet. Sagen forelægges til orientering og sendes efterfølgende til orientering i Seniorrådet.
BDO har på vegne af Ishøj Kommune d. 10. september 2020 foretaget uanmeldt tilsyn på Torsbo. Formålet med det uanmeldte tilsyn er at vurdere om lovgivningen, det vedtagne serviceniveau og de almene faglige standarder inden for pleje og praktisk hjælp bliver overholdt. BDO vurderer overordnet, at Torsbo er et meget velfungerende plejecenter, som tilbyder beboerne gode og trygge rammer, både hvad angår personlig og praktisk hjælp, men også i forhold til den kommunikation, der pågår mellem personale og beboere, som opleves som værdig og respektfuld. BDO vurderer endvidere, at medarbejderne i alle henseender med faglig indsigt og på en refleksiv måde kan redegøre for det arbejde, de udfører. Nedenfor er oplistet tilsynets vurderinger, bemærkninger og anbefalinger.
Tilsynets vurderinger:
Tilsynets anbefalinger:
Ledelsen på Torsbo er i gang med at indarbejde tilsynets anbefalinger i den daglige drift.
|
Social- og Sundhedsudvalget tager tilsynsrapport for Torsbo til efterretning. Sagen sendes til orientering i Seniorrådet.
TIltrådt.
Orienteringspunkt
BDO har foretaget uanmeldt tilsyn på Kærbo. Der er på baggrund af tilsynet udarbejdet en tilsynsrapport, hvori BDO beskriver de forhold, de har observeret i forbindelse med tilsynet. Sagen forelægges til orientering, og sendes efterfølgende til orientering i Seniorrådet.
BDO har på vegne af Ishøj Kommune d. 4. september 2020 foretaget uanmeldt tilsyn på Kærbo. Formålet med det uanmeldte tilsyn er at vurdere om lovgivningen, det vedtagne serviceniveau og de almene faglige standarder inden for pleje og praktisk hjælp bliver overholdt. BDO vurderer samlet set, at Kærbo leverer meget tilfredsstillende kvalitet i kerneopgaverne personlig støtte og pleje samt praktisk hjælp og medicinhåndtering samt, at medarbejderne inden for nævnte områder med faglig indsigt og på en refleksiv måde kan redegøre for indsatserne.
Nedenfor er oplistet tilsynets vurderinger, bemærkninger og anbefalinger.
Tilsynets vurderinger:
Tilsynets anbefalinger:
|
Forslag til beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget tager tilsynsrapport samt handleplan til efterretning og sender sagen til orientering i Seniorrådet.
Tiltrådt.
Orienteringspunkt:
I september 2017 indgik Ishøj Kommune et samarbejde med Boblberg.dk. Boblberg.dk er en borger-til-borger-portal, hvor borgerne kan danne relationer og fællesskaber på baggrund af behov og fælles interesser. Dette er med til at forbedre borgernes livskvalitet samt fysiske og mentale sundhed.
Her fremlægges en kort status.
Status på samarbejdet med Boblberg.dk i Ishøj Kommune pr. 2. oktober 2020:
Forslag til beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen om Boblberg.dk til efterretning.
Sagen sendes til orientering i Seniorrådet, Udsatterådet og Handicaprådet.
Tiltrådt. Samlet gives 2188 oprettede brugere heraf 1247 aktive.
Orienteringssag
Center for Børn og Forebyggelse gennemførte i september 2019 en informationskampagne med henblik på at informere om tilbuddet vedr. anonym psykologisk rådgivning for unge i forbindelse med, at der blev etableret et samtalelokale i Brohuset. Center for Børn og Forebyggelse har gjort status på Ungerådgivningens aktiviteter i året, der er gået siden informationskampagnen.
Center for Børn og Forebyggelse tilbyder Anonym Psykologisk Rådgivning for unge i alderen 15 til 25 år. I september 2019 flyttede Ungerådgivningen til nye lokaliteter i Brohuset på Vejlebrovej. I den forbindelse blev der via informationskampagnen, bestående af flyere, en annonce og en artikel i Sydkysten, gjort opmærksom på tilbuddet om anonym psykologisk rådgivning for unge.
I Ungerådgivningen kan de unge få op til fem samtaler med en psykolog. Samtalerne kan eksempelvis omhandle tristhed, angst eller trivselsproblemer, som udspringer af skilsmisse hos forældrene, konflikter i hjemmet, mobning eller lignende. Samtalerne kan være anonyme, hvis de unge ønsker det, og psykologerne har tavshedspligt om indholdet af samtalerne. Det gælder dog ikke oplysninger i forhold til den skærpede underretningspligt, hvis den unge vælger at opgive sit navn.
Center for Børn og Forebyggelse har i september 2020 gjort status over Ungerådgivningens aktiviteter:
Samtaleforløbene fører ofte til, at der henvises til andre fagpersoner – eksempelvis egen læge, familierådgiver, Psykologisk Samtale Center i København eller andre gratis psykologbehandlingstilbud. Den aktuelle status i forhold til lokalerne i Brohuset er, at de ikke længere benyttes pga. aflåsning af dørene i Brohuset. Samtalerne afholdes i lokaler, som aftales konkret med de unge. I samarbejde med Center for Ejendomme planlægges permanente samtalelokaler i Brohuset, når renoveringen er gennemført.
Det er vurderingen, at der er behov for at gentage reklamering for tilbuddet, da antallet af henvendelser er faldet lidt i det seneste halve år. Det vurderes dog, at corona-situationen er en væsentlig årsag til færre henvendelser. I samarbejde med kommunikationsafdelingen iværksættes ny reklamekampagne i efteråret 2020.
Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Tiltrådt.
Forslag til beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget tager meddelelsen til efterretning.
Tiltrådt.
Orienteringspunkt
Administrationen orienterer Social- og Sundhedsudvalget om nøgletal (se bilag).
Forslag til beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen om nøgletal til efterretning.
Tiltrådt.
Orienteringspunkt
Serviceloven § 112: 1 (afslag på ansøgning om førerhund).
Serviceloven § 113: 1 (afslag på ansøgning om bassin til udendørs brug samt solseng).
Serviceloven § 122: 1 (afslag på ansøgning om på sko og indlæg).
Forslag til beslutning:
Social- og Sundhedsudvalget tager orientering om efterretningssager til efterretning.
Tiltrådt.
Materiale om rammeaftale om kommunal podning for covid-19 på kommunale plejecentre, bosteder og institutioner drøftet. Social- og Sundhedsudvalget tilslutter sig forlængelse af rammeaftalen indtil 5. maj 2021. Der ønskes opgørelse af vikardækning pr. 1.6 2021. Social- og Sundhedsudvalget har godkendt fortsat tilslutning til rammeaftalen.
Ishøj Store Torv 20
2635 Ishøj
Tlf. 43577575
Senest opdateret 7. december 2020