Hvad kan vi hjælpe med?

Ishøj er klar med hjælpende hånd til det lokale erhvervsliv

Byrådet har den 7. april 2020 vedtaget en hjælpepakke, som skal holde hånden under det lokale erhvervsliv i en presset corona-tid

Hjælpepakken fra Ishøj Kommune lægger sig dermed i kølvandet på flere hjælpepakker fra regeringen, som skal sikre, at hjulene ikke går i stå i den danske økonomi.

”Vi vil gerne hjælpe vores erhvervsliv i Ishøj, der bidrager med mange arbejdspladser og er med til at sikre, at Ishøj kan være en kommune med stor vækst. Men alle virksomheder er presset i disse dage, og hvis vi som kommune har mulighed for at hjælpe vores lokale erhvervsliv, så skal vi naturligvis gøre det,” siger Ole Bjørstorp, borgmester i Ishøj Kommune.

Ti initiativer skal hjælpe erhvervslivet

Hjælpepakken fra Ishøj Byråd består af ti forskellige initiativer, som skal hjælpe erhvervslivet med at komme igennem en usikker corona-periode med økonomisk stilstand.
Initiativerne gør det blandt andet muligt for Ishøj Kommune at fastholde anlægsinvesteringerne og rykke anlægs- og vedligeholdelsesopgaver fra 2021 til 2020.

”Det betyder blandt andet, at vi kan gennemføre vores store renovering og byggeri i Brohuset, hvor alene det første af fire etaper skønnes at udgøre næsten 34 millioner kroner. Det er ret mange penge, og vi vil gerne have millionerne ud og arbejde – i sidste ende til gavn for os alle. Vores håb er, at vi dermed kan hjælpe med at holde de økonomiske hjul i gang i samfundet,” siger borgmester Ole Bjørstorp.

Håndsrækning til trængt center 

Et af initiativerne indeholder en direkte hjælp til Ishøj By Center, som i forvejen var udfordret af flere tomme butikslokaler og nu har måttet lukke midlertidigt ned for alt undtagen centrets apotek og supermarked. Byrådet har besluttet at udvide Borgerservice for 200.000 kr., så nabolokalet bliver taget i brug til kontorarbejdspladser. Det vil betyde en ekstra årlig husleje til bycentret på 300.000 kr. Samtidig får medarbejderne i Borgerservice forbedret arbejdsmiljøet i baglokalet med mere plads og bedre lys.

Andre eksempler på initiativer er, at erhvervsdrivende, som har lejet sig ind i kommunens bygninger, må vente tre måneder, inden de betaler husleje, mens byggesagsgebyret bliver ophævet resten af året for både erhverv og private for at stimulere nyt byggeri.

De ti initiativer i hjælpepakken til erhvervslivet 

Ishøj Kommune vil:

  1. give virksomheder mulighed for at få betaling forud for varer, tjenesteydelser og byggeri på 1 mio. og derunder frem til 1. juli 2020. Den enkelte virksomhed skal selv anmode om dette, og der vil derefter blive foretaget en konkret vurdering. 
  2. tilbyde erhvervsdrivende, der lejer sig i kommunale bygninger, at udskyde betaling af husleje i tre måneder. 
  3. tilbyde erhvervsdrivende at udskyde betaling af dækningsbidrag til 2021.
  4. fastholde de planlagte anlægsprojekter i 2020.
  5. fremrykke anlægs- og vedligeholdelsesopgaver fra 2021 til 2020 for i alt 8,3 mio. kr.
  6. ophæve byggesagsgebyret resten af 2020.
  7. gå  i gang med nye renoveringsopgaver for 13,9 mio. kr. i 2020.
  8. afsætte en pulje på 1 mio. kr. til køb af el-biler og 300.000 kr. til køb af ladestandere.
  9. udvide Borgerservice i Ishøj By Center for 200.000 kr., hvilket giver en ekstra husleje til centret på 300.000 pr. år. 
  10. fremrykke betaling af fakturaer, så de allerede bliver betalt ved godkendelsen.

Kontakt

Ishøj Kommune

Ishøj Store Torv 20
2635 Ishøj

ishojkommune@ishoj.dk

Tlf. 43577575



Skriv via Digital Post (e-Boks), hvis du sender os personlige oplysninger eller dokumenter.

Skriv til Ishøj Kommunes hovedadresse via Digital Post (e-Boks)

Åbningstider:

Hvis du ønsker at besøge Borgerservice, skal du bestille tid på tlf. 43 57 72 91.

Ishøj Rådhus er åben for personlig betjening, hvis du har en mødeaftale.

Telefontider:

Ishøj Rådhus

Mandag-onsdag kl. 9-15
Torsdag kl. 12-17
Fredag kl. 9-13

Hovednummer: 43 57 75 75

Borgerservice

Midlertidige telefonnumre:

  • Ydelse & Enkeltydelse, fleksløn: Tlf. 4357 6997
    Telefontid: Mandag-onsdag kl. 10-14, torsdag kl. 12-17 og fredag kl. 10-14
  • Kontanthjælp: Tlf. 4357 6998
    Telefontid: Mandag-onsdag kl. 10-14, torsdag kl. 12-17 og fredag kl. 10-14
  • Boligopskrivning & Indskudslån: Tlf. 4357 7290
  • Sygedagpenge/Ressourceforløbsydelse: Tlf. 4357 7293
    Telefontid: Mandag-onsdag kl. 10-14, torsdag kl. 12-17 og fredag kl. 10-14
  • Pas & Kørekort: Tlf. 4357 7295
  • Akut råd & vejledning voksne (personsager): Tlf. 4357 7297
  • Folkeregister & Sygesikring: Tlf. 4357 7299
  • Andre henvendelser: Tlf. 4357 7575 – tryk 1

Senest opdateret 8. april 2020