Hvad kan vi hjælpe med?

Ishøj Fællesantenne skal sælges

Paraboler på taget af Ishøj Rådhus.

Ishøj Byråd har besluttet at sælge Ishøj Fællesantenne, så den skifter ejer den 1. juni 2021, hvor kontrakten med Kabelplus er udløbet

Hvis du i dag har Kabelplus som tv- og/eller internetleverandør, skal du forberede dig på, at du måske skal skifte leverandør fra den 1. juni 2021. Fra denne dato vil det ikke længere være Ishøj Kommune, der ejer Ishøj Fællesantenne.

Forudsat, at kommunen får et attraktivt købstilbud.

Byrådet besluttede på byrådsmødet den 2. juni 2020 at sælge fællesantennen, fordi kommunens advokater har konkluderet, at det ikke er en lovlig kommunal opgave at levere internet til borgerne.

Læs de ofte stillede spørgsmål om salget af Ishøj Fællesantenne

Derfor har kommunen været nødt til at finde en ny model for fællesantennens ejerskab, hvis den IT-infrastruktur, der i dag ejes af fællesantennen, fortsat skal levere tv og internet til brugerne.

”Vores oprindelige ønske var at overdrage fællesantennen kvit og frit til borgerne. Vi har dog måttet konstatere, at det kun er lovligt at overdrage tv-delen. Men det vil være uinteressant for borgerne i Ishøj, da det ifølge vores tekniske rådgiver vil være svært at skabe overskud i en virksomhed, der kun leverer tv.

Derfor bliver hele Ishøj Fællesantenne nu sat til salg frem for at blive overdraget til borgerne,” siger Ishøjs borgmester Ole Bjørstorp.

Salg vil hjælpe fiber på vej

Som det er nu, kan der ikke rulles fiber ud i fællesantennens regi, fordi Ishøj Kommune ikke må udrulle fiber til borgerne. Derfor er kommunens ejerskab af Ishøj Fællesantenne blevet en hæmsko for en fremtidssikring af fællesantennen. Men med et salg vil det i fremtiden også være en mulighed for fællesantennen at udrulle fiber.

Salget af Ishøj Fællesantenne vil derved også hjælpe kommunens bestræbelser på at hjælpe udrulning af fiber i Ishøj godt på vej.

Stiller krav til købere

Første skridt frem mod et salg bliver en udvælgelsesproces, en såkaldt prækvalifikation, som køberne skal bestå, før de får lov at byde. Alle kan ansøge, men max tre bliver valgt ud.

Potentielle købere skal kunne dokumentere, at de har en økonomi og en erfaring, der gør dem i stand til at drive anlægget videre og en aftale, der sikrer levering af tv. Det har byrådet besluttet på baggrund af input fra fællesantennens brugerråd.

Når de udvalgte leverandører er godkendt til at byde, bliver deres tilbud vurderet ud fra fire forskellige kriterier, som er brugerinddragelse, sikring af tv-forsyning i fremtiden, service og købesum.

De tre kriterier der knytter sig til brugernes oplevelser, vil vægte højst i vurderingen af det enkelte købstilbud. De vil samlet vægte 60 procent, mens købesummen vil vægte 40 procent.

”Det er vigtigt for byrådet at sikre brugeroplevelsen bedst muligt for fremtiden, og at brugerne fortsat vil have indflydelse. Rent juridisk er det ikke muligt for os at stille krav til internetdelen, men det kan vi på tv-delen, hvor vi fx ønsker, at udvalget af tv-produkter og priserne følger med udviklingen i markedet,” siger borgmester Ole Bjørstorp.

Den 2. december 2020 forventes byrådet at beslutte, hvem Ishøj Fællesantenne skal sælges til.

Salget af Ishøj Fællesantenne: Hvad sker hvornår?

  • 15. juni 2020: Salgsmaterialet for Ishøj Fællesantenne offentliggøres.
  • 15. juni – 1. august 2020: Potentielle købere kan søge om at få lov til at byde på fællesantennen (prækvalifikation)
  • 2. september 2020: Byrådet forventes at beslutte, hvem der kan byde på fællesantennen. Max tre leverandører kan prækvalificeres til at byde.
  • 3.-25. september 2020: De max tre udvalgte leverandører kan sende deres tilbud om erhvervelse af fællesantennen til kommunen.
  • 2. december 2020: Byrådet forventes at beslutte, hvem Ishøj Fællesantenne skal sælges til.
  • 31. maj 2021: Kontrakten med Kabelplus udløber.
  • 1. juni 2021:  Ishøj Fællesantenne får ny ejer.

Vi har lavet en liste med spørgsmål og svar om salget af Ishøj Fællesantenne. Du finder den på ishoj.dk/ishøjfællesantenne

Kontakt

Ishøj Kommune

Ishøj Store Torv 20
2635 Ishøj

ishojkommune@ishoj.dk

Tlf. 43577575



Skriv via Digital Post (e-Boks), hvis du sender os personlige oplysninger eller dokumenter.

Skriv til Ishøj Kommunes hovedadresse via Digital Post (e-Boks)

Åbningstider:

Hvis du ønsker at besøge Borgerservice, skal du bestille tid på tlf. 43 57 72 91.

Ishøj Rådhus er åben for personlig betjening, hvis du har en mødeaftale.

Telefontider:

Ishøj Rådhus

Mandag-onsdag kl. 9-15
Torsdag kl. 12-17
Fredag kl. 9-13

Hovednummer: 43 57 75 75

Borgerservice

Midlertidige telefonnumre:

  • Ydelse & Enkeltydelse, fleksløn: Tlf. 4357 6997
    Telefontid: Mandag-onsdag kl. 10-14, torsdag kl. 12-17 og fredag kl. 10-14
  • Kontanthjælp: Tlf. 4357 6998
    Telefontid: Mandag-onsdag kl. 10-14, torsdag kl. 12-17 og fredag kl. 10-14
  • Boligopskrivning & Indskudslån: Tlf. 4357 7290
  • Sygedagpenge/Ressourceforløbsydelse: Tlf. 4357 7293
    Telefontid: Mandag-onsdag kl. 10-14, torsdag kl. 12-17 og fredag kl. 10-14
  • Pas & Kørekort: Tlf. 4357 7295
  • Akut råd & vejledning voksne (personsager): Tlf. 4357 7297
  • Folkeregister & Sygesikring: Tlf. 4357 7299
  • Andre henvendelser: Tlf. 4357 7575 – tryk 1

Senest opdateret 3. juni 2020