Ishøj Kommune har i mange år selv stået for driften og vedligeholdelsen af Hjemmeplejens nødkaldssystem.
Men som med alt andet udvikles og forbedres nødkaldssystemer, og tiden er løbet fra det ”gamle” nødkaldssystem.
Kommunen har derfor været på udkig efter en ekstern leverandør, som kan tilbyde borgerne et tidssvarende nødkaldssystem, der løbende udvikles og optimeres.
”I dag sker der så meget udvikling, som kommunen skal forholde sig til. Og det gælder også for nødkaldssystemer. Som kommune skal vi være eksperter på at levere god service over for borgerne i Hjemmeplejen, men det er ikke vores kerneopgave at drifte et nødkaldssystem. Det er der private leverandører, som er meget bedre til,” forklarer Ishøj-borgmester Ole Bjørstorp.
Derfor har Social- og Sundhedsudvalget i Ishøj Kommune givet grønt lys til, at kommunen indgår aftale med den private leverandør Tryghedscentralen om at levering af nødkald til kommunens borgere. Og det er der flere fordele ved.
”Tryghedscentralen har en bemandet vagtcentral, som tager imod alle nødkald. Her er der ansat sundhedsfagligt personale, som døgnet rundt tager imod alle kald. Erfaringen viser, at den bemandede vagtcentral kan klare 30-40 procent af alle kald. Dette giver en ikke uvæsentlig aflastning af hjemmeplejen, som kan bruge tiden på at levere pleje og omsorg til de borgere, der har brug det,” siger Merete Amdisen, formand for kommunens Social- og Sundhedsudvalg.
Erfaringer fra andre kommuner viser også, at de kald, som Tryghedscentralen sender videre til kommunen, i langt højere grad kanaliseres det rigtige sted hen. Men vigtigst af alt, så garanterer Tryghedscentralen, at borgernes kald altid bliver besvaret med det samme.
”For mig er det næsten det vigtigste: At borgerne rent faktisk kan komme hurtigt igennem, når de bruger deres nødkald. Ved det tidligere system, kunne der forekomme kø, når flere borgere brugte nødkaldet på samme tid. Man må man antage, at borgere, der benytter deres nødkald, oplever at være i en krise, og det skal der selvfølgelig handles på. Med det samme,” understreger Merete Amdisen.
Tryghedscentralen forventes at kunne levere nødkald til Ishøj Kommune fra midt i september 2020.
Ishøj Store Torv 20
2635 Ishøj
Tlf. 43577575
Skriv til Ishøj Kommunes hovedadresse via Digital Post (e-Boks)
Hvis du ønsker at besøge Borgerservice, skal du bestille tid på tlf. 43 57 72 91.
Ishøj Rådhus er åben for personlig betjening, hvis du har en mødeaftale.
Ishøj Rådhus
Mandag-onsdag kl. 9-15
Torsdag kl. 12-17
Fredag kl. 9-13
Hovednummer: 43 57 75 75
Borgerservice
Telefontid:
Telefonnumre til Borgerservice:
Senest opdateret 22. juni 2020