Hvad kan vi hjælpe med?

Ishøj Kommune indgår aftale om nyt nødkaldssystem

En nyindgået aftale med Tryghedscentralen skal både aflaste hjemmeplejen og sikre, at borgerne i Ishøj kan få hjælp døgnet rundt

Ishøj Kommune har i mange år selv stået for driften og vedligeholdelsen af Hjemmeplejens nødkaldssystem.

Men som med alt andet udvikles og forbedres nødkaldssystemer, og tiden er løbet fra det ”gamle” nødkaldssystem.

Kommunen har derfor været på udkig efter en ekstern leverandør, som kan tilbyde borgerne et tidssvarende nødkaldssystem, der løbende udvikles og optimeres. 

”I dag sker der så meget udvikling, som kommunen skal forholde sig til. Og det gælder også for nødkaldssystemer. Som kommune skal vi være eksperter på at levere god service over for borgerne i Hjemmeplejen, men det er ikke vores kerneopgave at drifte et nødkaldssystem. Det er der private leverandører, som er meget bedre til,” forklarer Ishøj-borgmester Ole Bjørstorp.

Flere fordele ved nyt system

Derfor har Social- og Sundhedsudvalget i Ishøj Kommune givet grønt lys til, at kommunen indgår aftale med den private leverandør Tryghedscentralen om at levering af nødkald til kommunens borgere. Og det er der flere fordele ved. 

”Tryghedscentralen har en bemandet vagtcentral, som tager imod alle nødkald. Her er der ansat sundhedsfagligt personale, som døgnet rundt tager imod alle kald. Erfaringen viser, at den bemandede vagtcentral kan klare 30-40 procent af alle kald. Dette giver en ikke uvæsentlig aflastning af hjemmeplejen, som kan bruge tiden på at levere pleje og omsorg til de borgere, der har brug det,” siger Merete Amdisen, formand for kommunens Social- og Sundhedsudvalg.

Opkald bliver besvaret straks

Erfaringer fra andre kommuner viser også, at de kald, som Tryghedscentralen sender videre til kommunen, i langt højere grad kanaliseres det rigtige sted hen. Men vigtigst af alt, så garanterer Tryghedscentralen, at borgernes kald altid bliver besvaret med det samme.

”For mig er det næsten det vigtigste: At borgerne rent faktisk kan komme hurtigt igennem, når de bruger deres nødkald. Ved det tidligere system, kunne der forekomme kø, når flere borgere brugte nødkaldet på samme tid. Man må man antage, at borgere, der benytter deres nødkald, oplever at være i en krise, og det skal der selvfølgelig handles på. Med det samme,” understreger Merete Amdisen.

Tryghedscentralen forventes at kunne levere nødkald til Ishøj Kommune fra midt i september 2020.

Kontakt

Ishøj Kommune

Ishøj Store Torv 20
2635 Ishøj

ishojkommune@ishoj.dk

Tlf. 43577575



Skriv via Digital Post (e-Boks), hvis du sender os personlige oplysninger eller dokumenter.

Skriv til Ishøj Kommunes hovedadresse via Digital Post (e-Boks)

Ishøj Rådhus er åben for personlig betjening, hvis du har en mødeaftale.

Borgerservice åbner for personlig betjening fra den 16. juni 2020, men du skal bestille tid. 

Telefontider

Ishøj Rådhus

Mandag-onsdag kl. 9-15
Torsdag kl. 12-17
Fredag kl. 9-13

Hovednummer: 43 57 75 75

Borgerservice

Midlertidige telefonnumre:

  • Ydelse & Enkeltydelse, fleksløn: Tlf. 4357 6997
    Telefontid: Mandag-onsdag kl. 10-14, torsdag kl. 12-17 og fredag kl. 10-14
  • Kontanthjælp: Tlf. 4357 6998
    Telefontid: Mandag-onsdag kl. 10-14, torsdag kl. 12-17 og fredag kl. 10-14
  • Boligopskrivning & Indskudslån: Tlf. 4357 7290
  • Sygedagpenge/Ressourceforløbsydelse: Tlf. 4357 7293
    Telefontid: Mandag-onsdag kl. 10-14, torsdag kl. 12-17 og fredag kl. 10-14
  • Pas & Kørekort: Tlf. 4357 7295
  • Akut råd & vejledning voksne (personsager): Tlf. 4357 7297
  • Folkeregister & Sygesikring: Tlf. 4357 7299
  • Andre henvendelser: Tlf. 4357 7575 – tryk 1

Senest opdateret 22. juni 2020