Hvad kan vi hjælpe med?

Ishøj Kommune sælger fællesantennen til Stofa

På byrådsmødet den 1. december besluttede Ishøj Byråd at sælge Ishøj Fællesantenne til Stofa

Hvis du i dag modtager tv og/eller internet via Ishøj Fællesantenne, skal du forberede dig på, at du skal skifte leverandør fra den 1. juni 2021. Fra denne dato vil det ikke længere være Ishøj Kommune, der ejer Ishøj Fællesantenne.

Det står klart efter byrådsmødet den 1. december 2020, hvor Ishøj Byråd besluttede at sælge Ishøj Fællesantenne for seks millioner kroner til Stofa, som var den ene af to leverandører, der havde lagt et købstilbud. Det andet købstilbud kom fra Ishøj Ny Antenneforening. Dermed kommer Ishøj Fællesantenne til sommer på private hænder efter 45 år som kommunal fællesantenne.

Historisk aftale

Salget sker nu, fordi kommunens advokater har konkluderet, at det ikke er en lovlig kommunal opgave at levere internet til borgerne. Derfor besluttede byrådet for et halvt år siden at sælge fællesantennen.

Ishøjs borgmester Ole Bjørstorp er tilfreds med, at der nu er afklaring på fællesantennens fremtid.

”Det er en tilfredsstillende aftale, vi har indgået, fordi fællesantennen fra 1. juni 2021 ikke længere vil være på kommunale hænder. Det var fantastisk visionært, da fællesantennen blev oprettet i 1970’erne, men tiden er løbet fra konstruktionen. Nu vil jeg se frem til samarbejdet med Stofa og Kabelplus om at sikre en god og ordentlig overdragelse. Og jeg vil glæde mig over, at borgerne fortsat kan få leveret tv og internet via fællesantennens kabler,” siger borgmester Ole Bjørstorp.

Med beslutningen følger byrådet den objektive vurdering af de to købstilbud, som er foretaget af kommunens advokater Horten med assistance fra kommunens tekniske rådgiver Brix og Kamp. De har ud fra en samlet vurdering af fire forskellige kriterier konkluderet, at tilbuddet fra Stofa er bedst.

De fire kriterier, som tidligere er vedtaget af byrådet, er brugerinddragelse, sikring af tv-forsyning i fremtiden, service og købesum. De første tre kriterier, der knytter sig til brugernes oplevelser, har samlet vægtet 60 procent i vurderingen af det enkelte købstilbud, mens købesummen har vægtet 40 procent.

Medlemskab af fællesantennen ophører automatisk

Kommunens advokater har desuden vurderet, at Ishøj Ny Antenneforenings købstilbud ikke umiddelbart lever op til udbudsbetingelserne, da tilbuddet er baseret på en forudsætning om, at de eksisterende medlemmer i Ishøj Fællesantenne overdrages til den nye ejer. Det gør de ikke. Det er kun det fysiske anlæg, som er en del af salget.

Det betyder, at alles medlemskab af fællesantennen ophører automatisk den 1. juni 2021. Dette gælder både for individuelt tilsluttede medlemmer og for hovednetstilsluttede medlemmer.

Derfor skal alle medlemmer af Ishøj Fællesantenne inden den 1. juni 2021 beslutte, om de ønsker at indgå en aftale med en ny ejer pr. 1. juni 2021. Hvis du er medlem af en boligforening, ejerforening eller lign, er det foreningen, som skal beslutte det på dine vegne. Er du individuelt tilsluttet, skal du selv beslutte det.

Alle medlemmer vil i god tid inden den 1. juni 2021 få at vide, hvad de skal gøre for fortsat at modtage tv og internet efter skiftet til den nye ejer. Ishøj Kommune vil i dialog med Stofa og Kabelplus gå i gang med at planlægge overgangen til en ny leverandør.

Du kan allerede nu få svar på mange spørgsmål om salget af Ishøj Fællesantenne på Ishøj Kommunes hjemmeside, hvor kommunen har samlet nogle af de oftest stillede spørgsmål på siden ishoj.dk/fællesantenne-faq. Her vil du også fra torsdag den 3. december kunne læse de to købstilbud og vurderingen af dem.

Kontakt

Ishøj Kommune

Ishøj Store Torv 20
2635 Ishøj

ishojkommune@ishoj.dk

Tlf. 43577575



Skriv via Digital Post (e-Boks), hvis du sender os personlige oplysninger eller dokumenter.

Skriv til Ishøj Kommunes hovedadresse via Digital Post (e-Boks)

Åbningstider:

Hvis du ønsker at besøge Borgerservice, skal du bestille tid på tlf. 43 57 72 91.

Ishøj Rådhus er åben for personlig betjening, hvis du har en mødeaftale.

Telefontider:

Ishøj Rådhus

Mandag-onsdag kl. 9-15
Torsdag kl. 12-17
Fredag kl. 9-13

Hovednummer: 43 57 75 75

Borgerservice

Midlertidige telefonnumre:

  • Ydelse & Enkeltydelse, fleksløn: Tlf. 4357 6997
    Telefontid: Mandag-onsdag kl. 10-14, torsdag kl. 12-17 og fredag kl. 10-14
  • Kontanthjælp: Tlf. 4357 6998
    Telefontid: Mandag-onsdag kl. 10-14, torsdag kl. 12-17 og fredag kl. 10-14
  • Boligopskrivning & Indskudslån: Tlf. 4357 7290
  • Sygedagpenge/Ressourceforløbsydelse: Tlf. 4357 7293
    Telefontid: Mandag-onsdag kl. 10-14, torsdag kl. 12-17 og fredag kl. 10-14
  • Pas & Kørekort: Tlf. 4357 7295
  • Akut råd & vejledning voksne (personsager): Tlf. 4357 7297
  • Folkeregister & Sygesikring: Tlf. 4357 7299
  • Andre henvendelser: Tlf. 4357 7575 – tryk 1

Senest opdateret 2. december 2020