Fagsystemer
Målgruppe
Ledere og medarbejdere i Ishøj Kommune (betegnes i det følgende som bruger), der anvender fagsystemer i løsningen af deres arbejdsopgaver.
Beskrivelse
I Ishøj Kommune anvendes der mange forskellige fagsystemer. For nogle fagsystemer ligger den tekniske drift hos IT og for andre ligger driften hos leverandøren. For begge tilfælde gælder, at IT sikrer, at der er forbindelse mellem det enkelte system og Ishøj Kommunes netværk, så systemerne kan tilgås af medarbejderne i Ishøj Kommune. Alle hændelser og fejl i fagsystemet håndteres af leverandøren. Den enkelte enhed eller det enkelte center er ansvarlig for brugeranvendelsen, da de har den faglige ekspertise på området, derfor anbefaler IT, at man udpeger superbrugere til at varetage denne opgave.
Hvad omfatter servicen
- Teknisk service og drift af fagsystemer som er placeret på Ishøj Kommunes servere.
- Backup af fagsystemer som er placeret på Ishøj Kommunes servere.
- Vedligehold af forbindelse mellem fagsystemer hosted hos leverandør og Ishøj Kommunes netværk.
- Vedligehold af certifikater.
- Håndtering af brugeradgange og rettigheder på de fleste fagsystemer.
- Udmelding af driftsinformation på størstedelen af fagsystemer.
Anvendelse af servicen
Fagsystemer tilgås som udgangspunkt via Citrix eller en applikation på tablet.
Forudsætning
De fleste fagsystemer kræver en brugerlicens. En brugerlicens tildeles med afsæt i brugerens arbejdsfunktion.
Afgrænsning
- Alle hændelser og fejl i fagsystemet håndteres af leverandøren, dvs. hvis hændelsen ikke skyldes brugerrettigheder eller netværksfejl skal leverandøren kontaktes. Som udgangspunkt har de større fagsystemer 1-3 superbrugere/kontaktpersoner i kommunen, som melder hændelser og fejl ind til leverandøren.
- IT-servicedesk leverer ikke anvendelsessupport på fagsystemer. Det er den enkelte enhed eller center der har den faglige ekspertise og dermed er ansvarlig for brugeranvendelsen.
Serviceejer
IT Drift
Omkostninger forbundet med servicen
Der er ingen omkostninger forbundet med denne service for det enkelte center.
Har du spørgsmål til servicen, så opret en sag i IT-serviceportalen med din forespørgsel.