Der gælder særlige regler for adgangen til Ishøj Rådhus i den nuværende situation med risiko for corona-smittespredning.
Det betyder, at du skal bestille en tid i forvejen for personlig betjening/møde med en byggesagsbehandler, inden du møder op på rådhuset.
Mail byg@ishoj.dk eller på tlf. 43577510
Ishøj Store Torv 20, 3. sal
2635 Ishøj
Telefontider:
Mandag-onsdag kl. 9-15
Torsdag kl. 12-17
Fredag kl. 9-13
Ansøgning om byggetilladelse skal ske gennem www.BygogMiljoe.dk, herunder:
Hvis du går med planer om at bygge en tilbygning til dit hus, opføre en carport eller noget helt tredje, skal du være opmærksom på, at byggeprojekter ifølge bygningsreglementet (BR15) inddeles i 2 forskellige kategorier:
Byggetilladelse
Byggearbejder, der kræver byggetilladelse, er alt nybyggeri og alle om- og tilbygninger hvor beboelsesarealet udvides. Desuden skal der søges om byggetilladelse, hvis du bygger garager, carporte, udhuse mv. der tilsammen er større end 50 m2.
Ansøg via www.BygogMiljoe.dk
Nedrivning
Nedrivning af bygninger, hvor der er givet byggetilladelser til, kræver en byggetilladelse. Garager, carporte, udhuse og andre småbygninger under 50 m2 kræver ikke nogen byggetilladelse for nedrivning. Ved nedrivning af disse bygninger skal du huske at få det indberettet i Bygnings- og Boligregistret (BBR).
Ansøg via www.BygogMiljoe.dk
Byggeri der Ikke kræver tilladelse
Byggearbejde, der ikke kræver tilladelse, er ændringer, der foretages inden for bygningens eksisterende ydervægge, herunder nyt badeværelse, nyt køkken eller flytning af skillevægge, facadeændringer og lignende ombygninger, der ikke ændrer ved det beboede areal.
Herudover kan garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende småbygninger som udgør de første 50 m2 (eller de første 20 m2 ved sammenbyggede med mere end 2 boliger, fx rækkehuse) udføres uden byggetilladelse. Det forudsættes dog, at byggearbejdet opfylder bestemmelser byplanvedtægter, lokalplaner og servitutter på din ejendom, ligesom bygningsreglementets krav altid skal overholdes.
Du skal dog være opmærksom på, at såfremt byggeretten for småbygninger ikke er overholdt, såsom max. højde i skel på 2,5 m, max. længde af småbygninger i skel på 12 m og byggelinjer mod vej, skal byggearbejdet anmeldes. Det kræver en helhedsvurdering og en dispensation med en byggetilladelse, før arbejdet kan påbegyndes.
Det kræver ikke tilladelse at foretage vedligeholdelsesarbejder.
Selv om dit byggearbejde ikke kræver tilladelse eller, som småbygninger som samlet ikke udgør mere end 50 m2 og man overholder lokalplanens bestemmelser, servituter og bygningsreglementet byggeret, skal det indberettes til Bygnings og Boligregistret (BBR).
Ansøg via www.BygogMiljoe.dk
Lokalplaner, byplanvedtægter og deklarationer
Herudover kan der være pålagt ejendommen en lokalplan, byplanvedtægt eller tinglyst deklaration, der beskriver hvordan bygningens facader skal udformes. I disse tilfælde skal kommunens tilladelse indhentes ved ændring af bygningens udseende.
Generelt bør skiltning begrænses. Skilte, der opsættes på bygninger, skal tilpasses bygningens størrelse, fagdeling, farve og facadeudformning.
Ansøgning
Hvis du skal opsætte nye skilte eller ændre på eksisterende, så skal det først godkendes af kommunen.
Der gøres opmærksom på, at der ved opsætning af større skilte på bygninger, opsætning af pylonskilte og lignende vil det kræve en byggetilladelse.
Ansøg via www.BygogMiljoe.dk
Fritstående (større) skilte
Ved ansøgning om fritstående større skilte, skal du være opmærksom på de skel- og byggelinjer der er fastlagt for matriklen, og som skilte også skal overholde.
Byggearbejde, der ikke kræver tilladelse, er ændringer, der foretages inden for bygningens eksisterende ydervægge, herunder nyt badeværelse, nyt køkken eller flytning af skillevægge, facadeændringer og lignende ombygninger, der ikke ændrer ved det beboede areal.
Herudover kan garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende småbygninger som udgør de første 50 m2 (eller de første 20 m2 ved sammenbyggede med mere end 2 boliger, fx rækkehuse) udføres uden byggetilladelse. Det forudsættes dog, at byggearbejdet opfylder bestemmelser byplanvedtægter, lokalplaner og servitutter på din ejendom, ligesom bygningsreglementets krav altid skal overholdes.
Du skal dog være opmærksom på, at såfremt byggeretten for småbygninger ikke er overholdt, såsom max. højde i skel på 2,5 m, max. længde af småbygninger i skel på 12 m og byggelinjer mod vej, skal byggearbejdet anmeldes. Det kræver en helhedsvurdering og en dispensation med en byggetilladelse, før arbejdet kan påbegyndes.
Det kræver ikke tilladelse at foretage vedligeholdelsesarbejder.
Selv om dit byggearbejde ikke kræver tilladelse eller, som småbygninger som samlet ikke udgør mere end 50 m2 og man overholder lokalplanens bestemmelser, servituter og bygningsreglementet byggeret, skal det indberettes til Bygnings og Boligregistret (BBR).
Ansøg via www.BygogMiljoe.dk
Nedrivning af bygninger, hvor der er givet byggetilladelser til, kræver en byggetilladelse. Garager, carporte, udhuse og andre småbygninger under 50 m2 kræver ikke nogen byggetilladelse for nedrivning. Ved nedrivning af disse bygninger skal du huske at få det indberettet i Bygnings- og Boligregistret (BBR).
Ansøg via www.BygogMiljoe.dk
Kommunen giver kun dispensation til byggeri i ganske særlige tilfælde, og kun når det ikke strider mod principperne bag de bestemmelser, der regulerer byggeriet.
Dispensation er altid en individuel vurdering, idet der ikke kan gives generelle dispensationer. Så selvom andre måske har fået lov, så er det ikke sikkert at du får lov, da to sager aldrig er helt ens.
Hvad kan man søge dispensation fra?
Bestemmelserne i bygningsreglementet (Link til BBR15)
Lokalplaner Byplanvedtægter
Link til Ishøj kommunes lokalplaner
Når det skønnes foreneligt med de hensyn der ligger til grund for de pågældende bestemmelser.
Dispensationsansøgning
En dispensationsansøgning skal altid være skriftlig igennem bygogmiljø.dk, hvor du i din byggeansøgning kan klikke flueben til ved at byggeriet kræver dispensation og som udgangspunkt indeholde det samme som en almindelig ansøgning. Dog skal selve ansøgningen være en saglig begrundet dispensationsansøgning, hvor man redegøre for hvilke bestemmer, man søger om dispensation fra og hvorfor. Det er med andre ord dit ansvar at tjekke alle bestemmelser og se om de kan overholdes.
Er sagsbehandlingstiden længere?
I forbindelse med behandlingen af en dispensationsansøgning vil der oftest skulle foretages en naboorientering. Dette tager mindst 2 uger (3 uger i ferieperioder). Eventuelle indsigelser, der måtte komme i den forbindelse, vil indgå i den efterfølgende sagsbehandling.
I nogen tilfælde skal sagen forelægges Teknik og Bygningsudvalget (TBU) med henblik på afgørelse af sagen.
HUSK! Du må aldrig gå i gang med dit byggeri, før du har en tilladelse fra kommunen.
Øvrige dispensationer, som ikke har med byggeri at gøre fx. skilte ansøgninger og andre dispensationer fra lokalplaner og byplanvedtægter skal ansøges via mail til byg@ishoj.dk
Inden du går i gang med at lave en legeplads, skal du have en byggetilladelse fra kommunen.
Læs her, hvordan du gør
Du skal have en byggetilladelse, hvis du skal etablere og indrette en legeplads med redskaber som for eksempel gynger, rutsjebaner, svævebaner, karruseller, vipper, legetårne, klatrenet, klatrevægge, motionsredskaber, skatebordbaner og diverse redskaber på naturlegepladser.
Ansøg om byggetilladelse via www.BygogMiljoe.dk
Du skal sende følgende materialer sammen med din ansøgning.
Ved terrænforandringer skal dette oplyses til kommunen med en beskrivelse af forholdene, samt hvordan det forventes planlagt at tilpasse legepladsen i terræn.
Har man dokumentation for, at redskabet opfylder kravene i DS/EN 1176, skal denne vedlægges. Det kan være certifikater som fortæller om de forskellige redskabers testforhold. Herefter vurderer kommunen det fremsendte materiale og giver byggetilladelsen. Når arbejdet er udført, er det kommunen, der skal udstede en tilladelse til, at legepladsen kan tages i brug.
Du kan også læse mere om legepladser i folderen om legepladser.
Vejledning om opsætning af solcellepaneler og solfangere
Er du en af de mange som gerne vil opsætte solceller eller solfangere, er der flere ting du skal tjekke:
Inden du etablerer anlægget på eller ved din ejendom, er det dit ansvar at sikre, at du overholder gældende lokalplaner, tinglyste deklarationer, fredninger mm. Også selvom det ikke kræver en tilladelse.
Hvornår skal du søge kommunen?
Byggeloven
Du skal søge om byggetilladelse når:
Du skal ikke søge om byggetilladelse når:
Planloven
Du skal altid søge dispensation/særskilt tilladelse til anlægget, hvis lokalplan, byplanvedtægt, landzonetilladelse eller tinglyst deklaration stiller krav om dette, eller hvis anlægget er i strid med nedenstående.
Anden lovgivning
BBR
Når solcelleanlægget er installeret, skal du altid meddele det til BBR.
Gode råd
Vi anbefaler at:
Ansøgning
Skal du ansøge om en tilladelse eller dispensation, har vi normalt brug for at du sender følgende frem til os:
Der vil i en tilladelse blive stillet som betingelse, at panelerne ikke reflekterer og at rammerne er sorte.
Du kan sende ansøgningen på mail til byg@ishoj.dk eller med post til Ishøj Kommune, Ishøj Store Torv 20, 2635 Ishøj.
Der skal normalt afholdes en naboorientering før vi kan meddele en dispensation. Hvis der indkommer indsigelser i forbindelse med naboorienteringen, skal ansøgningen behandles af Teknik- og Bygningsudvalget.
Hvad koster det?
En tilladelse i forhold til planloven – herunder lokalplaner, koster ikke noget.
Se i øvrigt Byggesagsgebyrer nedenfor.
Her kan du se hvad det koster i gebyr, at få behandlet en byggesag i Ishøj Kommune
Man kan finde sin BBR-oplysning på www.ois.dk , skal vi sende en BBR-ejermeddelelse koster den 75 kr.
Gebyr for byggesagsbehandling fra 8. april 2020 til 31. december 2020
Gebyr for byggesagsbehandling 1. januar 2020 til 7. april 2020
Takstblad for byggesagsbehandling i Ishøj Kommune fra 8. april 2020 til 31. december 2020.
BBR står for Bygnings- og Boligregistret, som er et landsdækkende register der indeholder data om samtlige af landets bygninger og boliger.
Oplysningerne i BBR anvendes både af de statslige, regionale og kommunale myndigheder samt af forsyningsselskaber samt private virksomheder, som f.eks ejendomsmæglere og realkreditinstitutter.
De oplysningerne BBR indeholder, er bl.a. areal, beliggenhed, anvendelse, installationer, vand- og afløbsforhold, køkkenforhold, ydervægs- og tagdækningsmaterialer. Man skal være opmærksom på at oplysningerne i BBR afspejler de faktiske, fysiske forhold, samt de forhold, der eventuelt ikke er godkendte endnu.
Hvem har ansvar for registret?
Som bygnings- eller boligejer er det dit ansvar løbende at holde øje med om oplysningerne på din BBR er korrekte, men det er den enkelte kommune, der har ansvaret for registreringen i BBR. Oplysningerne i BBR skal altid stemme overens med de faktiske forhold på ejendommen. Derfor er det vigtig, at ejeren giver kommunen besked, hvis der sker ændringer på ejendommen i forhold til, hvad der står registreret i BBR.
Hvad har du pligt til at indberette?
De oplysninger, som du har pligt til at indberette til BBR, er den gældende lovbekendtgørelse 1080 af 2013.
af bekendtgørelse nr. 1010 af 2012 om ajourføring af Bygnings- og Boligregistret (BBR).
De oplysninger, der skal indberettes, er bl.a.:
Hvornår får du en BBR-meddelelse?
BBR-meddelelsen udsendes til ejere af fast ejendom, det kan eventuelt være i forbindelse med køb af ejendom, samt når der er foretaget ændringer i de registrerede oplysninger på ejendommen.
Hvordan får du en BBR-meddelelse?
Hvis du har brug for at få en ny BBR-meddelelse, kan du med dit NemID få fat i din BBR-meddelelse følgende steder:
Du kan også henvende dig til Ishøj Kommune på telefon 43577510.
Hvis der er fejl i BBR meddelelsen?
Hvis der er fejl i din BBR-meddelelsen, skal ændringer påføres meddelelsen og sendes til Byggesager, Store torv 20 (sal 3), 2635 Ishøj eller på mail byg@ishoj.dk. Der vil blive fremsendt en ny BBR-meddelelse til ejer(e) af ejendommen.
Bygnings- og Boligregistret
Du kan holde dig orienteret om aktuelle emner vedrørende BBR fra Erhvervs- og Byggestyrelsen, Kommune Holding og KMD via hjemmesiden BBR.dk. Siden henvender sig til ejere, kommuner og teknikere.
I forbindelse med til- eller ombygninger kan det være rart at have eksisterende tegninger over sin ejendom. Hvis du ikke selv har bygningstegninger, har kommunen en arkivsag på de fleste ejendomme. I sagen findes tegninger over godkendte bygninger samt korrespondance og andre forhold, der vedrører ejendommen f.eks. kloak m.v..
Ishøj Kommune har digitaliseret alle afsluttede byggesager, så du kan få adgang til din byggesag døgnet rundt hjemmefra ved at logge ind med NemId.
Du kan finde din byggesag i byggesagsarkivet ved at gå ind på https://public.filarkiv.dk.
Du kan kun se byggesager på din egen ejendom. Det betyder, at adgang for rådgivere, ejendomsmæglere mv. kan foregå gennem ejeren af en ejendom med ejers NemId.
Har du ikke adgang til computer/internet hjemmefra, kan du benytte dig af borger-pc’erne i Borgerservice til at logge på og overføre filerne på en medbragt USB flash stik.
Ønsker du som ejer, at ændre i BBR (Bolig- og Bygningsregistret)? Så har du to muligheder:
I Ret BBR kan du som boligejer:
Skal du i gang med et byggeprojekt?
Skal du indgå aftaler med en håndværker?
På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen samlet gode råd til, hvordan du kan undgå misforståelser og fejl, når du indgår aftaler med håndværkere.
Ishøj Store Torv 20, 3. sal
2635 Ishøj
Tlf. 43577510
Mandag-onsdag kl. 9-15
Torsdag kl. 12-17
Fredag kl. 9-13
Senest opdateret 13. august 2020