Børn i udsatte positioner

Vores pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i børnenes trivsel og i hvad børnene har behov for at lære og udvikle lige nu og i fremtiden.

Vores pædagogiske læringsmiljø og de pædagogiske aktiviteter vi tilrettelægger skal derfor understøtte og være målrettet børnenes behov for trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Da vi ved at pædagogiske tiltag og strategier er mest succesfulde når vi etablerer gode relationer med børnene, er vi opmærksomme på vores ansvar i den forbindelse.

Sensitivitet, responsivitet og lydhørhed er afgørende i samspillet med børnene.

Vores pædagogiske arbejde tager bl.a. udgangspunkt i børnenes trivsel og hvad børnene har behov for at lære og udvikle nu - såvel som i fremtiden.
Vores pædagogiske læringsmiljøer og de pædagogiske aktiviteter vi tilrettelægger, skal derfor understøtte og være målrettet børnenes behov for trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det gør vi på en måde så:

• alle tilstedeværende børn kan deltage med succes
  • læringen foregår med udgangspunkt i børneperspektivet
  • børnene mødes individuelt og med positive forventninger
  • alle børn har del i det gode læringsmiljø/børnefællesskab - også børn i udsatte positioner.

I Bøgely arbejder vi med en høj grad af selvrefleksion, således læringsmiljøet tager udgangspunkt i det enkelte barns deltagelselsmulighed.

Vi arbejder med "visdomscirkel". Her finder vi frem til det enkelte barns potentiale og mulighed for deltagelse. Fokus er på den voksnes ansvar for, at se og møde det enkelte barn, at tage udgangspunkt i barneperspektivet og den voksnes ansvar for at møde barnet her og tilrettelægge ud fra den viden det giver.