Leg og læring

Legen har værdi i sig selv og er en gennemgående del af hverdagen i Bøgely. Legen er også grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling. Legen fremmer fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet.

 

”Alle børn har ret til at være en del af et fællesskab”.

Leg og læring er hinandens forudsætninger.

 

Legen har værdi i sig selv og er en gennemgående del af hverdagen i Bøgely. Legen er også grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling. Legen fremmer fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet.

 

I Bøgely er vi bevidste om hvornår børnene er i stand til at lege sig – men vi er altid i nærheden og står til rådighed, således ingen børn er overladt til sig selv.


Medarbejderne skal være nærværende og tilstede der hvor børnene befinder sig. Medarbejderne guider og vejleder kontinuerligt børnene i deres leg.

 

Læring skal forstås bredt og læring sker f.eks. gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen.
Det pædagogiske læringsmiljø handler om at fremme børns kropslige, følelsesmæssige, sociale og kognitive udvikling og forståelse.
Medarbejdernes tilgang og viden om det enkelte barn, sætter rammen for den læring der finder sted.
Det er igennem leg børn udvikler evnen til at kontrollere eget liv, løse udfordringer, være social og følelsesmæssig robust.
Medarbejderne har ansvar for, at fremme børnenes nysgerrighed og ansvar for, at skabe et stemningsfuldt læringsmiljø.

 

I 2021 tager vi hul på at arbejde systematisk med refleksionsskemaer, således alle medarbejdere får et velreflekteret syn på egen pædagogiske tilgang.