Leg og læring

Legen har en værdi i sig selv og  er  en gennemgående del  af  Elverhøj. Legen er også grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling, og legen fremmer blandt andet fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet. Nogle gange skal legen støttes, guides og rammesættes, for at alle børn kan være med, og for at legen udvikler sig positivt for alle børn.

Læring skal forstås bredt, og læring sker fx gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret. Det pædagogiske læringsmiljø handler om at fremme børns kropslige, følelsesmæssige, sociale og kognitive udvikling og forståelse.

 

Sådan arbejder vi i Elverhøj

Legen fylder meget i børns liv. Og for børnene er det en aktivitet, som har sin egen selvstændige betydning. Vi ved fra forskningen, at børn leger fordi det er sjovt, fordi det er en måde at være sammen på og fordi det er børnenes måde at forstå sig selv og hinanden på. Vi ser det både i vuggestuen og i børnehaven. De mindste børns leg former sig som optagethed af en aktivitet, der spænder fra fx ihærdig undersøgelse af et stykke legetøj til grundig undersøgelse af fx vandets løben på badeværelset. Netop optagetheden er et udtryk for hvordan leg også indeholder en gradvis forståelse for de ting børnene omgives af.

For de større børn bliver samværet med andre børn et vigtigt parameter for legen. Fællesskabet omkring en togbane, klodser eller puslespil. Eller en leg, der afspejler de indtryk børnene tager med sig både hjemme og i institutionen. Fx at købe is i kiosken, lave mad eller pusle den lille baby. Situationer som børnene enten er aktivt med i, eller som de observerer på sidelinien. En måde for børn at forstå sådanne situationer, består i, at trække dem ind i legen og lade dem komme til udfoldelse enten på legepladsen, i dukkekrogen eller i et ledigt hjørne på stuen i børnehaven.

Men leg er også at eksperimentere i de daglige rutiner som fx garderoben eller ved måltidet. Et afgørende aspekt ved børnenes leg er, at de bruger deres forestillingsevne og kombinerer deres egne iagttagelser med fantasi og kreativitet. Derfor er leg for børn ikke adskilt fra læring. Det er to tæt forbundne processer, som er uhyre vigtige at give plads og mulighed for at folde sig ud. Men det betinger netop at de voksne omkring børnene er bevidste om, at børnene har brug for rollemodeller. Modeller de kan iagttage, imitere og være i samspil med.

I Elverhøj ved vi, at dette er afgørende og med Den styrkede læreplan er det et område vi netop arbejder målrettet på at give mere opmærksomhed. En tilgang til opmærksomhed på legen, er ved at inddrage kroppen. Vi ved, at børns måde at tilegne sig verden på, er gennem brug af sanserne. Børn bruger krop og sanser i deres begribelse af det der foregår omkring dem. De smager, dufter og mærker – det ser vi fx under måltidet eller i deltagelsen af madlavningen.

Børn undersøger også kroppens muligheder – det ser vi fx på legepladsen, hvor de største børn klatrer, løber, skubber og trækker af sted med træstubbe, mooncars eller løbecykler, eller når de mindre børn eksperimenterer på  rutchebane og gynge.

I Elverhøj har vi netop tilrettelagt legemiljøet udenfor, så det stimulerer børnenes krops- og sanseapperat. Indenfor tilstræber vi at tilrettelægge legezoner, der giver børnene plads til i små fællesskaber at fordybe sig i netop det, der aktuelt optager dem i forhold til deres udvikling.Her fylder netop både rollelege, konstruktionslege, tur-tagnings-lege, fordybelseslege eller tumlelege.

Den pædagogiske rolle i forhold til legen både ude og inde er afgørende for, at børnene kommer omkring forskellige lege. Fra legeprofessor Helle Marie Skovbjerg ved vi, at det er vigtigt for børn, at være i forskellige legestemninger. 

Det betyder, at den voksne hele tiden skal være opmærksom på sin egen position i forhold til legen. Både at kunne igangsætte og fastholde legen, være deltagende i legen eller at kaste nye ideer ind i en leg, der er ved, at gå i opløsning. I
Elverhøj arbejder vi netop med den voksnes positionering i legen, ligesom vi har opmærksomhed på, hvordan leg har stor betydning for børnenes indbyrdes sociale orden