Sammenhænge

Byrådet i Ishøj Kommune har udarbejdet retningslinjer for samarbejdet om børns overgange fra dagtilbud og sfo/skole.

Elverhøj arbejder målrettet med at forberede børnene til at skulle i skole. Det målrettede skoleforberedende arbejde starter 1. april året før, børnene starter i SFO.

 

 

Sådan arbejder vi i Elverhøj

I det øjeblik børnene starter i daginstitution udvides deres verden. Fra primært at være i familie-verdenen skal de (og deres forældre) nu også til at være i institutionsverdenen. For børnene er det vigtigt at de to konteksten hænger sammen, ikke kun i forbindelse med institutionsstarten men gennem hele Elverhøj-tiden. At der er noget, der går igen fra den ene kontekst til den anden og som giver børnene oplevelsen af sammenhæng. Hvad der skaber sammenhæng er afhængig af det enkelte barn, barnets alder og barnets udvikling. Måske er et en sovebamse, måske er det en sang, der synges både hjemme og i institutionen, måske er det en leg.

Formelt set starter det sammenhængende samarbejde mellem hjem og dagtilbud i et indledende møde mellem pædagogisk personale og forældre. Her kan familiens sundhedsplejerske evt også deltage. Et tiltag, der skal sikre, at nødvendig viden i forhold til barnets udvikling ikke går tabt  Jf. samtalehjul + forældresamarbejde og overgangsskema mellem hjem og dagtilbud.

Også inden for Elverhøjs rammer arbejder vi med sammenhænge: Når det lille Troldebarn er blevet klar til nye og flere vugge-oplevelser og skal starte op hos Firben eller Lygter går børn og voksne på små besøg på den kommende stue. Overgangsbesøg, der også bruges når den spæde børnehavestart hos Elver eller Alfer venter, eller når Havfolkebørnene står parate til at indtage sfo- og skole-livet. 

Den gode overgang fra én udviklingszone til den næste er betinget af, at vi som voksne giver børnene mulighed for at fornemme og opleve at der er sammenhæng og at der er noget der går igen fra stue til stue. Fx samlingen, tilgangen til måltidet, en fællesleg på legepladsen etc. etc. Gradvise besøg garneret med pædagogisk opmærksomhed på hvor børnene er i deres udvikling, hvad der er deres tryghedsbehov eller deres udfordringstrang, er vores pejlemærker i forhold til at skabe sammenhæng mellem udviklingszonerne.

Sammenhængen mellem daginstitution, sfo og skole kommer til udtryk i det brobyggende arbejde, som har afsæt i de kommunale retningslinier.

Elverhøj og Ishøj sfo og skole har et tæt samarbejde, som er bygget op over dels gensidige besøg i hinandens praksis – både med og uden børn - refleksionsmøder og samarbejdsmøder. Besøg og møder skal sikre, at både Elverhøj og sfo og skole arbejder i samme retning i forhold til børnenes kommende skolestart. Heri ligger, at det brobyggende arbejde netop betyder, at vi som både daginstitution og sfo/skole hele tiden har opmærksomhed på at indgangen til at børnene bliver klar til sfo- og skolelivet er, at vi hele tiden kan se både bagud og fremad.

I Elverhøj har vi gennem de sidste år iværksat, at de kommende Havfolkeforældre i martsmåned – året før børnenes sfo- og skolestart – inviteres til et forældremøde, hvor også sfo-leder og skoleleder fra Ishøj Skole deltager. Et tiltag, der understøtter det sammenhængende arbejde mellem både forældre, daginstitution, sfo og skole mhp at give børnene de bedste betingelser for en god overgang. Ikke kun til sfo og skole, men også indenfor Elverhøjs egne rammer – fra 4-årsgruppen til Havfolkegruppen.

Det pædagogiske arbejde med de kommende skolebørn er baseret på en sammenhængende kompleksitet af forudsætninger, illustreret herunder. Elverhøjs tilgang til sammenhænge består på den måde også af, at læring, trivsel, dannelse og udvikling ikke kan adskilles men er hinandens forudsætninger.

Se skolestarts-solen

Skolestarts-solen indgår hele tiden som afsæt for de didaktiske overvejelser i skolegruppen og bliver samtidig også præsenteret og udfoldet på ovenstående forældremøde, hvilket bidrager til at forældre og institution har en fælles forståelse af det skoleforberedende arbejde. Herved giver vi netop også børnene de bedste muligheder for at opleve sammenhæng.

I Elverhøj arbejder vi også med sammenhænge på det pædagogiske metode niveau. Vi lægger stor vægt på, at de metoder og læringsmiljøer børnene møder i Elverhøj (fx bål, haver, høns etc) udgør en sammenhæng for børnene. Vi tror på, at når børnene møder aktiviteter, der hænger sammen, så bidrager det til, at de får en bredere og mere nuanceret viden og nysgerrighed på fx naturens cyklus. Når fx børnene deltager i tilberedning af maden, kan de referere til de erfaringer de har gjort med fx plantekasser eller hønsefodring og på denne vis skabe sammenhæng i den verden de er del af.