Vuggestuen Kejserørnens formålsbeskrivelse maj 2022

Hvad? – I den kommende periode vil vi fortsætte med at have fokus på vores interaktioner hinanden imellem (barn/barn og barn/voksen.) Vi øver os på ”Den gyldne samtale” – hvor vi i dialog med børnene, hjælper med at skabe forståelse for hinandens perspektiver, således at alle parter kommer ud på den anden side med en oplevelse af succes. 

Hvorfor? – ”Velfungerende samspil og relationer mellem børn og pædagogisk personale er afgørende for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Forskningen viser, at det er den mest betydningsfulde enkeltfaktor i forhold til barnets sociale, følelsesmæssige og kognitive udvikling.”

Da det er i relationen børnene udtrykker deres intentioner, behov, perspektiver og interesser, er det essentielt hvordan de mødes af os voksne. Vi skal derfor være meget bevidste omkring vores positioner, og de positioner vi potentielt sætter børnene i. 

For det enkelte barn har brug for at føle sig set, forstået og inddraget af de velkendte voksne – for at kunne gøre sig sine egne erfaringer, i mødet med kammeraterne i gruppen (sin nære omverden.) Når vi udviser interesse, glæde og omsorg for barnet – både i samspillet én-til-én, samt i gruppesammenhænge med flere børn – styrkes relationen ikke kun til det enkelte barn, men også til de andre børn i gruppen, samt relationen børnene imellem.

Hvordan?  – Med afsæt i en DUÅ-tilgang, vil vi være opmærksomme på at bruge nuancerede ord i vores samtaler med børnene, som beskriver de forskellige følelser (vores blomst.) Vi skal møde dem i børnehøjde, lytte, og derudover vil vi øve os på at undgå at bruge ordene ”Nej” og ”Ikke.” Vi har lavet en model, som indeholder tre essentielle punkter for ”den gyldne samtale” med børnene – handling (hvad sker der i situationen?), intention (hvorfor skete det?) og følelser (hvilke følelser er i spil? – vred, bange, glæde, overrasket, ked af det.) Vi har dertil udarbejdet nogle hjælpe-samtaler, som lyder således:

”Hov Maria, du kom til at tage bilen fra Jens. Jeg kan se at du blev frustreret – du ville gerne have bilen. Prøv at se, Jens blev faktisk ked af det – kom, vi finder en anden bil til dig…” 

”Hov Jens, du skubbede til Maria. Prøv at se, hun blev rigtig forskrækket. Jeg kan se du er trist – ville du gerne være med i legen? Kom, vi hjælper lige Maria op igen og prøver at spørge hende, om du må være med…”

(Jens er kravlet op, og står oprejst på en af trip-trap stolene – Susanne kommer ind og råber ”Jens, du må ikke stå op på stolen!”) ”Orv Jens, du stod lige højt oppe på stolen. Jeg blev faktisk meget bange for at du skulle falde ned og slå dig – så jeg kom til at råbe højt. Du ville gerne lave puslespil, se nu skal jeg hjælpe dig…”  

Evaluering – Vi vil være opmærksomme på om børnene udviser forståelse for de forskellige følelser – benytter de nye ord? Agerer de anderledes i mødet med hinanden? Vi vil primært tage udgangspunkt i tiden efter frokost. (skifte, putte, leg i bevægelsesrummet m.m.) Vi vil skiftes til at have de forskellige roller, så vi kan anvende samtaler, samt skabe erfaringer i forskellige kontekster. Når børnene er puttet, benytter vi tiden til at notere vores observationer ned. Vi evaluerer samlet en gang ugentligt og deler erfaringer og oplevelser med hinanden. Hvad er udfordrende? Hvad fungerer? Hvilke tegn ser vi? Har det den ønskede effekt? Vi vil afsøge nye handlemuligheder, ved at undlade ”nej” og ”ikke” – og registrere hver gang vi kommer til at bruge disse ord.