Børn i udsatte positioner

At være i en udsat position kan være meget forskellig fra barn til barn. At være i en udsat position kan samtidig vare i kortere eller længere tid, fra barn til barn.

Vores pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i børnenes trivsel og i hvad børnene har behov for at lære og udvikle lige nu og i fremtiden.

Vores pædagogiske læringsmiljø og de pædagogiske aktiviteter vi tilrettelægger skal derfor understøtte og være målrettet børnenes behov for trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Det betyder, at
  • Alle børn indgår i fællesskabet, med de forskellige forudsætninger børn har.
  • Vi tilrettelægger læringsmiljøer for alle børn i forhold til deres Zone for Nærmeste Udvikling ( ZNU)
  • Vi tilrettelægger læringsmiljøer, hvor alle børn kan deltage med succes.
  • Vi inddrager børn i dialoger om mangfoldighed.
  • Vi inddrager ressourcepædagoger og sprogpædagoger ind i daglig praksis i børnefællesskabet.
  • Vi hjælper børnene med, at få øje på og fremhæve hinandens styrker og kompetencer.
  • Vi har et særligt ansvar for, at sikre en tæt dialog og et tæt samarbejde med forældrene, med tydelighed og opfølgninger.
  • Vi styrker og udvikler den tidlige opsporing, via tværfagligt samarbejde og kompetenceudvikling hos medarbejdere.
  • Vi er bevidste om narrativer og positioner, der styrker barnet i fællesskabet.
  • Vi anerkender alle som lige-værdige. Det gør vi først og fremmest ved at være gode rollemodeller, da vi ved, at det smitter af i børnenes møde med hinanden.
  • Vi er opmærksomme på, at børn med særligt behov, kan have brug for andre tiltag for, at håndtere hverdagen. Eks flere pauser, piktogrammer, hørebøffer m.m.
  • Vi har en skriftlig procedure for håndtering og opsporing af børn i udsatte positioner.
  • Vi tager ansvar for det tvær-profesionelle samarbejde omkring børn i udsatte positioner.