Børnefællesskaber

Vi arbejder for, at alle børn og unge har en plads i et fællesskab. Vi tror på, at betydningsfulde og positive fællesskaber er afgørende for trivsel.

Det er afgørende, at børn og unge oplever, at de fællesskaber, de er en del af, er inkluderende. Det betyder, at der skal være plads til mangfoldighed og forskellighed under hensyn til den enkeltes trivsel.

Uanset social og kulturel baggrund, samt individuelle forudsætninger, skal børn og unge føle, at de er en del af et fællesskab, hvor de har medansvar og ret til indflydelse. I fællesskabet kan børnene finde samhørighed og lære at tage ansvar og drage omsorg for hinandens trivsel. Fællesskabet giver tryghed, så hvert enkelt individ får lyst og mod til at udfolde sig.

Leg og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for. Relationer og venskaber er afgørende, og alle børn skal opleve at være en del af fællesskabet og blive respekteret og lyttet til. Der skal være plads til, at det enkelte barn både kan vise initiativ og kan være aktivt deltagende, samtidig med at fællesskabet skaber rum til alle, nye relationer og mulighed for at prøve forskellige positioner mv. Det er vores opgave at skabe en balance mellem individ og fællesskab.

Det betyder, at
  • Vi tilrettelægger læringsmiljøer, hvor børnene/barnet oplever at være bidragende og føler sig betydningsfuld i fællesskabet.
  • Vi opfordrer og støtter børnene i at hjælpe hinanden.
  • Vi støtter børnene i at være i dialog sammen, at lytte, tale, lytte, forstå.
  • Vi skaber læringsmiljøer hvor børnefællesskaberne er tilpas i størrelsen, så de er overskuelige for børnene, og hvor der skabes mulighed for gode relationer hinanden imellem.
  • Vi skaber rum for børns mulighed for at samarbejde og løse opgaver sammen.
  • Vi er vores rollemodel bevidste i vores eget samarbejde med kolleger, forældre, samarbejdspartnere.
  • Vi opfordrer forældre til at lave legeaftaler hjemme, så alle bidrager til at styrke børnenes legerelationer.
  • Vi er opmærksomme på balancen og dilemmaer i, både at imødekomme individ OG fællesskabet.