Sammenhænge

Fra det lille barn starter hos os, til det skal videre i SFO/skole, sker der flere overgange i barnets tidlige liv.

Fra hjem til vuggestue, fra vuggestue til børnehave, fra børnehave til SFO og til skole.

Vores opgave er, at skabe sammenhænge i de overgange børnene udsættes for, der bygger på positive oplevelser og erfaringer, da vi ved, at børnenes allerede spæde erfaringer med overgange, udvikler deres kompetence til, at håndtere overgange resten af livet.

Det betyder at:

Byrådet i Ishøj Kommune har udarbejdet retningslinjer for samarbejdet om børns overgange fra dagtilbud og sfo/skole, som vi følger.

Vi samarbejder med sundhedsplejen i, at skabe trygge overgange mellem hjem og daginstitution for børn og familier.  Byrådet i Ishøj har udarbejdet et overleveringsskema fra hjem til dagtilbud, som vi benytter.

Ørnebo har en nedskrevet procedure for overgange fra vuggestuelivet til børnehavelivet, med henblik på, at skabe bedst mulig sammenhæng for barnet, i den interne overgang.

Det betyder yderligere at vi i Ørnebo:
  • Har en indretning med fælles indretningsprincipper, som børnene kan genkende på tværs af grupperne
  • Har kendskab til, og er i tæt samarbejde om hinandens børn og praksis
  • Tager ansvar for, at være grænsekrydsere for børnene, i deres overgange
  • Har faste pædagoger tilknyttet det skoleforberedende arbejde
  • Vi ved at det målrettede skoleforberedende arbejde starter første april året før børnene starter i SFO/skole. Det lægger vi en pædagogisk plan for, der skal bidrage til at styrke børnenes skoleparathed
  • Laver udviklingsbeskrivelser mindst 1 gang årligt på alle børn fra start i vuggestue til overlevering i skolen
  • Har fokus på kompetence mål frem for færdigheds mål
  • Integrerer det skoleforberedende arbejde i hverdagen og i hele børnehavegruppen og har særlige tilrettelagte forløb for skolegruppen
  • Er nysgerrige og inddrager forældrenes perspektiv i overgangene
  • Understøtter og tilrettelægger læringsmiljøer i overgange, så børn oplever genkendelighed og en følelse af mestring