Evalueringskultur i Børnehuset Ørnebo

 - Pædagogisk læreplan for Ørnebo

Evalueringskultur i Børnehuset Ørnebo

Alle grupper har læringsmål for en periode. Læringsmålene tager afsæt i børnegruppens optagethed, deres udviklingspotentiale, og læreplanstemaerne i en kombination (Den pædagogiske begrundelse)

Der tilrettelægges en didaktisk plan for læringsmålene i de enkelte grupper.

Eks, ud fra spørgsmål som: Hvordan vil vi tilrettelægge læringsmiljøet for de læringsmål vi har sat? Hvad skal læringsmiljøer indeholde, både af pædagogisk, praktisk, organisatorisk, materiale indhold? Hvilken dokumentation (data) skal indhentes? (dokumentation på, at det vi gerne vil se sker, også sker) Hvordan analyserer vi på, om vi opnåede det vi ville? (Evalueringen).

Vi har ikke én, men flere metoder til, at dokumentere og evaluere. Vores evalueringskultur bærer præg af, at vi har genkendelige systemer i vores organisering, så vi holder fokus på, at de mål vi sætter, evalueres. Evalueringen skal hjælpe os med at sikre, at der sker læring og udvikling hos børnene og sikre, at vi skaber de rette læringsmiljøer derfor.


Ledelsen deltager i alle planlægnings- evalueringsmøder.

Ledelsen deltager altid på gruppemøder og pædagogiske udviklingsmøder, sådan, at vi sikrer og styrker, at både den Styrkede læreplan og kvalitetsparametrene, inddrages i den pædagogiske planlægning og udvikling.

For det enkelte barn, evaluerer vi sammen med forældrene de læringsmål  vi sammen sætter for barnets udvikling, læring og trivsel. Læringsmålene skabes i forbindelse med det enkelte barns udviklingsbeskrivelse, som udarbejdes mindst én gang årligt.


Ørnebo benytter Strategien for implementeringen af den styrkede læreplan, som et kontinuerligt værktøj til at udvikle den faglige kompetence og pædagogiske praksis. I vores Strategi for implementering af den styrkede læreplan og kvalitetsparametrene, indgår endnu en evalueringsmetode, der skal evaluere de nye tiltag vi løbende skaber.


Ledelsen evaluerer på årlig basis mindst, hvilke temaer der er behov for at kompetenceudvikle på i organisationen, for det kommende år. De indgår i Strategien for implementeringen af den Styrkede læreplan. Kvalitetsparametrene er en integreret del af strategien.


Ledelsen evaluerer de enkelte gruppers pædagogiske udvikling og spejler den ind i både kvalitetsparametrene  det pædagogiske grundlag og de 6 læreplanstemaer fra den styrkede læreplan for at vurdere i hvilken grad, der skal fokus på særlige parametre.

Referater  fra gruppemøder, udviklingsmøder, fyrtårnsmøder og andre pædagogiske strategimøder bruges som dokumentation på evaluering.