I Ørnebo handler inddragelse af lokalsamfundet om, at børnene udvikler en omverdensbevidsthed.
Hvor bor jeg? Hvad er jeg en del af? Det opbygger den spæde forståelse af, at være i et fællesskab udenfor både hjem, familie og daginstitution. Det bidrager til, at udvikle den begyndende forståelse af medborgerskab og demokratisk dannelse.
At opleve og at inddrages i, at være en del af en større verden bidrager til, at styrke en respekt og et ejerskab for det samfund man er en del af, både det lokale samfund, men også det større samfund, som ligger udenfor det lokale miljø.
At forstå sig selv i andre og større sammenhænge, udvikler og styrker både ens identitets dannelse og det udvikler en forståelse for andre måder, at være sammen på.
Det betyder at:
- Vi kobler lokalmiljøet på, når børns nysgerrighed skal forfølges.
- Vi ved, at læringsmiljøer for børn også ligger rundt omkring i lokalsamfundet og er lige så vigtige, som læringsmiljøer indenfor institutionens ramme.
- Vi inddrager lokale samarbejdspartnere i børns læringsmiljøer: Eks. politiet, kirken og andre trossamfund, togstationen, naturen i Ishøj, Arken, biblioteket, lokale legepladser, stisystemer, skoler, Idrætshallen, osv. osv.
- Vi bruger lokale samarbejdspartnere i kompetenceudvikling i personalegruppen. Eks. Arken, Biblioteket, Naturcentret.
- Vi benytter forældres forskellige arbejdspladser, til at understøtte udvikling og planlægning af læringsmiljøer.
- Vi åbner op for en større verden, for at udvide børnenes horisonter. Alt efter alder og modenhed. F.eks. naturhistorisk museum, en storby som København, Amalienborg, en lufthavn, Torvehallerne, skateboardbaner, symfoniorkestre, brandstationer, oa.
- Vi ved at børns oplevelser forstås og bearbejdes gennem æstetiske processer , hvor børn får muligheder for at udtrykke deres indtryk.