Ørnebos arbejde med kvalitetsparametre
Sådan arbejder Ørnebo med kvalitetsparametrene
Kvalitetsparametrene er for os et levende dynamisk værktøj, som indgår i mange organisatoriske og pædagogiske sammenhænge og derfor også i mange evaluerings sammenhænge.
Vi har ikke én form for arbejdet med kvalitetsparametrene, men mange, alt efter hvad der passer i de enkelte situationer, og opgaveløsninger. I ledelsen benytter vi kvalitetsparametrene som et styringsredskab til at fastholde, at organisationen kontinuerligt arbejder med, at skabe læringsmiljøer af høj kvalitet.
Kvalitetsparametrene er en integreret del af Ørnebos pædagogiske og organisatoriske planlægning.
Vi inddrager kvalitetsparametrene i eks. gruppemøder, i pædagogiske udviklingsmøder , i den pædagogiske og organisatoriske planlægning og vi bruger dem i strategien for implementering af den styrkede læreplan.
Vi bruger kvalitetsparametrene som dialogværktøj i bestyrelsen, hvor vi eks. tager dialog temaer op som: ”Det gode forældresamarbejde”, begrebet ”Læring”, temaet ”Alsidig Personlig Udvikling”, eller ”Den gode overgang”.
Vi har skabt et MUS koncept, hvor kvalitetsparametrene indgår i de enkelte medarbejderes MUS samtaler og MUS handleplaner, så alle i personalegruppen kontinuerligt, udvikler de nødvendige kompetencer og føler sig klædt på til, at håndtere de forventninger der ligger i, at være et dagtilbud af høj kvalitet.
Sådan dokumenterer og evaluerer vi, om vi lever op til kvalitetsparametrene
På pædagogiske møder bruger vi kvalitetsparametrene til, at skabe faglige refleksioner og dialog om den pædagogiske praksis.
Vi spejler praksis op mod parametrene. I nogle sammenhænge eks: ved at spørge: ”Når vi lægger tilrette og sætter mål, er det i overensstemmelse med parametrene?” I andre sammenhænge tuner vi ind på specifikke
parametre eller dots, og forsøger, at få øje på det i praksis. Eksempelvis ved at spørge: ”Når der står….”, Hvordan kommer det til udtryk i vores praksis?” Særligt på gruppemøder, kan vi lægge en evalueringsplan med
en tidsramme, hvor vi indhenter relevant data, som vi analyserer på. Det gør vi for at differentiere de enkelte gruppers udgangspunkter og læringsbehov
Ledelsen deltager altid på gruppemøder og pædagogiske udviklingsmøder. Det er en ledelsesstrategi for at sikre og holde fokus på, at både den styrkede læreplan og kvalitetsparametrene inddrages i den pædagogiske planlægning og udvikling af læringsmiljøer.
Ledelsen evaluerer mindst én gang årligt, hvilke temaer der er behov for, at kompetenceudvikle på i organisationen. De udvalgte temaer sætter rammen for den årlige udviklingsstrategi for implementeringen af den styrkede læreplan, hvori også kvalitetsparametrene er en integreret del, af strategien.
Ledelsen evaluerer de enkelte gruppers pædagogiske udvikling og spejler den ind i kvalitetsparametrene, for at vurdere, i hvilken grad, der skal fokus på særlige parametre.
På gruppemøder planlægges efterfølgende forløb, som beskrevet ovenfor. Der skrives referater fra alle møder, der bruges som dokumentation til evaluering.