Om Børnehusetog vores pædagogiske tilgang

- Pædagogisk læreplan for Ørnebo

Om Ørnebo

Børnehuset Ørnebo er et integreret dagtilbud med ca. 100 børn i alderen 0-6 år.

Vi bor i to huse på samme matrikel, omkranset af en stor fælles legeplads. Begge huse har en børnehavegruppe og en vuggestuegruppe. Det har vi valgt fordi vi tror på, at børn lærer af hinanden, udvikler sig sammen  og skal have forskellige aldre, at spejle sig i.

Ørnebo har i samråd med forskere og indretningsarkitekter, udviklet en særlig pædagogisk indretning. Vores 4 grupper er delt op i forskellige zoner, for pædagogisk aktivitet. Eks. zonen for kreativitet, rolleleg, bevægelse og konstruktion.

I de enkelte zoner findes yderligere små legemiljøer, som børnene, i samråd med de voksne, kan indtage. Det betyder, at børnene har bedre mulighed for, at lege rundt i mindre grupper på arealet. Det bidrager f.eks. til nærvær, gode relationer, rum for sprogudvikling, og mindre forstyrrelser af legen, hvilket er forudsætninger for, en daginstitution af høj kvalitet.

Vores indretning og organisering bidrager til et generelt lavt støjniveau og skaber et godt arbejdsmiljø for børn og voksne.

Vi er beriget med en stor og lækker legeplads. Her er rum for mangfoldige læringsmiljøer.  Vi bruger den hele året og er ude hele året. Udelivet er generelt en integreret del af Ørnebo. Her er der højere til loftet og her er mulighed for mere fri bevægelse. Det styrker bla. børns fantasi, arbejdshukommelse,  legekompetencer og fællesskaber  på tværs af både køn og alder. Forskning viser, at bare det at være ude,  udvikler bedre motoriske færdigheder.

Det er en bestyrelsesbeslutning, at legepladsen skal være så ”natur-agtig” som mulig, med mulighed for at undersøge, udforske, eksperimentere og udfolde sig kropsligt. Legepladsen er opdelt i forskellige læringszone, ligesom den indendørs ramme.

Vores pædagogiske tilgang

I Ørnebo værdsætter vi  generelt de daglige praksisnære læringsmiljøer. Vi tror på at læring ”Ligger i lommen på flyverdragten”. Vi tror på, at læring sker i de små daglige rutiner, som fylder børns hverdag. Vi inddrager derfor børnene i dagens mange gøremål. Vi tror på, at det bidrager til udvikling af et godt selvværd, en følelse af samhørighed, medskabelse og ansvar for sig selv og andre.

For at børn kan nå deres fulde potentiale, har vi, sammen med forældre, en fælles opgave i at understøtte børns læring, trivsel, udvikling og dannelse. Vi sætter læringsmål for børnene i fællesskab med forældre og børn, alt efter udvikling og alder. Det er en vigtig forudsætning for børns trivsel og udvikling, at de oplever voksne som samarbejder om det fælles ansvar og  den fælles opgave.

Børnehuset Ørnebo´s  pædagogiske læreplan tager udgangspunkt i Den Nationale Pædagogiske Læreplan, Ishøj Kommunes Børne- og ungepolitik og Ishøj Kommunes dagtilbudsstrategi, som udgør denne fælles ramme for det pædagogiske arbejde i alle dagtilbud i Ishøj Kommune.  Vores arbejde med den pædagogiske læreplan og Ishøj Kommunes dagtilbudsstrategi udgør også grundlaget for Ishøj Kommunes pædagogiske tilsyn.