Sådan arbejder Femkanten med kvalitetsparametrene

Ishøj Kommunes kvalitetsparametre er Femkantens retningsgivere, når der skal sikres høj pædagogisk kvalitet i dagtilbuddet.  De svæver over det daglige arbejde som pejlemærker.

Vi inddrager kvalitetsparametrene i alle processer, både de processer, der forløber direkte med børnene og de processer, der står som forudsætning for vores pædagogiske arbejde med børnene.  Det vil konkret sige, at de bruges som et planlægningsværktøj samt som en tjekliste.

Kvalitetsparametrene, både processuelle og de strukturelle, udgør sammen med vores mission/vision, det bærende arbejde med læreplanstemaerne. Vi ser, at de enkelte parametre, i vores optik, ikke kan stå alene/optræder isoleret, men altid optræder i samspil med hinanden, og at vores planlægning derfor må bære præg af det. 

Der ligger i Femkanten et arbejde med fremadrettet med at sikre, at kvalitetsparametrenes faglige indhold og retningsvisere kommer til at få grobund i personalet, således at der oparbejdes indsigt, forståelse og ejerskab af deres betydning i planlægning, udførsel, dokumentation og evaluering af det pædagogiske arbejde.

 

 

Sådan dokumenterer og evaluerer om vi lever op til kvalitetsparametrene

Dokumentation og evaluering finder sted på baggrund af de mål vi sætter, både for de enkelte kvalitetsparametre, men også for det spørgsmål, som gennemsyrer vores praksis:

Hvad skal børnene lære?  Hvor ved vi det fra? Og hvad skal vi lære, for at vi kan lære dem det?

Til dette benytter vi os af metoder som registreringer, observationer samt  praksisfortællinger .

Se i øvrigt afsnittet om Data og Evaluering.