Børn i udsatte positioner

Vores pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i børnenes trivsel og i hvad børnene har behov for at lære og udvikle lige nu og i fremtiden.

Vores pædagogiske læringsmiljø og de pædagogiske aktiviteter vi tilrettelægger skal derfor understøtte og være målrettet børnenes behov for trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Det gør vi på en måde så 

  • alletilstedeværende børn kan deltage med succes
  • læringen foregår på børnenes præmisser,
  • børnene mødes individuelt og med positive forventninger
  • alle børn har del i det gode læringsmiljø – også børn i udsatte positioner og børn der har det svært.

I mødet med børn i Firkløveren ser vi som fag-professionelle altid på hvor barnet er i sin udvikling. Vi observerer hvordan barnet trives, lærer og udvikler sig. Derudfra opstiller vi pædagogiske læringsmiljøer som kan hjælpe til med at udvikle børnenes fulde potentiale.

Vi arbejder med forskellige metoder til at opspore, når et barn ikke trives eller er et barn er i udsat position. Vi lytter først og fremmest til børnenes signaler både verbalt og nonverbalt. Vi observerer og følger børnenes udvikling og ser på deres trivsel og læring. 

Indimellem kan ny læring være ekstra udfordrende for nogle børn, derfor kan vi få brug for sparring med andre faggrupper. Forældrene spørges altid inden vi inddrager andre faggrupper. Det kan for eksempel være ressoursepædagog, sundhedsplejerske, fysioterapeut, tale-høre konsulent eller psykolog.   

Børn i udsatte positioner eller børn der ikke trives, har ind imellem brug for andre regler end resten af gruppen. Barnet bliver mødt med omsorg og af nærværende voksne, der ser på barnets ressourcer. Samtidig ser vi kontinuerligt  på hvor det næste skridt er i barnets udvikling. 

Vi gør en løbende indsats for at barnet indgår i meningsfulde fællesskaber, ud fra vores pædagogiske overvejelser og på barnets præmisser. Vi samtaler med alle i børnegruppen, om at alle har en plads i fællesskabet og at vi alle er unikke med egne behov.

Forældre kan altid henvende sig ved bekymring eller spørgsmål vedrørende deres barns trivsel og udvikling . På samme måde henvender vi os til forældrene og  samarbejder om deres barns udvikling, læring, trivsel og dannelse.